Gå til innhold

Autokjøring av kommando under oppstart

Anbefalte innlegg

Hvordan kan jeg få bestemte kommandoer til å kjøres under / rett etter oppstart av ubuntu? Har en laptop med centrino chipset som jeg stort sett bruker til å surfe på nettet osv med. Hver gang jeg starter maskinen bruker jeg å skrive sudo cpufreq-selector -g powersave i terminalen for å "låse" prosessoren på 800mhz. Forskjellen i viftestøy og varmeutvikling er helt enorm.

Regner med jeg på en eller annen smart måte kan få dette til å gå automatisk? Finnes kanskje noe ala autoexec.bat i linux :p

edit;

Ser at jeg også kan bruke -f, --frequency Frequency in KHz

Betyr det at jeg kan låse prosessoren på f.eks 400mhz for å utvikle enda mindre varme, eller vil dette føre til ustabilt system og eller skade på hardware?

Endret av Chrille P
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fint at dere tar dere tid til å svare. Dette er kun min 2. dag med ubuntu så kunnskapene er mildt sagt dårlige. Da kan jeg lage meg en fil som heter "auto" og kun inneholder linjen sudo cpufreq-selector -g powersave eller?

Det siste du skriver her om å kjøre update-rc.d. skjønte jeg ikke helt. Fint med en liten "step-by-step" om du har tid...

edit;

Så ikke sokkalf's svar før jeg skrev posten. Da får jeg det til ;)

Men har en av dere peiling på om det kan skade maskinvare å låse prosessoren på f.eks 400 mhz?

Endret av Chrille P
Lenke til kommentar
...Men har en av dere peiling på om det kan skade maskinvare å låse prosessoren på f.eks 400 mhz?

Njæsj?

Det burde vel gå hvis prosessoren er skalerbar ja.

Men legg merke til at jeg sa burde vel gå.

Jeg hadde testet det ut personlig iallfall. Dessverre er ikke min prosessor skalerbar.

EDIT: Er forøvrig enig med Sokkalf^ angående ideen om å legge til dine kommandoer i

/etc/rc.local

Er ogsåveldig ryddig for din egen del å merke linjene slik:

# Lagt til av Chrille:

kommando som skal kjøres

Beklager hvis du allerede vet at kommentarlinjer begynner med #.

Vanskelig å vite hva brukerne her kan fra før.

:)

Endret av flyndrefjes
Lenke til kommentar
Ser at jeg også kan bruke -f, --frequency Frequency in KHz

Betyr det at jeg kan låse prosessoren på f.eks 400mhz for å utvikle enda mindre varme, eller vil dette føre til ustabilt system og eller skade på hardware?

Jeg er ganske sikker på at Pentium M har et sett med ferdigdefinerte frekvenser den kan kjøre på. Dvs, du kan ikke fastsette din egen sånn helt uten videre.

Min (Pentium M 1.4GHz av "Banias"-typen) kan kjøres på frekvensene 600, 800, 1000, 1200 og 1400MHz.

Edit: Kan også legge til at det finnes en kernel-patch som gjør det mulig å undervolte prosessoren. Dette skal være relativt stabilt på Centrino, og kan gi ganske betydelige fordeler mtp. varmeutvikling. Anbefaler deg ikke å prøve deg på dette hvis du er nybegynner, men er greit å nevne siden vi er inne på temaet.

Endret av Sokkalf^
Lenke til kommentar

Da gjør jeg som dere begge to er inne på da, legger til kommandoen i rc.local

Som dere ser under har jeg limt inn teksten som er i den filen. "in order to enable or disable this script just change the execution bit" ... Vil det si at jeg må fjerne # på den øverste linjen? (før !/bin/sh -e)

Helt nederst i filen, dog over "exit 0" kan jeg vel sette inn

#lagt til av meg selv

cpufreq-selector -g powersave

#!/bin/sh -e
#
# rc.local
#
# This script is executed at the end of each multiuser runlevel.
# Make sure that the script will "exit 0" on success or any other
# value on error.
#
# In order to enable or disable this script just change the execution
# bits.
#
# By default this script does nothing.

exit 0

edit; tror kanskje jeg lar prosessoren stå på 800mhz til jeg får sjekket opp litt mer spesifikt rundt min prosessortype.

Endret av Chrille P
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...