MatF Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 (endret) God kveld! Har akuratt satt inn min nye kjøler, Noctua NH-U12F. Den sitter som den skal og jeg har hatt på et tynt lag med Artic Silver 5 kjølepasta pent fordelt utover. Problemet er at CPU'n min nå er varmere en med stock viften, altså 50 grader i idle. Noe som er ALT for mye. Så til spørsmålet, hva i alle dager kan det være? Tynt lag med kjølepasta fordelt utover skal jo være riktig. Og det skal jo ikke ligge på 50 grader i idle Noen som har noe forslag på hva jeg kan gjøre? Edit: Er en Intel Q600 CPU det gjelder, B3 stepping. Endret 15. november 2007 av MatF Lenke til kommentar
MatF Skrevet 16. november 2007 Forfatter Del Skrevet 16. november 2007 (endret) Temperaturene står på 45-50 grader på kjernene i idle men på CPU så står det 34 grader. Er everest jeg bruker, hva skal jeg gå ut ifra? Temperaturen på kjernene eller der det står CPU? Endret 16. november 2007 av MatF Lenke til kommentar
MatF Skrevet 17. november 2007 Forfatter Del Skrevet 17. november 2007 Ingen som vet hvilke temperaturer jeg skal gå ut etter? Kjerne temperaturen eller CPU tempen? Lenke til kommentar
tiigem Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 virket veldig varmt kan være at den ikke har helt kontakt jeg kjører samme kjøler med 2 x 12 cm vifter på dem, en på 1200 omdr og en på 800 kjører nå prime på 3,6 på 1,41 volt og ligger på 68-68-77-77 og 64 på cpu da er ribba varm Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 Hva er din definisjon av tynt lag? Kjølepasta skal ligge i et så tynt lag at den kun fyller microskopiske ujevnheter der hvor cpu og kjøleribbe ikke kan få direkte kontakt. Kjølepasta leder varme bedre enn luft, men dårligere enn om det hadde vært direkte kontakt mellom kjøler og cpu. Lenke til kommentar
Delish Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 (endret) Ang mengde pasta, så er ca ett riskorn størrelse nok (ukokt størrelse) Du har akkurat nok mengde når det er akkurat nok til og bli skviset ut over hvor kjernene er. se bilder her link (med en Quad bør det bli litt større området en på bildet på linken, siden det er to kjerner under IHS) Endret 17. november 2007 av Delish Lenke til kommentar
Fishboone Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 (endret) Kan jo sjekke i bios. Ser cpu tempen er 30 grader. Det er den som gjelder. Endret 17. november 2007 av Biomec Lenke til kommentar
Ash Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 Plukk av kjøleren, sjekk hvordan kjølepastaen har dekket cpuen. Fjern kjølepasta fra kjøler og cpu og prøv en gang til. Følg de råd som er gitt tidligere i denne tråden. Lenke til kommentar
MatF Skrevet 17. november 2007 Forfatter Del Skrevet 17. november 2007 Tusen takk, skal prøve det så kommer jeg tilbake og sier om det hjalp eller ei! Lenke til kommentar
kilik_02 Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 har samme kjøler. pass på at du fester kjølern veldig hardt til. Lenke til kommentar
Panter Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 Last ned Coretemp herfra http://www.thecoolest.zerobrains.com/CoreTemp/ for å sjekke at Everest gir korrekt temperaturer. Lenke til kommentar
MatF Skrevet 17. november 2007 Forfatter Del Skrevet 17. november 2007 (endret) Det hjalp lite dessverre Temperaturen er fortsatt like høy, tok av kjølepastaen med Articclean hadde på lite goop (Artic silver 5), brukte en gummihanske og fordele pastaen jevnt også et bankkort for og jevne det bedre. Bilder fra prosessen: Den er skrudd helt igjen, går ikke an og skru den lengre så den skal da være festet godt nok. Argh irriterer meg det her, er jo høyere temperaturer en jeg hadde med boxed kjøleren. Akkurat nå så irriterer det meg at jeg byttet kjøler i det hele tatt. Edit: Kan jo tenkes at den duppeditten som skal holde CPU'n på plass gjør så kjøleren ikke kommer helt nedenpå. Den er jo "bøyd" hvis noen skjønner hva jeg mener, eller er jeg helt på bærtur? Fordi når jeg tok av kjøleren så var det veldig lite pasta på den, noe som kan tyde på at det faktisk er dårlig kontakt mellom CPU og den? Endret 17. november 2007 av MatF Lenke til kommentar
Delish Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 Det er bare på cpuer uten IHS du trenger og smøre pastaen utover. Bare sett kjøler rett oppå den lille klumpen med pasta som på ditt første bilde, kjøleren vil presse pastaen utover. Det vil da være enklere og se om det er godt press i mellom kjøler og CPU om du tar den av etter montering og sjekker. Gummihanske må være helt fri for talkum, ellers vil du få talkum i pastaen og det vil ikke være bra. Lenke til kommentar
MatF Skrevet 17. november 2007 Forfatter Del Skrevet 17. november 2007 Da prøver jeg på nytt og ser om det hjelper Kommer tilbake når jeg har gjort det for og se om temperaturen har endret seg. Lenke til kommentar
MatF Skrevet 17. november 2007 Forfatter Del Skrevet 17. november 2007 (endret) Ja se der ja! Det hjalp. Fulgte guiden til artic silver. Men allikevel den er fortsatt litt varm. Gradene er 43-43-36-37 i idle Endret 17. november 2007 av MatF Lenke til kommentar
tiigem Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 det er ca samme temps som jeg har idle =) Lenke til kommentar
MatF Skrevet 17. november 2007 Forfatter Del Skrevet 17. november 2007 Nå ligger det på 47-46-40-40 så det var nok bare i oppstarten temperaturen var fin Gir opp hele driten snart jeg nå Lenke til kommentar
tiigem Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 prøv å stess cpu boxed og en god kjøler har ikke så stor forskjell på idle er først under stress du ser store forskjellen lars Lenke til kommentar
Lightning Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 snodig...jeg idler på 36-37 grader når jeg surfer, hører på musikk og diverse men hva er kabinett-tempen din på? ellers så tok jeg av metalldekselet som skal holde cpuen på plass, så det er kun kjølern som holder cpuen...dette skal man vistnok kunne spare noen grader på Lenke til kommentar
MatF Skrevet 17. november 2007 Forfatter Del Skrevet 17. november 2007 Ligger på 55-53-50-51 sånn ca når jeg gamer, skal laste ned prime senere ikveld og se hva tempen blir da. Men alikevell det er jo høye temperaturer, kunne jo likeså godt brukt stock kjøler Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå