Gå til innhold

Til New York som mindreårig?

kj3ks

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg og en kompis (vi er 15-16) har jævlig lyst å dra til new york etter nyttår en gang, og lurer på om det vil bli noe spesielt problem for oss at vi er under 18? Vi har begge gode jobber så å spare penger til turen osv er ikke akkurat problemet her...

noen som har noe erfaringer, tips osv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror nok dere må være over 18 år for i det hele tatt og få bestilt flybilletter.

Men hvis dere mot all formodning skulle klare å komme dere over på en eller annen måte, er det veldig mye å passe på. Pengene f.eks. renner bort uhyggelig fort. Og hvis det skulle oppstå noen form for problemer kunne det vært greit å hatt noen voksne personer til stedet.

Mener på ingen måte å ta fra deg motet, men tror nok ikke det er så lurt å dra alene til New-York som 16-åring.

Endret av AndersC
Lenke til kommentar

Aner ikke hvor dere bor eller hva dere har av erfaring med storbyer og reiser, men det hadde kanskje vært en idé å bygge opp erfaring gradvis med større og fjærnere byer og ikke hoppe rett på New York.

Det er også masse praktiske problemer om det ikke er med noe som er over 18. Bare det å få hotellrom kan være et problem. Dere får antagelig ikke kredittkort og da vil dere neppe få hotellrom. For å sjekke inn må dere gjerne signere på ett eller annet og i USA er de veldig klare over at en under 18 ikke har en gyldig underskrift.

Lenke til kommentar

Vel om dere faktisk reiser, bor det ikke vare noe problem sa lenge overnatting alleredet er bestillt og de vet hvor gamle dere er. Snakker dere engelsk sa bor dere klare dere lett.

Saklart bor dere sta opp tidlig og heller legge dere tidlig siden det er ikke mye a gjore nar morket kommer for dere. Men om dagen pa manhatten er det ikke mye som kan ga galt. Masser av politi overalt der.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg var masse alene i London og Paris som 15-åring, og det var aldri noen problemer for min del. Men for guds skyld, gjem bankkortet godt og aldri ha med mye kontanter. Et problem kan jo være at man som kjent alltid skal ha med seg flere kort på ferie, og det er kanskje vanskelig som 15-åring.

Lenke til kommentar
Jeg var masse alene i London og Paris som 15-åring, og det var aldri noen problemer for min del. Men for guds skyld, gjem bankkortet godt og aldri ha med mye kontanter. Et problem kan jo være at man som kjent alltid skal ha med seg flere kort på ferie, og det er kanskje vanskelig som 15-åring.

Det eneste du får som 15-åring er debitkort og det kommer du vel ikke så langt med i utlandet.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt både Visa og Mastercard (Visa for øyeblikket) tilknyttet bankkontoen som debetkort. De funker på nettet, og på offline-terminaler (signaturbasert). Det var IKKE visa electron/mastercard maestro, men standard-issue Mastercard/Visa. Jeg fyller ikke atten før på enda et år, og har hatt det i to år. Det er mitt navn som står på kortet, men det er mulig mamma står som "garantist" på ett eller annet vis.

Lenke til kommentar

Er bare det at de foresatte må godkjenne og hvis du havner i trøbbel med at du ikke kan betjene gjelden din står din mor eller far som kausjonist. I norge KAN ikke folk under 18 havne i gjeld.

Selv om praksisen er litt annerledes så er loven slik faktisk ;)

Men jeg forstår dere godt, har selv vært 15-16 år og hatt himla lyst å dra land og strand rundt, men det er så mange ting som ikke vil fungre. Som å bli tatt seriøst, avgjørelser(enkelt og greit en er ikke modne nok), penger, hotell, fly, rettigheter osv osv.

Kan bare tenke deg hvis du havner i problemer med at hotellet er feilbooket eller flyet. Når en er 15-16 så er en ikke like flink til å løfte de bak skranken etter ørene til og med på engelsk for å få viljen din. Men når en er litt eldre så er en som oftes litt tøffere i trynet der og vet hva en skal si.

Men som sagt, vil ikke ta motet fra dere, men er så mye skit som kan skje at tror det er mye bedre å spare de pengene til en er 18, fly over, gå på barer/utesteder og nattklubber. Peise rundt om kring og bare kose seg, for det er en hel del mer enn kan gjøre idet en tipper over 18!

:new_woot:

Endret av Litek89
Lenke til kommentar

Ta med dere en voksen, men la han heller være litt i bakgrunnen.

Selv var jeg med min far i Amsterdam i høstferien, og mandag til fredag var jeg alene fra klokken 8 til 4-5-6-7, og gikk rundt i byen, spiste mat, handlet etc.

Det gikk helt fint, men om min far ikke hadde vært der for å fikse hotell, taxi, fly og slike ting hadde det aldri gått.

Så ta med en voksen, gjerne en som er godt bereist og flink i engelsk, så går det nok fint.

Trenger ikke å gå hånd i hånd med den voksne hele tiden, men å ha noen der er veldig kjekt når du kommer opp i en kjedelig situasjon.

Endret av Henrik C
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...