Gå til innhold

Julebordsesongen er på vei

Anbefalte innlegg

Jula nærmer seg, og tradisjonen tro skal det spises svin og drikkes akevitt til den store gullmedaljen.

De planlegger julebord på jobben, og det snakkes stort sett om hvor full man ble i fjor. Ikke misforstå, jeg syns det virker som en trivelig og sosial greie å spise middag med kollegaer. Det bidrar sikkert til godt arbeidsmiljø og alt sånt. Problemet, for min del, er at jeg er avholds. Jeg klarer ærlig talt ikke å glede meg til en kveld der det virker som de fleste kommer til å drikke langt mer enn de tåler. Samtidig tenker jeg at det vil bli oppfatta skikkelig negativt om jeg ikke kommer.

Så..what to do?

Usikker på om jeg traff på kategorien her, moderator må gjerne flytte innlegget om det passer bedre et annet sted. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Samtidig tenker jeg at det vil bli oppfatta skikkelig negativt om jeg ikke kommer.

Du kan også oppfattes som festbremt om du sitter der med et glass Solo/Cola. Anbefaler å få deg "kamuflasjedrikk" aka Eplemost i ølglass i baren og spille med. Husk at du ikke er nødt til å være der til "the bitter end", men gå når festen er på topp eller den mest organiserte delen er over. Da er det også lettere å komme seg hjem.

Å droppe hele arrangementet anbefales absolutt ikke.

Lenke til kommentar
Så..what to do?
Go, go, go!

Mener at det er det sosiale som er poenget her; du trenger en grunn for å la være å være med, ikke for en grunn for å delta.

De fleste drikker for mye? Da bør det i hvert fall være noen som drikker sånn passe eller mindre ... Innrømmer gjerne at jeg er biased - tar gjerne et glass eller 10. Men ... du får nesten vurdere selv ... jeg har opplevd at andre har hatt fint i en slik sammenheng uten å være ruset.

Er det forresten nødvendig å spise svin forresten? Selv syns jeg pinnekjøtt er en vinner, og lutefisk er heller ikke å forrakte.

Lenke til kommentar

pimp innpå litt lettøl da vettu hvis du er avholds.

Eller hvis du ikke vil bli beruset kan du kjøre 1 øl i timen. Da har du full kontroll.

20-30 gram daglig inntak av både øl,sprit og vin er faktisk sunt og anbefales av mange forskere og spesialister. Det tilsvarer 2 øl eller 2 glass rødvin.

ALLE typer drikkevarer er sunt, men rødvin spesielt er bra pga dets høye verdier av anti-oksidanter. I media husses det opp at det bare er rødvin som gir helsegevinst og at øl og sprit er farlig. Det er feil.

EDIT:|eif

Endret av magicus
Lenke til kommentar
pimp innpå litt lettøl da vettu hvis du er avholds.

Eller hvis du ikke vil bli beruset kan du kjøre 1 øl i timen. Da har du full kontroll.

20-30 gram daglig inntak av både øl,sprit og vin er faktisk sunt og anbefales av mange forskere og spesialister. Det tilsvarer 2 øl eller 2 glass rødvin.

ALLE typer drikkevarer er sunt, men rødvin spesielt er bra pga dets høye verdier av anti-oksidanter. I media husses det opp at det bare er rødvin som gir helsegevinst og at øl og sprit er farlig. Det er feil.

EDIT:|eif

OT: Sunt og sunt, alle vet vel hvilke effekter alkohol har på kroppen, og Øl innholder en type østrogen som ikke skal komme helt heldig ut på menn ved høyt forbruk.

Jeg synes du skal gå, men det kan være lurt å følge det robertaas sa lengre oppe ;).

Endret av Dark Archon
Lenke til kommentar

LES dette Dark Archon: http://en.wikipedia.org/wiki/Alcohol_consumption_and_health

Kanskje det rydder opp i noen fordommer folk har mot alkohol her i landet.

