Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Føre MVA fra 0 kr?

^fmj

Anbefalte innlegg

Hvor har du det fra?

Det har jeg fra brreg og spor-oss.

"Enkeltpersonforetak har registreringsplikt i Foretaksregisteret bare hvis de driver varesalg («handel med innkjøpte varer») eller har mer enn fem ansatte. Andre enkeltpersonforetak kan registrere seg frivillig."

Man skal heller ikke handle varer momsfritt før man har passert 50k i omsetning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ryddigere og bryte ett nokså soleklart regelverk?

Jeg oppfatter at du mener man skal ta moms fra første kr som utfaktureres?

I praksis er dette den vanlige måten å gjøre det på.

Om man f.eks. starter en butikk eller en restaurant så selger man selvsagt varer inklusive mva på de første 50 000 kr.

Lenke til kommentar
Om man f.eks. starter en butikk eller en restaurant så selger man selvsagt varer inklusive mva på de første 50 000 kr.

Hvis du har snakket om varesalg hele tiden tror jeg vi har snakket om hver vår ting. For varesalg er det påbudt å alltid legge på mva. Jeg tenkte på tjenester og annet der 50 000-grensen har noen relevans.

Lenke til kommentar
Hvis du har snakket om varesalg hele tiden tror jeg vi har snakket om hver vår ting. For varesalg er det påbudt å alltid legge på mva. Jeg tenkte på tjenester og annet der 50 000-grensen har noen relevans.

Hvor har du det fra at det er alltid påbudt å legge på mva ved varesalg?

Mange som selger varer og kun bruker faktura, legger ikke på mva før etter passering av kr 50 000 i omsetning.

Det er helt vanlig og fullt lovlig. Har aldri hørt eller sett at det skilles mellom varer og tjenester vedr. mva-registrering.

Lenke til kommentar

I utganspunktet har man IKKE lov til å kreve inn MVA uten å være registrert, men i praksis er dette helt vanlig om man vet man passerer grensen i nær framtid. Imidlertid kan man få problemer med enkelte oppegående kunder som følger med på brreg og holder tilbake mvaen til registreringen er på plass.

Lenke til kommentar

På varesalg har man vel ikke lov til og spesifisere MVA på fakturaen før man er registrert, man må selvsagt selge den med MVA men man kan ikke sette den opp som en egen post på fakturaen.

Dette vil være ett problem for de som selger varer mot bedrifter da disse ikke kan trekke fra MVA på disse fakturaene.

Lenke til kommentar

Det er vel begrenset hvor mye nytte det kommer ut av at tre ikke-jurister sitter og diskuterer dette, men jeg ville tippet at det var slik at når ikke man er mva-registrert verken kan eller må man kreve inn mva. Man må betale mva på inngående varer, men når man selger dem legger man til en liten avanse i tillegg til prisen man betalte inkl. mva, og hele det beløpet beholder man selv.

Ulempen er at hvis kjøper er en bedrift kan de ikke trekke av mva, mens hvis det er en privatperson er det positivt, siden man ikke må legge mva på avansen og dermed kan ta litt lavere pris.

Lenke til kommentar

Så du mener at man skal legge på mva på prisen, men ikke spesifisere den?

Virker ikke spesielt konkurransedyktig.

Jeg er ikke jurist, men revisor, og jeg står fortsatt for at alt jeg har skrevet her er vanlig i praksis.

For å få et endelig svar, ring ditt lokale fylkesskattekontor.

Lenke til kommentar
Så du mener at man skal legge på mva på prisen, men ikke spesifisere den?

Du kan kanskje se det på den måten, men det er nokså misvisende. Man legger ikke på momsen, man får den bare ikke trukket fra på det man kjøper inn. Er det man selger hovedsaklig et produkt av eget arbeid vil man ikke ha noen moms å trekke fra, og da blir forskjellen i sluttpris når ikke man legger til mva selvsagt mye større om man er detaljist, i forhold til om man var mva-pliktig. Da blir også tenkemåten om at man legger på mva men ikke spesifiserer den helt feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...