Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problemer med Sata, bios og dvd brenner

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har nå kjøpt meg et nytt hovedkort (Abit AN52) og Prosessor (AMD 64 x2 dual core 6000+ 3.00 ghz), og en ny brenner (Optiarc AD 7170S ATA) samt en ny harddisk.

Jeg får ikke denne brenneren til å fungere, da denne er koplet gjennom SATA 1 på hovedkortet. Har aldri vært borte i SATA før og hvordan man kobler dette opp. Har to andre harddisker som er koblet gjennom en IDE kabel, og den andre hardisken fungerer selvom denne også er koblet gjennom SATA.

Det som skjer er at hvis jeg setter inn en cd/spill/film, så låser hele Vista seg og jeg må trykke på restart knappen.

Har oppdatert biosen, samt å oppdatert driverne til både brenneren og alle IDE og ATA koblingene. Men har ikke gjort noe inne i biosen.

Har noen noe hjelp å gi meg?

Endret av Declined
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først og fremst må du enable overskriften i denne tråden eller så blir den stengt.

Skriv: Problemer med Sata, bios og dvd brenner.

Var mer en generell enabling av sata i bios jeg tenkte på. Var rart hardisken forsvant, let og se om du finner noen andre sata instillinger.

Edit: I bios: Se på advanced. Sata configuration, Sata controller--->Enabled.

Endret av guttorm
Lenke til kommentar

Sata controlleren du har kobla DVD-en til skal ikke ha raid enabla! Raid er for bruk av flere disker, enten med speiling, splitting eller feks. raid5 ("minst" 3 disker, der en er nøkkelen til "paret" slik at om en av de tre ryker kan den defekte disken byttes og dataene reddes).

Har nå et opplegg med tre disker i raid5 på den "native" controlleren på mitt hovedkort, og en Plextor sata DVD på controller nr. to. Det skapte litt "krøll": Wind$ (XP Pro med SP2), var nødt til og få inn driver for at DVD-en skulle fungere, kunne heller ikke bruke den "native" controlleren til optisk drev når den blir brukt til et raid. "Redda meg" med og hente en CD rom med IDE i ei gammal maskin når eg la inn Wind$ på raidet mitt, bruker nå min Sata DVD brenner :new_woot: .

Uansett ikke sett satacontrolleren der DVD-en er tilkobla til raid, kun enable den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...