Gå til innhold

Trenger vi flere jenter som moderatorer på forumet?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147
Ser forøvrig at du glemte resten av teksten, og det som jeg mener er viktigst, nemlig hvor går "ferden"?

Jeg vet ikke helt hvordan jeg kan gjøre det mer tydelig enn hva som allerede er skrevet. :)

Ja, nå er det mulig at vi snakker forbi hverandre, eller at jeg ikke har fått med meg noen poster.

Det som ikke rimer for meg er at samtidig som forumet eser ut over grunnrammene (HW-forumet), og dere sier at dere vil gjerne ha flere. Flere av både jenter, og folk oppover i årene, så finnes det ikke et konkret mål, og en plan for hvordan målet skal nåes. En ting er å ville, noe annet er å ta inn over seg at kanskje mulighetene for måloppnåelse er proposjonal med villigheten til å endre eksisterende kultur først.

:)

Lenke til kommentar
En spade er en spade i mitt univers. Gjør vi kjønn til en faktor så medfører det å gi noen fordel grunnet sitt kjønn. Jeg prøver ikke å gjemme det bort med ordspill. :)

Ja, men hvis(!) kjønn er en relevant faktor i utvelgelsen er ikke det nødvendigvis negativt. At det ikke er relevant er et premiss du setter, men det er ikke nødvendigvis en objektiv sannhet.

Det er en rekke slike faktorer med i en hver beslutningsprosess. For eksempel sitter vi og diskuterer hvor på forumet vi trenger nye moderatorer. Vi kunne for eksempel tenke oss at de tre "beste" kandidatene - altså de som objektivt hadde vært de beste moderatorene om behovet ikke hadde vært en kriterium - alle sammen var aktive i samme kategorien, og det en som var overmoderert fra før. Det ville være meningsløst, så derfor gjør vi forumets behov til et kriterium og sørger for at vi får en bedre spredning. Vi foretar rett og slett kvotering av søkerne. Har vi da "diskriminert" de søkerne som vanker i "feil" kategori? Ja selvsagt har vi det, og det gjør vi fordi spredning av aktiviteten er et relevant kriterium.

På samme måte diskriminerer vi de under 18 ved å si at "du kan være så flink du bare vil, ha vært på forumet siden du var 12, vanke i de rette kategoriene, ha den aller beste søknaden, osv.", men du får pent stille deg på ventelisten mens vi velger "den nest beste". Dette fordi vi antar at alder har en sammenheng med den modenhet vi mener at rollen som moderator krever.

Ikke noe av dette er galt, fordi forumets behov tilsier at det er fornuftig. Dersom forumets behov tilsa at det var fornuftig med flere kvinnelige moderatorer, ville det være like lite galt å prioritere jenter så lenge de ellers tilfredstiller kravene på linje med guttene. Det er ikke noe anderledes enn å ønske gutter inn i barnehagene eller innvandrere i politiet for å skape rollemodeller.

Det betyr jo slettes ikke at vi får dårligere moderatorer. Det måtte i så fall være fordi de jentene som var kandidater ikke var like gode moderatoremner som guttene. Det tror jeg ikke noen av oss mener. De som ble valgt ble det ut fra en totalvurdering hvor alder, kategoritilhørighet, advarsler eller mangel på samme, hva vi synes om vedkommendes innsats på forumet og mye annet var faktorer, men hvor kjønn ikke var det. Det var alt sammen legitime faktorer, som absolutt vare relevante.

Jeg kjøper ikke at ikke kjønn kan(!) være en legitim faktor på samme måte. Er det diskriminerende? Ja selvsagt er det så, men det ikke noe mer diskriminerende enn noen av de ovenståend faktorer. Eller å påstå at det å velge en jente for å tiltrekke flere kvinnelige brukere reduserer henne til en reklameplakat, når hun ellers er fullt ut kvalifisert til oppgaven.

Geir :)

Lenke til kommentar
Det som ikke rimer for meg er at samtidig som forumet eser ut over grunnrammene (HW-forumet), og dere sier at dere vil gjerne ha flere. Flere av både jenter, og folk oppover i årene, så finnes det ikke et konkret mål, og en plan for hvordan målet skal nåes.

