Sovesofa Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Heisann.. i det siste har jeg hatt en del ubehag med skulden min... trener en del og når jeg tar benk, så kommer det en slags klikkende lyd,i skuldern. føles som den spretter inn og ut av ledd. er ganske ubehagelig, fått høre at det er ufarlig og at det er normalt. men ettersom tiden går, så har jeg fått dette når jeg ikke trener også, har en trang til å prøve å strekke ut skuldern hele tiden, "klør" på en måte inne, no som gjør at jeg må heise den over hodet eller no lignende, så gir det seg, men like etterpå så kommer det igjen... begynner å lure på omdet er no slitajse, men er jo bare 18,5 år, er jo unormlt og få slitasje i skuldern allerede da.. noen som har no peil her? Lenke til kommentar
x871kx6167ss7 Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 (endret) Har lest at det kan være manglende støttemuskulatur i en artikkel på iform.no. Finner den dessverre ikke igjen med det første. edit: http://www.iform.no/pub/art.php?id=960 Rotatormuskulaturen rundt skulderleddet kan ofte være svak, noe som kan oppleves som klikkelyder og smerter i skulderen. Endret 15. november 2007 av Blackslash Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 15. november 2007 Forfatter Del Skrevet 15. november 2007 ahh, takk skal du ha, får håpe det er det da og ikke no annet skummelt Lenke til kommentar
Smurf123 Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Hei! Det er litt vanskelig å uttale seg om hva det kan være, ettersom du ikke sier noe om når klikkelyden kommer. Altså: kommer den når du strekker armen frem?, bak?, roterer den?, etc. Er det snakk om store bevegelsesutslag? Det mest sannsynlige er vel at en sen på en muskel er litt "slapp". Dette kan gjøre at den gnir over beinstrukturer når du tar store bevegelser, slik at senen kan henge litt igjen på bein før den går videre, og dette skaper en "klikkelyd". Dette er helt ufarlig i så fall! Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 15. november 2007 Forfatter Del Skrevet 15. november 2007 Hei! Det er litt vanskelig å uttale seg om hva det kan være, ettersom du ikke sier noe om når klikkelyden kommer. Altså: kommer den når du strekker armen frem?, bak?, roterer den?, etc. Er det snakk om store bevegelsesutslag? Det mest sannsynlige er vel at en sen på en muskel er litt "slapp". Dette kan gjøre at den gnir over beinstrukturer når du tar store bevegelser, slik at senen kan henge litt igjen på bein før den går videre, og dette skaper en "klikkelyd". Dette er helt ufarlig i så fall! skulle selvfølgelig tatt dette med.. når jeg løfter benk så kommer klikkelyden når jeg nesten er helt oppe og skal strekke helt ut.. siste 2 centimeterne... Lenke til kommentar
Smurf123 Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 (endret) Hmm...okei! Det kan høres ut som det enten er senen fra m.pectoralis major, eller den lengste av senene fra m.triceps brachii, som glir over underliggende benstrukturer, og lager en slik klikkelyd. Det er i så fall vanlig, og ikke noe farlig. Det som ble sagt om at støttemuskulaturen i rotatorcuffen i skulderen er for svak, har jeg ikke særlig troen på. Men den rette diagnosen vil du nok kun kunne få under en undersøkelse hos lege. Prøv å belast skulderen litt mindre! Det er ikke store poenget å trene med maksløft i benkpress. Lykke til! Endret 15. november 2007 av Plaffen Lenke til kommentar
