Declined Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 (endret) Hei Jeg har nå kjøpt meg et nytt hovedkort (Abit AN52) og Prosessor (AMD 64 x2 dual core 6000+ 3.00 ghz), og en ny brenner (Optiarc AD 7170S ATA) samt en ny harddisk. Jeg får ikke denne brenneren til å fungere, da denne er koplet gjennom SATA 1 på hovedkortet. Har aldri vært borte i SATA før og hvordan man kobler dette opp. Har to andre harddisker som er koblet gjennom en IDE kabel, og den andre hardisken fungerer selvom denne også er koblet gjennom SATA. Det som skjer er at hvis jeg setter inn en cd/spill/film, så låser hele Vista seg og jeg må trykke på restart knappen. Har oppdatert biosen, samt å oppdatert driverne til både brenneren og alle IDE og ATA koblingene. Men har ikke gjort noe inne i biosen. Har noen noe hjelp å gi meg? Endret 15. november 2007 av Declined Lenke til kommentar
guttorm Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Trodde Sata skulle være plug and play i vista. Prøv å bytt sata port på hovedkortet. Du må forøvrig se at Sata er enablet i bios, står ofte i nærheten av raid egenskapene i bios. Lenke til kommentar
Declined Skrevet 15. november 2007 Forfatter Del Skrevet 15. november 2007 Når jeg "enablet" harddisken i Biosen ble den borte, men det gjør ikke brenneren. Skal jeg ta å "enable" brenneren i Biosen? Lenke til kommentar
guttorm Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 (endret) Først og fremst må du enable overskriften i denne tråden eller så blir den stengt. Skriv: Problemer med Sata, bios og dvd brenner. Var mer en generell enabling av sata i bios jeg tenkte på. Var rart hardisken forsvant, let og se om du finner noen andre sata instillinger. Edit: I bios: Se på advanced. Sata configuration, Sata controller--->Enabled. Endret 15. november 2007 av guttorm Lenke til kommentar
Declined Skrevet 15. november 2007 Forfatter Del Skrevet 15. november 2007 Skal den stå på Raid eller IDE inne Sata configurationen? Lenke til kommentar
guttorm Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Den skal stå i Ide. Du skal ikke forandre på noe bortsett fra å sjekke om selve sata kontrolleren er aktivert. Lenke til kommentar
HAG Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Sata controlleren du har kobla DVD-en til skal ikke ha raid enabla! Raid er for bruk av flere disker, enten med speiling, splitting eller feks. raid5 ("minst" 3 disker, der en er nøkkelen til "paret" slik at om en av de tre ryker kan den defekte disken byttes og dataene reddes). Har nå et opplegg med tre disker i raid5 på den "native" controlleren på mitt hovedkort, og en Plextor sata DVD på controller nr. to. Det skapte litt "krøll": Wind$ (XP Pro med SP2), var nødt til og få inn driver for at DVD-en skulle fungere, kunne heller ikke bruke den "native" controlleren til optisk drev når den blir brukt til et raid. "Redda meg" med og hente en CD rom med IDE i ei gammal maskin når eg la inn Wind$ på raidet mitt, bruker nå min Sata DVD brenner . Uansett ikke sett satacontrolleren der DVD-en er tilkobla til raid, kun enable den. Lenke til kommentar
Declined Skrevet 15. november 2007 Forfatter Del Skrevet 15. november 2007 Det funker ikke selvom jeg enten setter den i enable eller disable. Jeg setter den uansett tilbake på IDE, selvom jeg må trykke på Raid for å enable/disable. Er det noe man må gjøre med SATA koblinger i Vista eller? Lenke til kommentar
guttorm Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Du skal ikke røre noe som har med raid å gjøre. Har du prøvd en av de andre Sataportene på hovedkortet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå