Gå til innhold

Kjøpe fotoutstyr på E-bay og fra USA?

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer etterhvert å kjøpe meg nytt kamerahus og objektiver.

Jeg har kikka litt på e-bay og ser at prisen er omtrent halvparten av hva det koster her i norge (helt nytt) så det er jo klart at det frister. Problemet er at det ser ut som om det er mye svindel der, har sett mange reviews av folk som aldri har fått det de har bestillt. Selv har jeg handlet to ganger (men da på billig fototilbehør som koster 100-200 kroner).

Det jeg lurer på er om det er noen som har erfaring med å handle på e-bay og vet om seriøse selgere (eller nettbutikker i USA)? Jeg vil jo ikke legge ut tusenvis av kroner for ingenting, da legger jeg heller ut litt mer her i norge for å være sikker på å få det jeg skal ha.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er som oftest anbefalt å heller bestille fra bhphotovideo.com og adorama.com når du først skal bestille fra statene, dette fordi det er litt lettere om det skulle gå gale, og fordi det er mye mindre sannsynlig at ein blir svindlet. Husk å legge til moms på vara + frakta (+25%).

Vil forresten nytte anledninga til å minne deg på den fabelaktige reklamasjonsretten her i noreg. denne får du ikkje ved kjøp i utlandet.

Lenke til kommentar
Det er som oftest anbefalt å heller bestille fra bhphotovideo.com og adorama.com når du først skal bestille fra statene, dette fordi det er litt lettere om det skulle gå gale, og fordi det er mye mindre sannsynlig at ein blir svindlet. Husk å legge til moms på vara + frakta (+25%).

Vil forresten nytte anledninga til å minne deg på den fabelaktige reklamasjonsretten her i noreg. denne får du ikkje ved kjøp i utlandet.

Reklamasjonsretten som en har gjennom kjøpsloven er bra, men enkelte ganger er det greit å handle utenlands. En del Olympus utstyr kan en spare opptil halvparten i forhold til den norske prisen. En har fortsatt garanti, og kan kjøpe utvidet garanti/"mack". Går det i stykker, kan en også kjøpe en ny for tilnærmet samme pris...

F.eks. Linser mener jeg det ikke er noe problem å kjøpe i USA (B&H / Adorama etc), men hus er jeg litt mer skeptisk til, mer "leamik" som kan gå galt inni. Har kjøpt to av mine linser i USA, samt teleconverter godt under halvpris i forhold til her hjemme.

Lenke til kommentar

Har kjøpt litt Nikon optikk fra B&H Photo og Adorama i USA. Optikken jeg har kjøpt er "USA" versjoner, ikke "Imported". Med optikken har det følgt med 1 års World Wide garanti og 4 ekstra år med "Extended Service Coverage".

For meg som bor i utkant Norge går det raskere å sende optikk med UPS til USA for å få utført eventuelle reklamasjoner der, enn å vente på Posten og Norske/Scandinaviske/Europeiske service verksteder.

Kamera har jeg valgt å kjøpe i Norge, selv om jeg ikke tror der er noen gevinst på dette. Leser jo om folk som har ventet i flere måneder på reklamasjon/garanti saker.

At man har rett til ett låne kamera i perioden er vel den eneste praktiske grunn til å handle i Norske butikker.

Når du kalkulerer pris på import så ikke bare se deg blind på valuta kursen. Der kommer diverse gebyrer i tillegg, f.eks. VISA gebyr, spedisjons/fortollingsgebyr på ca. kr.125/150 og 25% moms på fakturasummen.

Lenke til kommentar
Takker for gode svar.

Dette med moms og fortolling kan vel unngås ved at de sender det som gave? (har bestillt en del varer fra hong kong hvor dette har blitt gjort uten problemer)

Tror ikke du skal basere en priskalkyle på det. En gave går nok greit på gjenstander av mindre verdier. Men ikke beregn at større optikk går gjennom som gave.

Lenke til kommentar
Takker for gode svar.

Dette med moms og fortolling kan vel unngås ved at de sender det som gave? (har bestillt en del varer fra hong kong hvor dette har blitt gjort uten problemer)

Dersom de åpner pakken og mener at det ikke er gave kan de vel i verste fall sende tilbake til avsender. De store seriøse forhandlerne går sjelden med på den slags krumspring.

Lenke til kommentar

Jeg har også veldig god erfaring med ebay. Jeg har ikke handlet noe som har vært spesielt dyrt, men slik erfaringen er hittil er handelen rimelig trygg om man velger en selger med mange postive tilbakemeldinger. Jeg pleier vanligvis ikke å handle fra folk hvis de har mindre enn 99% positive tilbakemeldinger, men det kan gjøres unntak om det blir framlagt gode grunner for de negative kommentarene og seriøsitenen ellers virker høy.

Får komme med en liten digresjon fra topic mens vi først er inne på ebay. Jeg har lenge irritert meg grønn over hvor vanvittig dyrt det er å kjøpe barberblader her i Norge, og siden man finner så og si alt til salgt på ebay bestemmte jeg meg for å prøve å kjøpe blader derfra. Jeg fant mange selgere som hadde spesialisert seg på barberblader, så det er tydeligvis ikke bare i Norge vi betaler mye for slikt. Nå sitter jeg her med fire nye pakker med de nye Fusion Power bladene, og det hele kostet meg i underkant av 250 kr. Altså ca. 350 kr spart! :wee:

Lenke til kommentar

Har kjøpt mye fotoutstyr på eBay, inkludert begge kamerahusene (1D mark II og 20D), begge kjøpt brukt.

De fleste objektivene har jeg også kjøpt brukt fra USA. Det har aldri vært noe kluss med hverken forsendelsen eller utstyret. Jeg har også brukt BHPhoto, og kan varmt anbefale de om du ikke er helt komf med å handle brukt fra privatpersoner.

Handler du fra private er det som oftest no prob å få 'gaver' i posten, men fra firma (seriøse) er ikke dette noe tema engang.

Lenke til kommentar

Jeg har også kjøpt mye fra Hong Kong de siste årene (via Ebay) både blitzer, kamerahus og objektiver. Opplever disse som like seriøse som de mer velrenomerte USA butikkene. I HK er man også litt mere fleksibel i forhold til verdiangivelse.

Ellers er det verdt å merke seg at på Nikon/Canon optikk, så er det ett års internasjonal garanti. Man kan også for en relativt billig penge kjøpe utvidet internasjonal som også er gyldig i Norge (Mack er vel den mest kjente)

Lenke til kommentar
Jeg har også kjøpt mye fra Hong Kong de siste årene (via Ebay) både blitzer, kamerahus og objektiver. Opplever disse som like seriøse som de mer velrenomerte USA butikkene. I HK er man også litt mere fleksibel i forhold til verdiangivelse.

Ellers er det verdt å merke seg at på Nikon/Canon optikk, så er det ett års internasjonal garanti. Man kan også for en relativt billig penge kjøpe utvidet internasjonal som også er gyldig i Norge (Mack er vel den mest kjente)

Har du noen gode butikker å anbefale?

Lenke til kommentar

Har du noen gode butikker å anbefale?

Jeg har gode erfaringer med Urgalaxy

Varene blir normalt levert i løpet av 4-5 dager (Fedex)

Lenke til kommentar

Har selv handlet mye i USA nå, da jeg reiste dit. Kan nesten anbefale folk å ta turen for ens ærend å kjøpe kamera. Jeg føler meg veldig sikker (kjøpt på Sony Style, Calumet og Adorama) da jeg prøver varene før jeg drar tilbake til Norge.

Nylig kjøpte jeg Sony A700, Carl Zeiss 16-80 samt endel minnekort og 2 andre Sony linser. Det blir mye penger spart kontra norge, ca 30-50% når man går på grønt felt på Gardermoen :D. Betalte 3300,- for reisen da jeg bor hos bror der, men man kan reise tilbake dagen etterpå for samme pris, og skal man kjøpe litt skjønner man fort at det lønner seg!

Ellers har jeg verdigjenstand forsikring på alt fotoutstyr, så er ikke så redd for eventuelle skader, da jeg kan ta det på denne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...