audifreek Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 heisan. kom deg til legen og be om en MR undersøkelse, jeg har hatt samme problem på begge skuldre. venstre skulder ble operert i 1999. der var det altfor trangt til senene, de meislet av ca 1 cm i skulder leddet. ikke prob siden. iår har jeg operert høyre skulder, der var det noe av det samme, men etter at jeg hadde gått med denne klikking i lang tid, var biceps senen så og si revet av, pga trange passasjer, senen sitter nå forankret med 3 stk vaier for å være sikker på at det ikke skjer igjen, men jeg har fortsatt vondt i den, regner med at jeg må inn igjen, (æsj) hva du enn gjør, sørg for at dette blir fikset, går du for lenge med dette blir det skikkelig vondt, og det spesielt om natten. og etterhvert vil det bli betennelse i det området, for all del ikke gjør som meg. jeg ventet og ventet før jeg kom meg til legen, da var det kommet betennelse oppi der, da fikk jeg mange forsjellige dempende tabletter, som voltaren, denne har vært for hard for meg, jeg fikk da etterhvert mange andre tabletter som skulle funke, men neida. til slutt gikk jeg på morfin tabletter for å slippe unna smerten, men da slo magen seg vrang, dette er nå snart et år siden. jeg er sykmeldt pr idag pga mage, holder på å fly meg ihjel på dass enda, medikamenter kan gjøre bare vondt værre. skulle så gjærne vært på jobb nå. men kommer meg ikke ut av døra. de sier det kan ta opp til 2 år før magen er seg selv igjen, man blir ganske så usosial av dette, man kommer seg ikke ut sammen med venner o kjente. kjipt å gå å være redd for å drite på seg. SÅ mitt råd er , ta tak i saken og kom deg til en skjekk. venter du for lenge blir det bare problemer for deg resten av livet. det er nok ikke slitasje du har, men en ren trang skulder som må åpnes ved et ingrep. det er ikke noe prob etter operasjonen, litt vondt de første dager. IKKE SPIS ALLE DE TABLETTER DU FÅR FOR Å HOLDE SMERTE OG BETENNELSE UNNA. pin deg selv til det siste før du tar medisiner. har du fler spm, pm da vel. jeg svarer Lenke til kommentar
Gjest guest Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Har noe av det samme selv. men jeg fikk det etter et tryn ute på byen (for 3-4 uker siden) det knirker i skuldra når jeg vifter med hånda. får heller ikke til f.eks klø meg på ryggen, da gjør det jævlig vondt. Noe likt det du har eller? Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 16. november 2007 Forfatter Del Skrevet 16. november 2007 Hmm...okei! Det kan høres ut som det enten er senen fra m.pectoralis major, eller den lengste av senene fra m.triceps brachii, som glir over underliggende benstrukturer, og lager en slik klikkelyd. Det er i så fall vanlig, og ikke noe farlig. Det som ble sagt om at støttemuskulaturen i rotatorcuffen i skulderen er for svak, har jeg ikke særlig troen på.Men den rette diagnosen vil du nok kun kunne få under en undersøkelse hos lege. Prøv å belast skulderen litt mindre! Det er ikke store poenget å trene med maksløft i benkpress. Lykke til! takk for svaret.. ser ut til at du kan litt om detta audifreek Takk for innlegget ditt, fikk litt mere info der, iogmed at du har gjennomgått dette her Men hadde du det sånn at det på en måte klør inne i skuldern og du føler en trang til å strekke ut? var på trening idag, klikkelyden var ikke tilstede idag Lenke til kommentar
NextoN Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 Er det "click clack" det er snakk om her? Sånn klikke lyd, eller knekke lyd? Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 18. november 2007 Forfatter Del Skrevet 18. november 2007 Er det "click clack" det er snakk om her? Sånn klikke lyd, eller knekke lyd? vetke åssen jeg skal beskrive det.. er på en måte en click clack lyd Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 Fine øvelser for å trene opp rotator cuffen kan være skråbenk med manualer (gå litt ned i vekt og vær mer opptatt av å få inn god teknikk enn tunge vekter i starten), Arnoldpress og Cross-over i kabeltrekk. Kjør med flere reps til å begynne med, lurt å starte så høyt som 10-12 reps og kanskje 3 serier pr øvelse. Lenke til kommentar
