Gå til innhold

Trenger vi flere jenter som moderatorer på forumet?

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147

Okay, jeg skjønner at dere vil bygge teamet ut fra grunnprinsipper for hvordan man skaper velfungerende team. Men hvem er teamet til for? Hvor er målet? Hvis dere ser for dere at diskusjon.no skal fortsatt vokse, og samtidig bli mere allmenn, så kreves det kanskje litt mere?

Grunnprinsippene, slik jeg har forstått dem er at man skal sette sammen teamet av flest mulig ulike "typer", og da vil det innenfor vanlig produksjon ikke være så nøye om det er en overvekt av menn eller kvinner i gruppen. Men jeg er usikker på om det er nok når man skal ha et team som skal kommunisere ut, ikke bare med ulike brukertyper, men også de to hovedkategorier mennesker, altså kvinne og mann. Med en overvekt av menn vil teamet kommunisere naturlig til mannen. samme blir det hvis det er en overvekt av kvinner. Hvis man derimot har en harmoni/balanse i kjønnsforholdet, så vil kanskje budskapet appelere like mye til begge kjønnene.

PS: Tror dere må jobbe litt med den visjonen deres! :)

Det å lage en visjon, er ikke det samme som å skrive en ny Bibel, men heller noe lettfattelig som alle og enhver kan forstå og strekke seg mot.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, i hvert fall har jeg en. Når arkeologene om 1000 år graver frem serverne med Diskusjon.no på så vil de kunne finne et avtrykk av folkets meninger anno vår tid. Det skal være et samlingsted for meningsutveksling og dine og mine etterkommere kan kanskje få den gleden av å lese ekkoene av hva vi stod for når vi en gang forlater denne verden.

Når arkeologene om 1000 år graver fran serverne våre vil de stå overfor et større mysterium enn hvordan pyramidene ble bygget: Hvor ble det av alle damene... ;)

Er det ikke bedre å bestemme seg for hvilke egenskaper eller styrker man trenger, og så velge folk som har disse, uavhengig av hvilket kjønn de skulle vise seg å være?

Men hva om de egenskapene man trenger er "kvinnelige", hva nå det er? Hvis vi forutsetter at det ikke er noen forskjeller på menn og kvinner, psykologisk eller på andre måter, så er ikke kjønn vesentlig. Men slik er jeg ikke sikker på om det er.

Jeg liker et styre og moderatorteam som representerer brukermassen. Det ser jeg på som rettferdig, ihvertfall på dette forumet.

Spørsmålet er hvilken brukermasse. Dersom forumet var ment å være en statisk konstruksjon ville det være godt nok å la moderatorene være et snitt av brukerne pr. idag. Men hvis man har som mål at forumet skal utvikle seg er det ikke dumt å være føre var og bygge et moderatorteam som er forberedt på dette.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Vell. Utvelgingen skal ikke gå etter kjønn, så om du, Melisma har lyst på en jente som moderator, så blir det feil. Det går vell mye mer på kvalikasjoner, kunnskap, oppførsel, særiøsitet ol.

Jenter skal aldri bli mods bare fordi de er jenter, de skal bli det om de har det som trengs til det.

Lenke til kommentar
Når arkeologene om 1000 år graver fran serverne våre vil de stå overfor et større mysterium enn hvordan pyramidene ble bygget: Hvor ble det av alle damene... ;)

De finner vel Kvinneguiden sine servere samtidig og vips er det løst :wee:

Fra spøk til revolver, med tanke på en pil som peker ganske kraftig oppover når det gjelder kvinner så tviler jeg på at det er særlig problem om et par år, selv om Kvinneguiden nok vil være mest attraktivt på det området i en god stund fremover. Er mer bekymret for om andelen eldre snart vil øke på forumet. Den eldste søkeren til moderatorstilling var vel et par og tredve.

