Gå til innhold

Dig bakkenett- benq w100 prosjektor

Anbefalte innlegg

Endelig skulle eg få digitale signal opp til prosjektoren min.(benqw100). Koblet opp med grundig bakkenett motakeren via hdmi. Eg hadde en dvi kabel( dvi-i) fra prosjektoren og ned til tuneren, den typen med fire pins rundt den flate koblingen( fullkoblet tror eg). Problemet oppstår da ( biltema)overgangen hdmi- dvi (dvi-m)hadde dvi hu kobling uten hull for disse 4 pins. Dette løste eg ved å borre hull nedi plasten. Alternativt kunne eg klippet av de 4 pinene på kabelen, men eg ønsket ikke å ødelegge kabelen. Da var eg klar for sylskarpe digitalebilder på prosektoren. Det som skjedde var at eg fikk bilde, men det kom dobbelt side om side. Ikke hele bilde, men halve bildeflaten side om side. Hva er det som skjer? Er det mine eksprementele ingrep i overgangen, eller skal dette kunne løses ved endring av instillingene på noe av utstyret?

Takker for alle innspill!

Endret av blill
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Endelig skulle eg få digitale signal opp til prosjektoren min.(benqw100). Koblet opp med grundig bakkenett motakeren via hdmi. Eg hadde en dvi kabel fra prosjektoren og ned til tuneren, den typen med fire pins rundt den flate koblingen( fullkoblet tror eg). Problemet oppstår da ( biltema)overgangen hdmi- dvi hadde dvi hu kobling uten hull for disse 4 pins. Dette løste eg ved å borre hull nedi plasten. Alternativt kunne eg klippet av de 4 pinene på kabelen, men ønsket ikke å ødelegge kabelen. Da var eg klar for sylskarpe digitalebilder på prosektoren. Det som skjedde var at eg fikk bilde, men det kom dobbelt side om side. Ikke hele bilde, men halve bildeflaten side om side. Hva er det som skjer? Er det mine eksprementele ingrep i overgangen, eller skal det kunne løses ved instillinger på noe av utstyret?

BenQ W100 er jo ikke HD Ready så kanskje det er problemet ?

Har du forsøkt å trykke flere ganger på Disp knappen på Grundig fjernkontrollen for å se om bildet endrer seg ?

Lenke til kommentar
Endelig skulle eg få digitale signal opp til prosjektoren min.(benqw100). Koblet opp med grundig bakkenett motakeren via hdmi. Eg hadde en dvi kabel fra prosjektoren og ned til tuneren, den typen med fire pins rundt den flate koblingen( fullkoblet tror eg). Problemet oppstår da ( biltema)overgangen hdmi- dvi hadde dvi hu kobling uten hull for disse 4 pins. Dette løste eg ved å borre hull nedi plasten. Alternativt kunne eg klippet av de 4 pinene på kabelen, men ønsket ikke å ødelegge kabelen. Da var eg klar for sylskarpe digitalebilder på prosektoren. Det som skjedde var at eg fikk bilde, men det kom dobbelt side om side. Ikke hele bilde, men halve bildeflaten side om side. Hva er det som skjer? Er det mine eksprementele ingrep i overgangen, eller skal det kunne løses ved instillinger på noe av utstyret?

Har du forsøkt å trykke flere ganger på Disp knappen på Grundig fjernkontrollen for å se om bildet endrer seg ?

Det sendes vel ikke Hd sendinger nå, slik at det bør vel ikke være problemet. Eg har prøvd disp knappen uten hell.

Endret av blill
Lenke til kommentar

Det sendes vel ikke Hd sendinger nå, slik at det bør vel ikke være problemet. Eg har prøvd disp knappen uten hell.

Nei det er ikke HD sendinger men bakkenett boksene er alle HD Tv mottagere . En del av HD Ready kravene gjelder jo HDMI/DVI , HDCP osv. som bakkenett boksen sannsynligvis følger.

Fant tekniske data på projektoren din og det ser jo ut som den skal støtte HDCP. Har lest at en del eldre TV'er har store problemer med HDMI handshake og HDCP. Gjelder kanskje projektorer også. Det kan jo være en god start å sjekke om det finnes ny software til projektoren din. Til noen Sony TV'er har det vært flere software oppdateringer pga. problemer med HDMI kompabilitet.

Hvis du har en litt tvilsom overgang mellom HDMI->DVI så ville jeg vel først ha forsøkt en bedre egnet overgang.

Lenke til kommentar

Eg har prøvet med nye kabler og ny overgang som normalt skal være kompatible. Problemet er det samme. Det som var noe snodig var at Prosjektoren og tuneren oppgir 2 hvidt forsjellinge oppløsninger. Kan det være at prosjektoren ikke støtter digitale video signal via Dvi inngangen? Nei eg forstår ikke dette. Håper noen av dere

kan hjelpe meg!

Lenke til kommentar
Eg har prøvet med nye kabler og ny overgang som normalt skal være kompatible. Problemet er det samme. Det som var noe snodig var at Prosjektoren og tuneren oppgir 2 hvidt forsjellinge oppløsninger. Kan det være at prosjektoren ikke støtter digitale video signal via Dvi inngangen? Nei eg forstår ikke dette. Håper noen av dere

kan hjelpe meg!

Hvilken oppløsning oppgir tuneren og hvilken oppgir projektoren ?

Grundig bakkenett tuneren kan gi ut 576i,576p,1080i og 720p ( oppløsning byttes med disp. knappen). Alle er 50Hz. Er du uheldig så har projektoren problemer med 50Hz men støtter 60Hz.

http://www.rikstv.no/Hva-trenger-du/Dekode...rundig-DTR8720/

Når du slår på projektoren så skal projektoren kommunisere med dekoderen over HDMI/DVI for å si fra hvilken oppløsninger og frekvens den støtter ( EDID data http://en.wikipedia.org/wiki/EDID). Hvis denne kommunikasjonen går galt så vil jeg tro det kan oppstå merkelige problemer med bildet. Har lest i andre forums at det ved noen slike tilfeller kan hjelpe å slå på TV/projektor etter at dekoderen er "online".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...