TanglewoodD Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 Har akkurat det samme problemet, særlig med å ha armene bredt. Derfor jeg ikke tar benk så ofte lenger, hehe Lenke til kommentar
V_B Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 armhevninger er en fin øvelse for å bygge opp støttemuskler i skulderen. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 armhevninger er en fin øvelse for å bygge opp støttemuskler i skulderen. Enig i den Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 18. november 2007 Forfatter Del Skrevet 18. november 2007 (endret) Fine øvelser for å trene opp rotator cuffen kan være skråbenk med manualer (gå litt ned i vekt og vær mer opptatt av å få inn god teknikk enn tunge vekter i starten), Arnoldpress og Cross-over i kabeltrekk. Kjør med flere reps til å begynne med, lurt å starte så høyt som 10-12 reps og kanskje 3 serier pr øvelse. kan være no i det du sier der, når jeg tenker meg om så har jeg faktisk ikke hatt de smertene før jeg startet med nytt program som ikke inneholder incline manualpress.... teknikken min er det ikke no særlig å si på Endret 18. november 2007 av OZ-Racing Lenke til kommentar
V_B Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 (endret) Har akkurat det samme problemet, særlig med å ha armene bredt.Derfor jeg ikke tar benk så ofte lenger, hehe Hei. Kan komme med ett lite innspill på denne. I begynnelsen er det forbanna vondt å ta benk/armhevninger med brede armer, men det er (uten å være ekspert på dette) noe jeg tror kommer av at du ikke har nok musklatur til å støtte med og dermed blir det vonde punktet belastet. Da jeg startet klarte jeg maks 10 arm hevninger uten å omtrent kollapse, selv om jeg har drevet aktivt med idrett i sikkert 10 år nå og ikke vil betrakte meg som slapp og daff. Men det jeg vil frem til her er at vist du starte i det små og jobber der oppover, så vil du merke ekstrem forandring. Nå etter 3 uker med armhevninger klarer jeg fint å ta 40-50 uten å i det hele tatt kjenne smerte. Dette har gjort at jeg kan begynne å trene armene igjen veldig forsiktig på andre måter samt tatt bort veldig mye smerte som jeg hadde i dagelig livet. Selv om det kanskje ikke er noe en med utdanning innen dette område vil anbefale, så ville jeg sagt at vist du biter tennene sammen nå i begynnelsen, så vil du få noe godt ut av det. Sjekk også min post om skulderskade, det står noen fine linker der om oppbygning av skulder igjen. Her! Men for all del, ikke sitt å vent på at dette skal fikse seg selv slik som jeg gjorde. Jeg kastet bort 2 år før jeg i det hele tatt tok sakene i mine egne hender å startet. Husk, du har ansvar for din egen kropp! Ps: Selv om jeg sier at du kan regne med å få litt smerte, så må du selv tenke på vekter du f.eks bruker på benk. Vist jeg skulle trent med benk ville jeg brukt vekter som ligger under det punktet som gjør at du får vondt. Armhevninger er det ikke så mye du kan gjøre med, siden du trossalt ikke kan regulere din egen kroppsvekt. Håper det var til hjelp. Endret 19. november 2007 av Vbrattla Lenke til kommentar
flogieboogie Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 (endret) hm, etter å ha lest igjennom tror jeg at jeg fant hva som feiler meg gitt. Har hatt noen av de samme klikkene og smertene som har blitt beskrevet her feks det at skulderen hopper "ut" av leddet og inn igjen. For min del har jeg av og til belastet skulderen såpass at den blir nesten "lam", altså at den bare henger der i et 15 sek/halvt minutt før jeg får beveget den. En smule vondt og irriterende. Gjelder forøvrig begge skuldrene, mest venstre. Holdt nesten på å brekke armen/skulderen pga dette da jeg trente med skulderpress (manualer) og armen sviktet bakover. Endret 4. juni 2008 av flogieboogie Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå