Gå til innhold

PC'en starter ikke!


Anbefalte innlegg

Har følgende PC som er 2,5 år gammel:

 

AMD Athlon 700

Abit KD7-100

384mb 133-sdram

Creative Geforce 2 Annihalitor

1x80gb og 1x20gb HD, begge WD Caviar

AOpen FullTower kabinett m/300w strømforsyning

Ellers standard lyd- og nettverkskort++ som jeg ikke tror betyr noe i denne saken

 

Bygget denne pc'en selv og den har fungert fint til nå. Har kjørt div. OS men har p.t. Red Hat 8.0 og WinXP. Problemet er nå at jeg ikke får startet den! Følgende skjer når jeg trykker power:

 

- CD-brenner (plexwriter), hdd-led og power-led lyser. Kan ikke åpne cd-brenner

- dvd lyser av og til (men fast når den først gjør det) og kan åpnes/lukkes,

- jeg får ikke skjermbilde og de "vanlige" oppstartslydene kommer ikke

 

Dessverre kommer det altså ingen BIOS-lyder, som kunne fortalt meg hva som er galt. Har fått startet maskinen et par ganger etter at dette skjedde første gang, men nå er det slutt. Har prøvd å skru fra hverandre alt som kan skrues på og satt maskinen sammen igjen uten at det funker. Det virker som om pc'en bruker lengre tid på å skru seg av når jeg tar strømmen (må holde power-kanpp inne i 5 sek).

 

Er litt rådvill, men har tenkt at det kanskje kan være power-supply eller hovedkort (CMOS/BOIS?) som er gåent. Anyone??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- CD-brenner (plexwriter), hdd-led og power-led lyser. Kan ikke åpne cd-brenner

- dvd lyser av og til (men fast når den først gjør det) og kan åpnes/lukkes,

- jeg får ikke skjermbilde og de "vanlige" oppstartslydene kommer ikke

 

Kan være at brenneren eller en av diskene dine er kaputt, ville prøvd meg frem får å finne feilkilden.

Lenke til kommentar

Prøv følgende:

 

1. Sjekk alle kabler. (Jeg regner med at dette er prøvd.)

 

2. Koble fra CD-ROM og HD. Boot opp fra diskett. Virker dette så har du eliminert feil på hovedkort, strømforsyning osv.

 

3. Koble til HD. Boot opp fra HD. Virker dette så er det mest sannsynlig CD-ROM spilleren din som er ødelagt.

 

4. Koble fra CD-ROM. Koble fra HD. Prøv å boot opp fra CD-ROM hvis du har en boot-CD tilgjengelig. Windows CD'er er ofte det. Virker dette er det på tide å bytte HD.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...