Målet nåes jo ved å legge til rette for at du (i du så er det alle som leser dette innlegget, med flere), om du har noe på hjertet, skal kunne si det på diskusjon.no. Diskusjon.no skal da tilrettelegge for at du skal kunne si din mening om noe uten å bli angrepet personlig for det.

Eventuell sensur som skal eksistere skal da gjøres på grunnlag av norsk lov, vær-varsom-plakaten eller med hensyn til personvern.

Forumet er pr. dags dato lagt til rette å være mest attraktivt når det gjelder å diskutere data, IT og spill. Vi er attraktive innen kultur og til dels samfunn. Så må vi arbeide videre med å være det stedet man ønsker å gå om man skal diskutere ting som eksempelvis graviditet (for å ta et emne som generelt sett tiltaler kvinner bedre enn menn). Nøkkelen ligger i hvordan forumet er lagt opp og hvilken diskusjon strukturen inviterer til. Vi er ikke det mest attraktive forumet å diskutere graviditet i dag og det blir vanskelig å gjøre det til dette. Men vår styrke er potettendensen, diskusjon.no er et sted man kan diskutere alt fra graviditet til hovedkort. Men det er vanskelig å konkurere mot de forum som spesifikt retter seg mot gravide. Dette er overførbart til alle slags temaer. Vi vil aldri bli best på å være spesialisert innen alle felt, men vi skal være best mulig til å tilby et helhetlig tilbud.

Vi har som mål å rette oss mot alle. Vi kan ikke være best på alt og må se oss slott på endel nisjeområder, men er trygge på at forumet er tiltalende fordi man ved å ha bruker her ikke blir begrenset til å diskutere kun innenfor ett eller to emner. Det er også dette som i hvert fall gjør meg trygg på at vi vil få flere kvinner og eldre inn på forumet. Men en person som kun er interessert i å diskutere DVD-spillere vil nok finne et forum spesialisert for dette mer attraktivt. Vi er, i mine øyne, i dag spesialisert innen data, IT og spill. Vi jobber for tiden med å spesielt bedre kulturdelen og samfunnsdelen, sistnevnte er nok den viktigste "portalen" vår for å trekke til oss eldre og kvinner.

Vi ser at kvinnelige nettbrukere generelt sett er mer interessert i å diskutere seksualitet, samliv, dyrehold, sosiale temaer, helse og mote og dette gjenspeiler seg i at de kateogirene har trekt til seg flere kvinnelige medlemmer. Dette er kategorier som i all hovedsak ble opprettet innen det siste året eller to. Antagelig blir det vel også her det blir flest kvinnelige moderatorer å finne i fremtiden. Det gjenspeiler kjønnsrollemønsteret når det gjelder hva "stereotypiske" kvinner og menn diskuterer. Jenter liker rosa og gutter liker blå generaliseringen.

Forumet har utviklet seg til å ha diskusjonstema som i større grad tiltaler kvinner. Her har det vært en stor utvikling de siste par årene. Dette kan man velge å ignoere eller ta til seg. Vi er et av de få forum som ikke prøver å satse på å gjøre forskjell på hvem vi ønsker å tilby våre tjenester til, for vi henvender oss til alle. Noen liker det, andre ikke.

Du kan jo spørre deg om Kvinneguiden satser på det samme, eller om de henvender seg mer til den typpiske kvinne fremfor mann? Vi gjør ikke forskjell her og det er i mine øyne mer prisverdig enn å kun fokusere mot en gruppe, basert på kjønn, alder eller hva det nå skal være. Dette ser vi også i endringer i brukermassen på diskusjon.no. Vi har ikke lenger kun kategorier som generelt sett interesserer unge menn, vi har kategorier som tiltaler langt flere. Og enda bedre skal det bli. Jeg regner med at folk flest har fått med seg denne utviklingen.

Edit: Bare for å tilføye, jeg anser fortsatt at vi har jobb å utføre for å kunne være attraktive for folk flest. Men det er dette vi jobber mot. Alle skal i utgangspunktet føle seg velkommen og mene at diskusjon.no er stedet å være om man ønsker å diskutere.

