Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC starter - Vifter går - Kun når 4-pins 12v ikke er i(!)

Anbefalte innlegg

Hallo,

driver å har problemer med en PC som er bygget sammen i fjor høst. For noen uker siden slo den seg vrang og ville ikke starte. Etter litt prøv-og-feil-triksing fikk jeg for meg at PSU-en var røket. Dette fikk jeg for meg grunnet viftene kun fikk et lite "kick" når jeg trykket på on/off-knappen, men maskinen sparket aldri i gang.

Nå har jeg kjøpt en ny PSU til maskinen, på 600W i frykt for at den forrige på 400W var for lite for maskinen.

Men samme problemet gjenstår, kun at nå starter vifter - både CPU og hovedkort-kjølere - og harddisken surrer av gårde. Men ikke noe signal fra skjermkortet til skjermen, og CD-ROM-en vil ikke åpne(!).

Og dette skjer kun når 4-pins 12v-strømkontakten ikke står plugget i.

Når jeg plugger i den, vil ikke vifter eller noe starte i hele tatt.

Jeg har små-plukket på maskiner i mange år, og dette må være det merkeligeste jeg har vært borti.

Hovedkortet er et ASUS A8N-E.

PSU er OCZ Stealth X Stream.

CPU er en AMD av ukjent merke.

Noen ideer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kommer det ikke lys hverken på tastatur eller cd-rom når den starter? Tipper biosbatteriet eller hovedkortet er kaputt.

Er enig der, tipper at det er HKet som er øydelagd. Om du har 2 HK heime så prøv å installere alt på den andre HKet og sjå om PC-en startar sikkerlig. Om det gjer det så er asusen din kaputt

Endret av MPC
Lenke til kommentar

Skal forsøke å bytte HK. Det merkelige er at den lille grønne lampa på HK-en lyser når jeg slår på PSU-en. (Allså, bak på maskinen.) Kommer ikke lys på tastaturet når den starter.

Denne maskinen har stått på bakrommet i et kjøpesenter, og jeg vet de har fikla med strømmen den siste tiden.

Har hatt erfaring med at ujevn strøm har tulla med komponenter før, kan jo hende dette har skjedd her også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...