Men dette er gått fra å være et dataforum til å få samfunnskategori og mye annet. Spesielt Seksualitet og samliv, som begge er knappe årene gamle, bidrar mye til å få inn fra et større område. Og ettersom Facebook o.l. har fått andre enn rene databrukere på nett så merkes det også godt etterhvert.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
PencilCase: Hvis det er noen som vil lide av at en uerfaren, ny bruker blir mod så er det sånne som oss. Vi danser på streken med glimt i øyet og vet akkurat hvor grensen går, og alle som har vært her en stund forstår at våre utsagn aldri er ondsinnet eller kjipt ment, og at alle sleivspark er ment på tull. Jeg foretrekker at det forblir sånn, det er litt av grunnen til at jeg fortsatt henger på forumet, og da har fartstid alt å si. Mods er tross alt ikke politikerne i vårt lille samfunn, men politiet, og purken må vite hvilke skurker som skal arresteres i tillegg til å kjenne igjen "the town drunk" og "the village idiot" (henholdsvis moi et toi).

Takk kjære SteffyPants!

Du tok oss på kornet. Skjønner ikke hvordan jeg har kunnet unngå denne ... :blush:

Den vinklingen har jeg ikke tenkt på. "Vet hvor grensen går", stemmer ikke bestandig for meg, 

men satser på at det bedrer seg, og håper at eventuelle nye mods er trygge nok på seg selv

slik at de ikke vil føle seg truet.

Hvis ikke, så får jeg vel bare endre meg da.

:)

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Poenget er ikke rettferdighet, men å gjøre seg best nytte av kjønnenes forskjellighet og styrker.

Er det ikke bedre å bestemme seg for hvilke egenskaper eller styrker man trenger, og så velge folk som har disse, uavhengig av hvilket kjønn de skulle vise seg å være?

AtW

Kan man gjøre det uten å vite hvor målet er?

Lenke til kommentar

Men hva om de egenskapene man trenger er "kvinnelige", hva nå det er? Hvis vi forutsetter at det ikke er noen forskjeller på menn og kvinner, psykologisk eller på andre måter, så er ikke kjønn vesentlig. Men slik er jeg ikke sikker på om det er.

Om de egenskapene man bestemmer seg for å vektlegge er bedre ivaretatt av kvinner så vil man isåfall automatisk velge inn flere kvinner.

AtW

Lenke til kommentar
Poenget er ikke rettferdighet, men å gjøre seg best nytte av kjønnenes forskjellighet og styrker.

AtW

Kan man gjøre det uten å vite hvor målet er?

Man kan ja, om du ser på politikk og samfunn, så kan du sa maaange eksempler på folk som har bestemt seg for hvilke egenskaper staten bør ha, uten å ha klart for seg hva de mener er statens mål ;) Men man har jo åpenbart vesentlig bedre forutsetninger for å ta gode valg av egenskaper når man vet hva målet er.

AtW

Lenke til kommentar

Det er vel kanskje hundre aktive gutter for hver aktive jente på dette forumet, så er ikke akkuratt sjokkert over at det er så få kvinnelige moderatorer. Det hander vel neppe om noe diskriminering, men mer logikk. De kvinnelige moderatorene som er der ute vil jo heller ikke bli valgt fordi de er 1. jente og 2. flink i hva de gjør, de vil jo bli stilt på lik linje som guttene. Jeg hadde stilt meg mer undrende om det faktisk var like mange kvinnelige som mannlige moderatorer her. Det som i realiteten hadde vært diskriminerende.

Lenke til kommentar

Om de egenskapene man bestemmer seg for å vektlegge er bedre ivaretatt av kvinner så vil man isåfall automatisk velge inn flere kvinner.

Nja, det er jeg slettes ikke sikker på. Det er ingen automatikk i slikt, men fordrer at man er seg bevisst problemstillingen. Det er tydelig at mange her i tråden mener at kjønn ikke er en kvalifikasjon. Det kan være mange grunner til det:

* At man genuint mener at det ikke finnes relevante kjønnsmessige forskjeller.

* At man tror de finnes, men synes det er prinspielt galt om de skal føre til forskjellsbehandling.

* At man egentlig synes dette er og skal være et "gutteforum" og derfor bør modereres av gutter (eller til nød "guttejenter")

Om forumet skal utvikle seg og i så fall hvorhen er opp til forumets eiere. Men jeg tror potensialet til utvikling ligger i to kriterier: Kjønn og alder. De som ønsker at forumet skal være dedikert gutter mellom 14 og 24 synes sikkert at det er greit som det er. Men jeg er 50, og i tillegg nokså trygg på mine feminine sider, og synes godt at forumet kunne være mer enn det er i dag. Det krever en bevisst innsats på alle områder, det er ikke noe som kommer automatisk.