Er ingen som snakker om høyt forbruk her. Jeg spesifiserte 2 glass rødvin eller 2 flasker øl. Les artikkel og kanskje du legger om livet ditt til en sunnere livsstil?

Et moderat alkoholforbruk er minst like viktig for helsen som "5 om dagen" (med frukt) eller å som å drikke tran.

Det er mer usunt å drikke veldig lite eller ingenting enn det er å drikke moderat. Lite i denne sammenhengen er f.eks et halvt glass rødvin eller en halv øl istedet for 1-2 (avhengig av kjønn, vekt, høyde etc)

For at dette ikke skal bli stemplet helt som off-topic vil jeg hermed anbefale trådstarter til å gå på julebordet og nyte alkohol i moderate mengder. Hvis du ikke liker smaken så tenk på helsegevinsten. :)

Endret av magicus
Lenke til kommentar
Du kan også oppfattes som festbremt om du sitter der med et glass Solo/Cola. Anbefaler å få deg "kamuflasjedrikk" aka Eplemost i ølglass i baren og spille med. Husk at du ikke er nødt til å være der til "the bitter end", men gå når festen er på topp eller den mest organiserte delen er over. Da er det også lettere å komme seg hjem.

Personlig synes jeg ikke noe om å feige ut ved å "kle" seg ut som en øl-drikker. Da blir det bare enda verre hvis du blir avslørt.

Hvis du virkelig er avholdsmann får du heller stå for det du mener. Men det er klart det er veldig lett for meg å si dette, når dette faktisk har potensialet til å ødelegge arbeidshverdagen din for hele det neste året. Men hvis man skal være avholdsmann (eller "avviker" på annen måte) hjelper det i alle fall å få litt tykk hud og ikke bry seg så mye om hva de andre sier.

Og som Kalinken sier, måtehold er også en god løsning.

Men du sier ikke noe om hvorfor du er avholds. Hvis det er på grunn av tidligere alkoholmisbruk har du jo faktisk en god "unnskyldning" for å la være å røre alkohol. Men hvis det er på grunn av personlig overbevisning blir det nok litt verre...

Lenke til kommentar
De planlegger julebord på jobben, og det snakkes stort sett om hvor full man ble i fjor. Ikke misforstå, jeg syns det virker som en trivelig og sosial greie å spise middag med kollegaer. Det bidrar sikkert til godt arbeidsmiljø og alt sånt. Problemet, for min del, er at jeg er avholds. Jeg klarer ærlig talt ikke å glede meg til en kveld der det virker som de fleste kommer til å drikke langt mer enn de tåler. Samtidig tenker jeg at det vil bli oppfatta skikkelig negativt om jeg ikke kommer.

Gå, selvsagt. Og hvis noen lurer, så er det jo bare å si at du styrer unna alkohol. Hvis folk ikke kan respektere det, så står det dårlig til.. Kanskje du til og med kan inspirere til litt lavere forbruk hos noen av de andre. Bare unngå noen form for moralisering, kjør ditt eget løp og stå for det.

Lenke til kommentar

Tror det bare er best å dra dit, spise middag og så ta turen hjem før festen topper seg. Da har du møtt opp og vært med på det sosiale. Det står ingen sted at man bli til stengetid. Om du overhodet ikke drikker vil jeg heller ikke anbefale "kamuflasje-drikker" som beskrevet tidligere i tråden. Dette tror jeg bare vil føre til mye mer drikkepress senere.

Lenke til kommentar

Om du er avholds og har lyst til gå på julebordet, da går du på julebordet og lar vær å drikke.

Ser ingen grunn for å kamuflere at du ikke drikker.

Men er du typen som ender opp sittende alene i et hjørne og blir oppfattet som fest brems så er det dine egne social skills som må jobbes med.

Det er uansett fint mulig å gå på fest og ha det gøy med andre, uten å drikke.

Lenke til kommentar
Personlig synes jeg ikke noe om å feige ut ved å "kle" seg ut som en øl-drikker. Da blir det bare enda verre hvis du blir avslørt.