Endret av Dotten
Lenke til kommentar
Ja, men hvis(!) kjønn er en relevant faktor i utvelgelsen er ikke det nødvendigvis negativt. At det ikke er relevant er et premiss du setter, men det er ikke nødvendigvis en objektiv sannhet.

Som nevnt tidligere så anser jeg ikke kjønn som en kvalifikasjon eller egenskap som er relevant til å være moderator. Å sette kjønn som en faktor når det ikke er relevant er negativt. Det har erfaringsmessig høyst negative konsekvenser, ikke minst for den som får fordel grunnet sitt kjønn. Det er uprofesjonelt å sette noe som faktor når det ikke er relevant. Jeg kunne kanskje overtales til å tro annet når jeg var 18 år og uten erfaring, men 10 år etterpå har jeg sett hva denne praksisen har medført. Det fører intet godt med seg.

På samme måte diskriminerer vi de under 18 ved å si at "du kan være så flink du bare vil, ha vært på forumet siden du var 12, vanke i de rette kategoriene, ha den aller beste søknaden, osv.", men du får pent stille deg på ventelisten mens vi velger "den nest beste". Dette fordi vi antar at alder har en sammenheng med den modenhet vi mener at rollen som moderator krever.

Jeg er ikke uenig med deg her, men så er jeg heller ikke personlig tilhenger av en aldersgrense. Men den er vedtatt av styret. Forhåpentlgvis vedtar aldri styret at noen skal få en fordel grunnet kjønn, all den tid kjønn ikke er relevant faktor for om man er en god moderator eller ikke. Du kan gjerne ønske at en moderators funksjon skal gå ut over dette, som eksempelvis å virke som en magnet overfor en viss type mennesker. Men dette anser jeg ikke som en moderators funksjon. Da kan vi like greit hyre inn teen-idols gutter om vi ønsker unge jenter inn, eller be en politiker bli mod for å trekke til oss politisk interesserte. Idol-Tone kan få moderatorstatus for å få flere gutter osv. Såfremt de makter å moderere ved siden av å være trekkplaster.

Igjen sitter da brukere som bidrar, men som ikke kan skilte med trekkplasteregenskaper.

Takk for svaret. Nå ble det langt klarere for meg.

Men du skal ikke se bort fra at det kommer mere mas fra denne kanten ... :whistle:

Det er hva jeg lever for :wee:

Ingen kan bli bedre uten feedback.

Lenke til kommentar
Som nevnt tidligere så anser jeg ikke kjønn som en kvalifikasjon eller egenskap som er relevant til å være moderator. Å sette kjønn som en faktor når det ikke er relevant er negativt. Det har erfaringsmessig høyst negative konsekvenser, ikke minst for den som får fordel grunnet sitt kjønn. Det er uprofesjonelt å sette noe som faktor når det ikke er relevant.

Det er fair. Det er ikke min oppgave å fortelle styret hva som er relevante faktorer (ikke at det pleier å stoppe meg), det blir deres jobb. Om det derimot ville være OK dersom det var en relevant egenskap kan vi eventuelt diskutere i Politikk og samfunn...

Jeg kunne kanskje overtales til å tro annet når jeg var 18 år og uten erfaring, men 10 år etterpå har jeg sett hva denne praksisen har medført. Det fører intet godt med seg.

Sånn var det med meg også. Men så gikk det 20 år til... ;)

Geir :)

Lenke til kommentar

Jeg synes fortsatt verden ikke hadde gått under om man hadde fått presset inn en jente til i dette teamet deres. Som sagt, at en bruker er kvalifisert nok til å moderere er vel kanskje bygget på enkeltpersoners meninger. Var noen her som nevnte at det var noen jenter her som nesten nådde opp, og var like før de ble valgt, men noen var "bedre".. selvsagt var dette en gutt.. I'm just saying.. :whistle: kan man ikke gi en jente som søker en sjanse da? kall det kvotering eller hva dere vil, men det er snakk om ett diskusjonsforum som er en hobby, ikke kirurgi.. Hvor vanskelig kan det være liksom.. No offense.