Lenke til kommentar

Nja, det er jeg slettes ikke sikker på. Det er ingen automatikk i slikt, men fordrer at man er seg bevisst problemstillingen. Det er tydelig at mange her i tråden mener at kjønn ikke er en kvalifikasjon. Det kan være mange grunner til det:

* At man genuint mener at det ikke finnes relevante kjønnsmessige forskjeller.

* At man tror de finnes, men synes det er prinspielt galt om de skal føre til forskjellsbehandling.

* At man egentlig synes dette er og skal være et "gutteforum" og derfor bør modereres av gutter (eller til nød "guttejenter")

Om forumet skal utvikle seg og i så fall hvorhen er opp til forumets eiere. Men jeg tror potensialet til utvikling ligger i to kriterier: Kjønn og alder. De som ønsker at forumet skal være dedikert gutter mellom 14 og 24 synes sikkert at det er greit som det er. Men jeg er 50, og i tillegg nokså trygg på mine feminine sider, og synes godt at forumet kunne være mer enn det er i dag. Det krever en bevisst innsats på alle områder, det er ikke noe som kommer automatisk.

I såfall makter vi ikke å hente inn folk som har de kriteriene som man ønsker, og det er isåfall et generelt problem.

Man kan fint mene at kjønn ikke er en kvalifikasjon og samtidig mene det finnes forskjeller mellom kjønnene. Men poenget er, som jeg delvis er inne på, at individuelle forskjeller er mye større enn genrelle kjønnstrender, det er vesentlig bedre å være bevisst de egenskapene man mener er nødvendig og velge ut individer som oppfyller de, enn det er å satse på at folk har ønskelige egenskaper kun i kraft av å være i en gruppe. Det blir som om jeg skulle blitt valgt til å løfte noe tungt, over norges beste kvinnlige vektløfter, bare i kraft av at menn som gruppe er sterkere i snitt. Har man muligheten til å evalurere folk individuelt så gir det bedre resultat.

AtW

Lenke til kommentar

Jeg er nok blant de du nevner, TWFA. Jeg kom til forumet for noen år siden da det het hw.no og det var for det meste hardware som folk snakket om. Det var for det meste gutter, de fleste var mellom 15 og 25 og målgruppen var meg. Det var nok derfor jeg endte opp hit, en blanding av at de fleste her var samme alder og kjønn, og hadde samme interesser som meg, i tillegg til at fordi jeg var i målgruppen så virket forumet skreddersydd for meg. Dette er nok litt av grunnen til at jeg ikke føler at vi må utvide våre horisonter for å appellere til så mange som mulig. Jeg likte nisjen til forum.hardware.no, og har vært skeptisk siden vi byttet navn til diskusjon.no - jeg er ikke lenger prioritert. =(

Lenke til kommentar
Det er vel kanskje hundre aktive gutter for hver aktive jente på dette forumet, så er ikke akkuratt sjokkert over at det er så få kvinnelige moderatorer.

Statistisk er det ikke rart i det hele tatt. Så om utvelgelsen ble foretatt ved å kjøre en lotto-maskin 1000 ganger og bruke snittresultatet ville forholdet være akkurat som i dag. Men nå brukte man ikke små baller i en trommel, man brukte en vurdelig av behovene, deriblant hvilke kategorier som trengte å styrkes og så etter kandidater som var aktive der. Men hadde styret vurdert jentene som best egnet utfra forumets behov hadde vi fort endt opp med tre jenter.

Da tror jeg kanskje enkelte brukere (gutter) hadde blitt sjokkert. Men dersom vi faktisk mener alvor med å skulle velge de beste kandidatene, er det ingenting som tilsier at moderatorsammensetningen skal speile brukerne. Det er statistisk sannsynlig at det blir flere gutter enn jenter, fordi kjønnsovervekten i forumet er så enorm som den er, noe som gjenspeilte seg i fordelingen av kandidater i denne runden. Men det er mer enn nok jenter på forumet til å finne et dusin av dem som er egnede kandidater. (Det fordrer selvsagt at de er interessert. Denne gangen var det så få som var det.)

De kvinnelige moderatorene som er der ute vil jo heller ikke bli valgt fordi de er 1. jente og 2. flink i hva de gjør, de vil jo bli stilt på lik linje som guttene.

Jeg vil gjerne - slik jeg oppfattet kandidatene - få avkrefte ideen om at de kvinnelige søkerne var mindre "flinke" enn guttene. Hadde personlige egenskaper vært det eneste kriteriet hadde de vært fullt på høyde med de beste av guttene. Det gikk nok (uten at jeg var med og bestemte) mer på en totalvurdering av blant annet aktivitet enn av personlig egnethet.

At det derfor ble mange gutter synes jeg er helt greit. Men jeg ville synes det var like greit om man valgte jenter på grunn av samme totalvurdering, selv om det er flere gutter som søker. Og jeg ville synes det var greit dersom kjønn var en del av totalvurderingen, dersom man kunne sannsynliggjøre at det var nødvendig for å nå forumets mål.

Om Ueland den gangen jeg ble bedt om å stille som mod hadde kommet til meg og sagt at "Vi skal utvikle forumet slik at det tiltrekker seg flere voksne brukere, og ønsker derfor voksne moderatorer", så hadde ikke jeg sagt "Nei, jeg vil bare bli valgt fordi jeg er den beste kandidaten, ikke fordi jeg er gammel". Jeg ville sagt at "Det synes jeg er en god ide, og vil gjerne være med på å utvikle den ideen." At jeg i tillegg faktisk var god nok til jobben ville jeg tatt som en selvfølge.

Jeg hadde stilt meg mer undrende om det faktisk var like mange kvinnelige som mannlige moderatorer her. Det som i realiteten hadde vært diskriminerende.

Diskriminering er det først når staten pålegger noen å likefordele kjønnene i ulike organer. I alle andre sammenhenger må det være legitimt å ta de hensyn som tjener interessene til de som utnevner. Om staten på legger norske bedrifter å ha 40% kvinner i styrene er det diskriminering. Men om eieren av en bedrift velger å putte kona og søtrene hennes i styret til tross for en overvekt av mannlige kandidater er det hans rett som eier, akkurat som det er hans rett i å bare velge folk fra gutteklubben grei.. De behøver ikke engang være de beste kandidatene, så lenge de tjener hans hensikt.

Det samme gjelder på forumet. Utvelgelsen av moderatorer skal primært tjene en hensikt. Den hensikten er det forumets eiere som definerer og forumstyret som ivaretar. Om eiernes hensikt er å trekke til seg en større andel av de 50% av befolkningen som faktisk er jenter, og derfor ønsker en bedre kjønnsfordeling i moderatorteamet så er det deres privilegium. Moderatorjobben er ingen rettighet som skal fordeles etter demokratiske prinsipper, den er et middel til å oppnå eiernes mål med forumet. "Best egnet" kan dermed aldri bli et objektivt kriterium.

Jeg synes de tre som ble valgt er utmerkede kandidater som kommer til å bli utmerkede mods, men det kan jo faktisk hende at den aller "beste" faktisk var en av de som ikke ble valgt, han hadde bare ikke gjort seg bemerket nok på forumet til at vi visste om ham. Eller henne...

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Vi utnevner moderatorer for å moderere forumet, ikke som reklameplakater. Skulle vi utnevnt moderatorer med hensikt å dra inn flere kvinner så burde vi vel sendt en henvendelse til Robbie Williams.

Forumet skal tilrettelegges for at flest mulig kan komme her og diskutere. Uavhengig av kjønn, alder og etnisitet. Uavhengig av politisk standpunkt og interesser. Der er det gjort en stor jobb de siste par årene, da dette er gått fra å være et sted der man diskuterte data (så hadde man en kategori for "Søppel" og en for "Annet") til å ha kategorier for politikk, seksualitet, sport, hobbyer, familieliv, samliv, båtliv, film, musikk, butikker, ferie, arbeidsliv, utdannelse osv. Kort og godt det meste man kan tenke seg. Derfor er det også blitt flere kvinner på forumet, flere eldre på forumet og flere brukere som ikke har peiling eller interesse i data. Før var det et problem at den generelle "nettbefolkning" i stor grad var dominert av menn. Det har vel noe med kjønnsrollemønsteret å gjøre. Men også der endrer trenden seg, da nettsamfunn som Facebook m.m. får større deler av de grupper mennesker som før ikke var å finne på nett til å komme seg på nett. Dette merkes også på Norge sitt nest største forum.

