Anadrol Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Jeg har https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=311918 og https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=329410 Og jeg har hørt at man må time minne manuelt, men jeg er totalt n00b på sånt. Så jeg skulle gjerne ha hatt step-for-step i åssen man stiller inn det hovedkortet med den rammen. På forhånd takk... Lenke til kommentar
TechFrog Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Det er ikke noe du må, med mindre du skal klokke minnet ditt? Har ikke samme hovedkort, men i de testene inne på Komplett, bl.a denne går de gjennom slike ting. Kanskje du kan få hjelp der inntil noen med samme kort gir deg en innføring på norsk Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Som cheeba sier så må du ikke time minnet selv, du kan fint enten bruke default timings, eller automatiske timings. Fordelen med å kontrollere dem manuellt er at du kan enten stramme dem litt opp og tjene bitelitt ytelse (på bekostning av maks frekvens du kan bruke på dem), eller det motsatte, alså slakkere timings som gjør at de kan henge med på høyere frekvens uten å feile. I ditt tilfelle vil jo RAMen takle opp til 400Mhz (en solid overklokk på de fleste C2D prosessorer) med standard timings som RAmen normalt bruker, så ved mindre du skal over dette så er det ikke så fryktelig viktig å finjustere dette. Hvis du er ny til overklokking så annbefaler jeg sterkt at du bruker autoamtiske instilinger og blir først godt kjennt med hvordan man behandler FSB og RAM-divideren. Etter det kan du evt. begynne å leke litt med RAM timings, men i det store og det hele er det relativt lite å hente på det, og det er hovedsakelig forbehold ekspertene som skal ha 1-2% bedre ytelse i minneintensive benchmarks. Hvordan du spesifikt gjør dette avhenger av hovedkortets bios. jeg kjenner til den hovedkortet ditt har, men ikke til den grad at jeg husker akkurat hvor du skal trykke uten å se skjermen selv. Det finnes sikkert en guide om du googler dersom du likevel vil finne ut av hvordan dette fungerer. -Stigma Lenke til kommentar
Anadrol Skrevet 15. november 2007 Forfatter Del Skrevet 15. november 2007 (endret) Jeg kjører på default nå.. Med nyeste bios(ikke beta) og ting henger seg... dataen henger seg i windows, i CS og i andre spill. Jeg har skiftet ABSOLUTT alt unntatt hovedkort.. Og da sier mange jeg har lest om flere med samme hovedkort og kortet har en feil som gjør at man må stille minne selv. Men som sagt vet jeg egentlig ikke hva dette dreier som; annet enn at jeg har prøvd ALT jeg har kommet på... Har prøvd f.eks: 3 harddisker, 3 skjermkort, 2CPUER, 2 lydkort(et pci og et USB) har prøvd med forskjellige RAM av de fleste hastigheter og merker. Og alltid er det den samme henginga spesielt i spill. Men takker for innspill. =) Endret 15. november 2007 av Anadrol Lenke til kommentar
TechFrog Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Ja, det hovedkortet har jeg lest om før inne på Komplett. Men se i kommentarene til de som har kjøpt, var en som hadde en grei guide der, Steinar Ersland. Timingene på minnet ditt er satt til 4-4-4-12 iflg produsentlinken, men du kan godt sette det til 5-5-5-15 først for å unngå noe "krasj". Volt trenger du ikke stille på, eller ta det et par hakk opp hvis du vil. Sjekk den linken jeg ga deg først, der ser du bilder av BIOS og hvor du stiller på minnet. Lenke til kommentar
foffle Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 (endret) Vdimm må nok økes til 2,1V. Normalt setter hovedkort 1,9V Vdimm og 5-5-5-15 ved auto. Ballistix brikkene er spesifisert til 4-4-4-12 ved 2,1V som må settes manuelt i de fleste tilfeller... Endret 15. november 2007 av Zopilote Lenke til kommentar
TechFrog Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Godt poeng! Øke timing uten volt var ikke noe godt forslag fra meg, my bad Sjekk denne linken du, den var kanskje litt lettere å skjønne. Scroll helt ned også blar du opp til bilde nr 4 fra bunnen, der du ser de har tastet inn 4-4-4-12. Men som sagt, sett inn 5-5-5-15 heller, til å begynne med. Eller hvis noen har samme kort så er det kanskje bedre at de anbefaler deg hva du skal sette inn av verdier. Men bare så du vet hvor du skal gjøre det iallfall... Lenke til kommentar
Anadrol Skrevet 16. november 2007 Forfatter Del Skrevet 16. november 2007 Jeg stilte til 5-5-5-15, og volten til 2.1, men da frøs dataen i bios-screenen... Men så satte ejg volten til auto og nå funker det bedre enn noen gang.. Så TUSEN hjertelig takk =) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå