Gå til innhold

Noen som går BI her? - Trenger litt info

Sovesofa

Anbefalte innlegg

Heisann...

har fundert litt på hva jeg skal gjøre etter vgs og 15 April nærmer seg med stormskritt, har vurdert endel forskjellig, men tror BI trakk det lengste strået,

har enten vurdert

-Varehandelledelse

-Økonomi og admin

-Eiendomsmegler.

har sett litt på Bi sine hjemmesider, og vet ikke helt hva av dette jeg skal velge, men det finner jeg vel ut. går siste året nå og har hatt 3 år med økonomi, fått 4 i 2 og 1 året, tror jeg har potensiale for mer, men har rett og slett ikke giddi, muligens "domt" av meg... :p siden jeg ikke har jobba så altfor mye med skolen så er ikke karakterne så gode som de kunne vært, men det er ett annet kapittel.

men for alternativ 1 og 3 må jeg flytte hjemmeifra og skaffe meg egen leilighet els no sånt, alternativ 2 kan jeg studere såpass nærme at jeg kan spare de pengene og bli boende hjemme...

så derfor lurte jeg på om noen kan fortelle litt åssen det er og gå på de forskjllige linjene der, eller andre linjer for den saks skyld. Og en annen ting, hvor mye koster det egnetlig, så at det ca lå på 50 k inne på BI sine sider, men er dette ett beløp per år, eller er dette ett beløp som betales 3 ganger i året, forsto ikke det helt :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Beløpet er delt i to med innbetaling ca en måned etter semesterstart høst/vinter. Det er snakk om mye penger, og BI slipper inn mange de vet ikke har en nubbesjangse til å klare seg igjennom studiet. Uten gode karakterer fra VGS ligger du egentlig ikke særlig godt an selv om du kommer inn. Studiene du har sett deg ut er svært forskjellige, hva er motivasjonen din? Målet bør ikke være å gå på BI, målet må være å få en kvalitetsutdannelse innenfor det fagområdet du interesserer deg for (og har kvalifikasjoner for).

Jeg har erfaring fra siviløkonomstudiet på BI, som er det beste studiet BI har å by på (og ett av få studier det er verdt å betale for på BI). Det er lesing, lesing, lesing i fem år. Du må være god i matte og ha et høyt ambisjonsnivå.

Lenke til kommentar
Beløpet er delt i to med innbetaling ca en måned etter semesterstart høst/vinter. Det er snakk om mye penger, og BI slipper inn mange de vet ikke har en nubbesjangse til å klare seg igjennom studiet. Uten gode karakterer fra VGS ligger du egentlig ikke særlig godt an selv om du kommer inn. Studiene du har sett deg ut er svært forskjellige, hva er motivasjonen din? Målet bør ikke være å gå på BI, målet må være å få en kvalitetsutdannelse innenfor det fagområdet du interesserer deg for (og har kvalifikasjoner for).

Jeg har erfaring fra siviløkonomstudiet på BI, som er det beste studiet BI har å by på (og ett av få studier det er verdt å betale for på BI). Det er lesing, lesing, lesing i fem år. Du må være god i matte og ha et høyt ambisjonsnivå.

Helt enig, går BI selv. Det kreves utrolig mye av deg! Så du måå være forberedt på å jobbe.

Lenke til kommentar

Rabib: Det er ikke alle som har lyst til å jobbe 60t i uka, så at man ikke får nødvendigvis får jobb i de aller største selskapene spiller liten rolle for de aller fleste. BI studenter er veldig ettertraktet alt i alt, og de fleste går rett ut i jobb.

Men at studiene er harde er det liten tvil om, du bør ha godt grunnlag fra VGS om du skal søke deg inn.

TS: Av de tre valgene dine så er vel økonomi og administrasjon det mest alsidige valget, jeg hadde nok valgt det. Varehandelledelse velger du hvis du vil bli butikksjef feks.

Merk at du bør ha MINST en 4 i matte hvis GK VGS hvis du skal søke BI.

Endret av kesse
Lenke til kommentar
Rabib: Det er ikke alle som har lyst til å jobbe 60t i uka, så at man ikke får nødvendigvis får jobb i de aller største selskapene spiller liten rolle for de aller fleste. BI studenter er veldig ettertraktet alt i alt, og de fleste går rett ut i jobb.

Men at studiene er harde er det liten tvil om, du bør ha godt grunnlag fra VGS om du skal søke deg inn.

TS: Av de tre valgene dine så er vel økonomi og administrasjon det mest alsidige valget, jeg hadde nok valgt det. Varehandelledelse velger du hvis du vil bli butikksjef feks.

det var ikke store kravet, fikk 5 etter å ha strykt på tentamen.

kan du forresten tenke deg hvordan det vil være på for eksempel bi med uvanlig dårlige engelsk kunnskaper? (prøver å få noe annet en toere men det er så får ikke til)

Lenke til kommentar

En 4 i matte er det absolutt laveste du kan ha etter min mening, men det kommer selvsagt litt ann på hvilken linje du velger også. Jeg hadde selv 4, men sliter litt i enkelte fag.

Når det gjelder engelsk så er det absolutt lønnsomt å ha gode kunnskaper der. I markedsføring for eksempel er pensumboken på engelsk, men det finnes norske oversetninger som de aller fleste studentene bruker, så det er mulig å gjennomføre MANGE av linjene med dårlgie engelsk kunnskaper :) Ville sjekket ut hva den enkelte linje krever.

Lenke til kommentar

Du må skille mellom de "lette" linjene på BI og f.eks. Siviløkonom eller Msc i finans. De slappe studiene på BI gir ikke særlig ettertraktede kandidater til gode jobber og da er det like greit å ta bachelor på en høyskole.

Alt er relativt, men man kan ikke si at alle studiene der er harde - dette avhenger helt av kandidaten.

Lenke til kommentar

Unødvendig å henge seg altfor mye opp i hva slags karakterer man bør ha for å begynne der. Det viktigste er dine evner og hva du kan, ikke hvilken karakter du har. Poenget mitt er altså at med noen lærere er det lett å få gode karakterer mens med andre er det vanskelig. En annen ting er selvfølgelig innsats. På lavere nivå kommer du langt uten å jobbe bare du er smart, men på et eller annet punkt kreves det at man faktisk pugger og leser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...