Gå til innhold

Ytelse av Noctua kjøler, sliter med høy temperatur


MatF

Anbefalte innlegg

God kveld!

 

Har akuratt satt inn min nye kjøler, Noctua NH-U12F. Den sitter som den skal og jeg har hatt på et tynt lag med Artic Silver 5 kjølepasta pent fordelt utover.

 

Problemet er at CPU'n min nå er varmere en med stock viften, altså 50 grader i idle. Noe som er ALT for mye.

 

Så til spørsmålet, hva i alle dager kan det være? Tynt lag med kjølepasta fordelt utover skal jo være riktig. Og det skal jo ikke ligge på 50 grader i idle

 

Noen som har noe forslag på hva jeg kan gjøre?

 

Edit:

 

Er en Intel Q600 CPU det gjelder, B3 stepping.

Endret av MatF
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ang mengde pasta, så er ca ett riskorn størrelse nok (ukokt størrelse)

Du har akkurat nok mengde når det er akkurat nok til og bli skviset ut over hvor kjernene er.

se bilder her link

(med en Quad bør det bli litt større området en på bildet på linken, siden det er to kjerner under IHS)

Endret av Delish
Lenke til kommentar

Det hjalp lite dessverre

 

Temperaturen er fortsatt like høy, tok av kjølepastaen med Articclean hadde på lite goop (Artic silver 5), brukte en gummihanske og fordele pastaen jevnt også et bankkort for og jevne det bedre.

 

Temperatur.png

 

Bilder fra prosessen:

 

 

P1010127.jpg

 

P1010128.jpg

 

P1010123.jpg

 

 

 

 

Den er skrudd helt igjen, går ikke an og skru den lengre så den skal da være festet godt nok. Argh irriterer meg det her, er jo høyere temperaturer en jeg hadde med boxed kjøleren. Akkurat nå så irriterer det meg at jeg byttet kjøler i det hele tatt.

 

Edit:

 

Kan jo tenkes at den duppeditten som skal holde CPU'n på plass gjør så kjøleren ikke kommer helt nedenpå. Den er jo "bøyd" hvis noen skjønner hva jeg mener, eller er jeg helt på bærtur? Fordi når jeg tok av kjøleren så var det veldig lite pasta på den, noe som kan tyde på at det faktisk er dårlig kontakt mellom CPU og den?

Endret av MatF
Lenke til kommentar

Det er bare på cpuer uten IHS du trenger og smøre pastaen utover. Bare sett kjøler rett oppå den lille klumpen med pasta som på ditt første bilde, kjøleren vil presse pastaen utover.

Det vil da være enklere og se om det er godt press i mellom kjøler og CPU om du tar den av etter montering og sjekker.

 

Gummihanske må være helt fri for talkum, ellers vil du få talkum i pastaen og det vil ikke være bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...