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
Var noen her som nevnte at det var noen jenter her som nesten nådde opp, og var like før de ble valgt, men noen var "bedre".. selvsagt var dette en gutt.. I'm just saying.. :whistle:

Men dette hadde ingenting med at han var gutt.

kan man ikke gi en jente som søker en sjanse da? kall det kvotering eller hva dere vil, men det er snakk om ett diskusjonsforum som er en hobby, ikke kirurgi.. Hvor vanskelig kan det være liksom.. No offense.

Fordi enkelte, blant annet denne administratoren, rent prinsippielt ikke har noen planer om å forskjellsbehandle noen på bakgrunn av kjønn. Prinsipper om likebehandling står høyt. ;)

Jenter trenger ikke å bli presset inn i moderatorteamet. Dette vil de klare fint ved å spille på samme vilkår som guttene.

Lenke til kommentar
Jenter trenger ikke å bli presset inn i moderatorteamet. Dette vil de klare fint ved å spille på samme vilkår som guttene.

Med all respekt, så funker det tydeligvis ikke å spille på de samme vilkåra som guttene. Det at ingen andre jenter her klarer å være superfantastiske brukere som disse moderator gutta eller Darkness|, synes jeg er en veldig rar ting..

Poenget mitt er at man kanskje kan se hun ene jenta blandt de ti gutta, og åpne døra for henne i og med at gutta kanskje overskygger jentene her på dette forumet fordi de er så mange.

Vi er 2 kjønn på denne planeten, og det kan vi ikke se bort ifra. Som dere sier her, det handler ikke om kjønn, men om ferdigheter.. men jeg nekter å tro at de fleste her ikke har ferdigheter nok til å kunne klare en moderatorjobb om de fikk muligheten. Inkludert jentene!

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
Det at ingen andre jenter her klarer å være superfantastiske brukere som disse moderator gutta eller Darkness|, synes jeg er en veldig rar ting..

Men så er ikke det heller tilfellet. Hadde vi tatt inn en av jentene denne gangen så ville det betydd at vi hadde prioritert å styrke andre deler av forumet enn hva vi anså som hensiktsmessig med tanke på logistikken og behovet. Det blir som å spenne ben på oss selv. Det var ca 20 fullgode kandidater som ble eksludert ene og alene fordi vi ikke var ute etter å styrke datadelen av forumet (med unntak av programvare). Det er små marginer, spesielt med 80 søkere, og kjønn spilte ikke inn. Det hadde spilt inn om vi hadde gjort som du ønsker, men det ville samtidig betydd at vi ville gitt noen fordeler grunnet kjønn. Konsekvensene av det ville vært særdeles uheldige, spesielt med tanke på hun som ville fått fordel grunnet sitt kjønn.

Så igjen, vi lar ikke kjønn spille noen rolle. Gutter får ingen særbehandling fordi de er gutter og jenter får ingen særbehandling fordi de er jenter i denne utvelgelsesprosessen.

Lenke til kommentar
Det er det vel heller ingen andre som synes, eller har påstått, kutt ut stråmannstøvet.

AtW

Det virker nå sånn når jeg leser noen av kommentarene om hvorfor man ikke har tatt inn feks. de jentene som søkte.. :hrm: At de ikke kunne måle seg med de som ble tatt inn, eller at de jentene ikke nådde helt opp, men bare neeesten.. :roll: I og med at man har såpass mange gutter på laget, så kan vel noen av de jentene som vil få lov til å prøve seg vel? herre min hatt..

Burdte kanskje omformulere meg litt og heller si "forumet går vel ikke under om de kommer noen jenter på laget"

vel, jeg må si meg uenig om at kjønn ikke spiller noen rolle her, når det er soleklart at forumet her er preget av det mannlige kjønn.. ergo det mannlige kjønn har større sjans for å komme inn..

Endret av Melisma
Lenke til kommentar

Forumet går absolutt ikke under om det skulle komme noen jenter på laget, nei.

vel, jeg må si meg uenig om at kjønn ikke spiller noen rolle her, når det er soleklart at forumet her er preget av det mannlige kjønn.. ergo det mannlige kjønn har større sjans for å komme inn..

Selvfølgelig, menn har jo størst representasjon, men det utelukker jo ikke et valg av en kvinnelig moderator, når man ser hva for eksempel Dotten skriver.

Lenke til kommentar
Ganske så vågal påstand dette her. Har du noen konkret å støtte opp om den?

kanskje du ikke forsto innlegget mitt ordentlig.. jeg skrev "Men greia er jo om man heller bare legger jentene nederst i bunken uten å se de engang" med det mener jeg at det var min mistanke,, det var ett indirekte spørsmål, ikke en direkte anklage..

Endret av Melisma
Lenke til kommentar

kanskje du ikke forsto innlegget mitt ordentlig.. jeg skrev "Men greia er jo om man heller bare legger jentene nederst i bunken uten å se de engang" med det mener jeg at det var min mistanke,, det var ett indirekte spørsmål, ikke en direkte anklage..

Det kan du jo lett finne ut ved neste slik søknad sak. Få med et par guttebrukere, skriv søknader der de har mer eller mindre helt like erfaringer, så lager du din søknad som også har helt like erfaringer som de falske guttesøknadene. Så ser du hvem de velger, tror nok de velger deg.

Lenke til kommentar
Det kan du jo lett finne ut ved neste slik søknad sak. Få med et par guttebrukere, skriv søknader der de har mer eller mindre helt like erfaringer, så lager du din søknad som også har helt like erfaringer som de falske guttesøknadene. Så ser du hvem de velger, tror nok de velger deg.

hahaha, at de velger meg? den båten tror jeg har seilt for lenge siden.. Er ikke en kjeft her på forumet som hadde valgt meg som moderator.. Da må jeg vel heller forandre ip, lage meg en ny brukerprofil og deretter oppføre meg.. Det må nok en jente uten min bakgrunn her på forumet for å sammenligne med..

Håper en slik jente melder seg villig så kan man se..

Lenke til kommentar

hahaha, at de velger meg? den båten tror jeg har seilt for lenge siden.. Er ikke en kjeft her på forumet som hadde valgt meg som moderator.. Da må jeg vel heller forandre ip, lage meg en ny brukerprofil og deretter oppføre meg.. Det må nok en jente uten min bakgrunn her på forumet for å sammenligne med..

Håper en slik jente melder seg villig så kan man se..

Så kul du er da.

Skjønner ærlig talt ikke hvordan folk får dette til å bli urettferdig og på grensen til diskriminering. Stemplet flyr. :dontgetit:

Lenke til kommentar

Bare det at du i det hele tatt hinter om at det er tilfelle (og det er det du faktisk gjør) bør du jammen meg ha et grunnlag for å gjøre.

Og dette var da et konkret eksempel av omtrent 50 poster her hvor du hinter om, lurer på, og et par ganger helt konkret sier at man diskriminerer jenter når man velger moderatorer.

Var noen her som nevnte at det var noen jenter her som nesten nådde opp, og var like før de ble valgt, men noen var "bedre".. selvsagt var dette en gutt.. I'm just saying.. :whistle:

Jeg synes det er ganske forkastelig å "hinte" om slike ting når du a) ikke har noe konkret grunnlag for å gjøre det og b) har fått ufattelig mange gode svar på at nettopp det ikke er tilfelle.

Du sier hele tiden også at "hvorfor ikke gi jentene en sjangs å vise at.....". diskusjon.no har jeg fulgt siden før 2000. Og jeg kan fortelle deg at grunnen til at forumet er norges største (?) og beste forum er nettopp at man aldri har "gitt noen en sjangse for å vise at.....", men at man faktisk har sørget for at alle som blir moderatorer faktisk er de som man tror har størst potensiale for å gjøre en god jobb.

Dersom man hadde "gitt noen en sjangse for å vise at....." så hadde ikke diskusjon.no eksistert slik det gjør i dag.

For min del har det ingen betydning om en moderator er mann, kvinne, apekatt eller elefant, så lenge moderatoren er den som passer best for jobben.

Bruktbilen: Det eksperimentet du foreslår vil ikke fungere. Valget faller på mange flere faktorerer enn søknaden etter som jeg har skjønt. F. eks. hvordan brukerene har oppført seg og hva de har tilført forumet.

PS! Har dere noen planer om å få inn en moderator som er mye aktiv på mobil delen av forumet? Jeg har lenge følt at den delen av forumet er "undermoderert". Jeg føler at jeg nesten kan rapportere hver 3dje post der.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...