Kjønn gjøres ikke til en faktor i utvelgelsesprosessen. Jeg kan ikke svare for de andre medlemmene i styret (men ingen av dem har ytret ønske om å gjøre kjønn til en faktor.) Glorifiseringen enkelte kommer med av å gjøre kjønn til en faktor biter jeg rett og slett ikke på, for jeg vet hvor det fører hen og jeg vet hvilken negative konsekvenser det medbringer. Av god erfaring. Det er uprofesjonelt å sette noe som faktor som ikke er relevant for moderering. Uprofesjonelle avgjørelser får som oftest medfølgende negative konsekvenser. Jeg er heller lite interessert i å beklage at jeg ikke er villig til å starte en prosess som jeg vet vil medføre å kjønnsdiskriminere forumets brukere. :)

Jenter er ikke hjelpeløse. De klarer fint å konkurere på lik linje med gutter.

Jenter som får moderatorjobben skal få dette fordi kvalitetene til personen er de rette for å moderere. Hun skal ikke velges inn for å være en levende reklameplakat, vi må da utvise mer respekt enn som så.

Om folk er opptatt av faktiske forhold så tilsier alt at det vil være både flere kvinner og flere eldre å finne både i moderatorstaben og i styret i fremtiden. Fordi forumet har en økning av denne gruppen medlemmer, grunnet at forumet er tilrettelagt for det gjennom utvidelsene. Jeg håper virkelig ikke folk lever i en slags illusjon at dette forumet ikke har tilrettelagt for at langt mer enn gutter/menn i alder 15-25 kan finne det interessant å diskutere her. Det uten at kjønn gjøres til en faktor i utvelgelsesprosessen av moderatorteamet. :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg vet ikke helt Dotten, men jeg synes du henger deg opp i ordet "diskriminering", og det er et ord som virker som en "propp", fordi det er negativt ladet. Går det ikke heller an å bruke ordene "styrt utvikling"? Det forutsettes jo da at forumet har et klart mål som de kan navigere mot.

Edit: Du nevner at styret ikke har ytret ønske om en slik endring, og da får jeg bare lyst til å spørre hvor mange av hvert kjønn som sitter i det?

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Jeg vet ikke helt Dotten, men jeg synes du henger deg opp i ordet "diskriminering", og det er et ord som virker som en "propp", fordi det er negativt ladet. Går det ikke heller an å bruke ordene "styrt utvikling"? Det forutsettes jo da at forumet har et klart mål som de kan navigere mot.

En spade er en spade i mitt univers. Gjør vi kjønn til en faktor så medfører det å gi noen fordel grunnet sitt kjønn. Jeg prøver ikke å gjemme det bort med ordspill. :)

Edit: Du nevner at styret ikke har ytret ønske om en slik endring, og da får jeg bare lyst til å spørre hvor mange av hvert kjønn som sitter i det?

Styret har kun menn. Det skal i utgangspunktet bestå av redaktøren for hver nettside i nettverket, men sitene kan velge en annen til å representere. I tillegg har drift en representant og de to som er ansatt til å jobbe med det administrative med Diskusjon.no (meg og Simen1) er også i styret. Vi styrer således ikke styrets sammensetning, om Amobil ønsker å ha en eskimo i styret så kan de det. De setter sine egne kriterier. Det samme går for Hardware.no, Gamer.no, Kulturo.no, Amotor.no og Akam.no. Jeg aner ikke hvilken kriterier hver og en av dem setter i utvelgelsen av sin representant, det får du nesten spørre dem om :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

"Vi" har ikke gjort kjønn til en faktor, men noen er litt opphengte i nettopp det ordet, og noen har snakket om egenskaper, så da blir det å bruke det ordet også en "propp". Jeg vet ikke om det er meg du sikter til når du sier "Jeg prøver ikke å gjemme det bort med ordspill." Men det har slett ikke vært min intensjon. Om jeg skriver litt uforståelig, så er de

nok mere

at jeg blir "litt" engasjert. :whistle:

Ser forøvrig at du glemte resten av teksten, og det som jeg mener er viktigst, nemlig hvor går "ferden"?

Det svaret tror jeg flere med meg kunne tenkt seg å få vite.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...