^fmj Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 MVA-plikten starter jo først ved en omsetning på 50k, skal man føre MVA fra kr 0? Lenke til kommentar
huldal Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Er i samme situasjon sjøl. Jeg kommer til å fakture mva fra kr. 1 og da må jeg betale inn all mva'en; dette fordi jeg vil passere 50.000 i løpet av 5-6 uker. Du kan fakturere inntil 50.000 (uten mva), men har vært borti problem hos andre selskap som vil ha spesifisert mva'en på fakturaer jeg har sendt dem. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 15. november 2007 Forfatter Del Skrevet 15. november 2007 Man kan altså bestemme selv? Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 I praksis er det vanlilg å utfakturere med mva når man vet at man kommer over grensen i nær framtid. Det kan derimot bli et problem når kunder sjekker selskapet i Brønnøysund og ser at det ikke er registrert i mva-registeret. Som regel løser deg seg når man oppgir at registrering er underveis. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 16. november 2007 Forfatter Del Skrevet 16. november 2007 Hvis man ikke forventer å bryte 50k grensen med det første, bør man altså ikke fakturere mva? Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Hvis du går over 50 000 skal det faktureres mva av alt, inkl. det under 50 000. Har du ikke fakturert det med moms må du etterfakturere. Lenke til kommentar
huldal Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Hvis du går over 50 000 skal det faktureres mva av alt, inkl. det under 50 000. Har du ikke fakturert det med moms må du etterfakturere. Naranek: jeg tror kanskje du er på tynn is.... Du kan fakturere for 50.000 i løpet av en 12 mnds periode (uten mva) Skulle du passere 50.000 MÅ du kreve mva for alt over 50.000. Du slipper å "etterfakturere" tidligere kunder for mva. Jeg vil anbefale og kreve mva fra kr. 1, det blir mye mer ryddigere. Ber om rettelse hvis jeg tar feil, men er bortimot 100% sikker på det jeg skriver her. Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Beklager, jeg misforsto. Det er hvis man passerer 50 000 uten å være mva-registrert man skal etterfakturere. I utgangspunktet skal man ikke registrere seg før man passerer 50 000, bortsett fra "når særlige forhold foreligger" (aner ikke hva det betyr), og man kan ikke kreve inn mva uten å være registrert. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Jeg vil anbefale og kreve mva fra kr. 1, det blir mye mer ryddigere. Ryddigere og bryte ett nokså soleklart regelverk? Jeg oppfatter at du mener man skal ta moms fra første kr som utfaktureres? Lenke til kommentar
huldal Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 Jeg vil anbefale og kreve mva fra kr. 1, det blir mye mer ryddigere. Ryddigere og bryte ett nokså soleklart regelverk? Jeg oppfatter at du mener man skal ta moms fra første kr som utfaktureres? Jepp, korrekt. Og samtidig registrere et enkelmannsfirma og mva-mantallet.... alt dette er gratis. Så lenge man bare har arbeidsfakturaer i regnskapet er mva-oppgave og næringsoppgave en enkel sak. Så ja.... Hvis du vet du vil passere 50.000 i løpet av en 12 mnds periode (trenger ikke være kalender år); krev mva fra kr. 1. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 17. november 2007 Forfatter Del Skrevet 17. november 2007 Jeg vil anbefale og kreve mva fra kr. 1, det blir mye mer ryddigere. Ryddigere og bryte ett nokså soleklart regelverk? Jeg oppfatter at du mener man skal ta moms fra første kr som utfaktureres? Jepp, korrekt. Og samtidig registrere et enkelmannsfirma og mva-mantallet.... alt dette er gratis. Så lenge man bare har arbeidsfakturaer i regnskapet er mva-oppgave og næringsoppgave en enkel sak. Så ja.... Hvis du vet du vil passere 50.000 i løpet av en 12 mnds periode (trenger ikke være kalender år); krev mva fra kr. 1. Ikke gratis å registrere firma som driver med salg av varer. Lenke til kommentar