Hvis du virkelig er avholdsmann får du heller stå for det du mener.

Her var det mange som helt har misforstått hva utfordringen er. Utfordringen er ikke å tørre å "stå frem", men at mange faktisk blir ubekvemme hvis de skal drikke mens det sitter noen ved siden av dem med en Cola eller Solo i hånden.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar
Her var det mange som helt har misforstått hva utfordringen er. Utfordringen er ikke å tørre å "stå frem", men at mange faktisk blir ubekvemme hvis de skal drikke mens det sitter noen ved siden av dem med en Cola eller Solo i hånden.

Det er vel såpass mange som vil drikke øl og lignende at det kan da knapt være noe problem? :)

Lenke til kommentar
Det er vel såpass mange som vil drikke øl og lignende at det kan da knapt være noe problem? :)

Skjønner du i det hele tatt situasjonen jeg prøver å beskrive? For mange virker det som en festbremt om de ser noen som helt tydelig ikke drikker og de forestiller seg at de blir iakttatt og tror de neste dag vil bli konfrontert med alt de sier og gjør. Så lenge de ikke legger merke til at det er avholdsfolk til stede så glir festen mye glattere.

Jeg skjønner dette er en helt ukjent problemstilling for mange her på forumet.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar
Skjønner du i det hele tatt situasjonen jeg prøver å beskrive? For mange virker det som en festbremt om de ser noen som helt tydelig ikke drikker og de forestiller seg at de blir iakttatt og tror de neste dag vil bli konfrontert med alt de sier og gjør. Så lenge de ikke legger merke til at det er avholdsfolk til stede så glir festen mye glattere.

Jeg skjønner dette er en helt ukjent problemstilling for mange her på forumet.

Jeg skjønner bedre hva du mener nå. Men uansett kan jeg ikke se hvordan det vil løse problemet å drikke eplemost eller lignende. 1) Eplemost ser ikke ut som øl, det bobler ikke osv. 2) Det vil føre til mer drikkepress. Hva om en kjenning ser at du går tom for "øl", og spanderer en til på deg?

Lenke til kommentar

Det er stor forskjell på å ha noe brunt og noe gult i glasset. Dette har jeg mange års erfaring med. I brusglass blir eplemost raskt til en eller annen type uidentifisert drink.

Og folk sitter ikke og sammenligner mengde skum i alle glassene rundt bordet.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Jeg ser flere her spør hvorfor jeg er avholds. Sikkert mange grunner til det, men i hovedsak er det fordi jeg tåler alkohol så dårlig. Jeg skjønner at det er den "hodet snurrer"-effekten som folk syns er morsomt, men jeg blir bare ufattelig kvalm av det.

Og da står jeg heller over. :)

Tror jeg bruker bilen som unnskyldning, jeg. Ingen vil vel at jeg skal kjøre i fylla hjem. Så får vi se hvordan det går. Jeg har ikke noe spesielt imot fulle folk, jeg er mer bekymra for at de skal ha noe imot meg..

Lenke til kommentar

Vel, synes problemstillingen høres litt rar ut. Om man faktisk vet hvem som er er ved sine "fulle fem" er det jo mye lettere å ta sine forholdsregler og hvertfall prøve å oppføre seg litt "penere" i relasjon til denne personen. Det trenger ikke være noen festbrems av den grunn. Om man føler seg iakttatt fordi man drikker så er jo strengt tatt dette også den drikkende personen sitt problem.

Det er heller ikke tatt for gitt at alle som drar på julebord (og drikker) vil praktisere grøftefyll og gi totalt faen i alt og alle pga. alkoholen slik at man føler det vil få konsekvenser dersom noen edru folk iakttar dem.

Personlig synes jeg det er ganske teit med folk som bruker unnskyldninger som "bil", "skal opp tidlig" etc. etc. Man vil glatt se gjennom disse hvite løgnene etter kort tid og da virker unnskyldningen mot sin hensikt. Er man ærlig vet folk hvor man har deg og det oppstår ikke misfortåelser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...