riroil Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 Det er det vel. Et enkeltmannsforetak som driver salg av varer. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 Jepp, korrekt. Og samtidig registrere et enkelmannsfirma og mva-mantallet.... alt dette er gratis.Så lenge man bare har arbeidsfakturaer i regnskapet er mva-oppgave og næringsoppgave en enkel sak. Vel, og registrere seg i MVA-registeret krever jo at du sender inn papirer til fylkeskattekontoret, og sende inn det med 0 i dokumentert omsetning vil neppe gi deg stjerne i margen eller registrering. Og starte ett firma med bevist og bryte reglene er neppe lurt, har selv hatt revisjon fra skattekontoret og jeg tør ikke tenke på hva en slik sak kan skape av utriveligheter. Lenke til kommentar
huldal Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 (endret) Jepp, korrekt. Og samtidig registrere et enkelmannsfirma og mva-mantallet.... alt dette er gratis.Så lenge man bare har arbeidsfakturaer i regnskapet er mva-oppgave og næringsoppgave en enkel sak. Vel, og registrere seg i MVA-registeret krever jo at du sender inn papirer til fylkeskattekontoret, og sende inn det med 0 i dokumentert omsetning vil neppe gi deg stjerne i margen eller registrering. Og starte ett firma med bevist og bryte reglene er neppe lurt, har selv hatt revisjon fra skattekontoret og jeg tør ikke tenke på hva en slik sak kan skape av utriveligheter. Hva prøver du å si? Fakturerer du mva fra kr. 1 vil du ikke ha "0 i dokumentert omsetning" som du sier. Og jeg tviler på de setter stjerne i margen fordi du betaler "lite" mva. Har du planer om å passere 50.000 i omsetning i løpet av en 12 mnds periode SKAL du registrere deg i mva-mantalet. Edit: Har du omsetning under 1 mill. kan du søke om 1 mva.oppgave i året..... i stedet for 6 Endret 17. november 2007 av huldal Lenke til kommentar
agvg Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 Her er loven: 28 § 28 Registrering i merverdiavgiftsmanntallet Registrering skal skje når den næringsdrivendes omsetning og avgiftspliktige uttak av varer og tjenester til sammen har oversteget kr 50 000 i en periode på 12 måneder. For veldedige og allmennyttige organisasjoner inntrer registreringsplikten etter første punktum når omsetning og avgiftspliktig uttak av varer og tjenester til sammen har oversteget kr 140 000 i en periode på 12 måneder. Registreringspliktige etter lov om registrering av foretak må være registrert i Foretaksregisteret før registrering kan skje etter første og annet punktum. Avgiftsmyndighetene kan samtykke i at registrering skjer før det tidspunkt som er nevnt i første, annet og tredje punktum når særlige forhold foreligger. http://www.lovdata.no/all/tl-19690619-066-008.html#28 Lenke til kommentar
agvg Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 https://www.altinn.no/no/hjelp-til-regelver...ring/mva/plikt/ En næringsdrivende blir avgiftspliktig når omsetningen av avgiftspliktige varer og tjenester har oversteget 50 000 kroner i en 12 måneders periode. Du skal altså legge til MVA på (hele) den første fakturaen som overskrider grensen. Da må du ha ordnet med registrering på forhånd. Så det er ikke snakk om MVA fra første krone Lenke til kommentar
huldal Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 (endret) Jeg starter firma 1.1 2008 og kommer til å ta mva fra første krone. Og den Mva'en skal staten få. Muligens første faktura kommer på over 50k men det får tiden vise Edit: Har sendt spm til fylkesskattekontoret...så da får vi vente på svar om dette er mulig. Endret 17. november 2007 av huldal Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 17. november 2007 Forfatter Del Skrevet 17. november 2007 Det er det vel.Et enkeltmannsforetak som driver salg av varer. Skal du drive salg av varer må du også registrere deg i foretaksregisteret, for et enkeltpersonforetak koster det 2500 kr. Lenke til kommentar
riroil Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 Hvor har du det fra? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 En annen teknikk er jo og fakturere uten og sende fakturaen og etter man har oppnådd 50000,- på virkelig omsetning så kjører man ut en kreditnota på disse usendte fakturaene og dermed nuller de ut. Denne teknikken egner seg nok best hvis man kommer nær grensen med den første fakturaen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå