Fruktkake Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 En skjerm kjøpt i mars 2004 røk nettop. Den gir et rart rosa bilde (varierer), enten om den er tilkoblet eller ei. Prøvde med en annen skjerm da fungerte det fint. Jeg går ut i fra at garantien er gått ut siden det er mer enn 3 år siden kjøp. Men har jeg reklamasjonsrett? En på skolen sa noe om at det er 5 år på alle elektronikk eller noe i den duren. Har jeg noen rettigheter, eller er det bare å kjøpe en ny og kaste den gamle? Lenke til kommentar
Loko Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Du har 5 års reklamasjonsrett på skjermer. Det vil si at du vil få reparert den gratis innenfor 5 år såfremt det ikke er noe selvforskyldt skade. Lenke til kommentar
Kakebakelate Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Sikker på at du ikke blander garanti og reklamasjonsrett nå Loko? Lenke til kommentar
Loko Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Sikker på at du ikke blander garanti og reklamasjonsrett nå Loko? Ja! Lenke til kommentar
Kakebakelate Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 okei. du hadde rett. jeg sjekket. Lenke til kommentar
Fritz0r Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Er 5 år på alt av elektronikk i Norge forutenom batteri. Og noen fikser selv over 5 år også faktisk. Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 15. november 2007 Forfatter Del Skrevet 15. november 2007 Takk for svar. Jeg tror dere men jeg ønsker en kilde i e-posten min slik at jeg kan begrunne det bedre. For eksempel hva heter loven? Lenke til kommentar
Kakebakelate Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 (endret) Forbrukerrådet Endret 15. november 2007 av Runarbs Lenke til kommentar
Fritz0r Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 trenger bare og si "Jeg vil hevde reklamasjons retten for og få min skjerm fikset". trenger ikke leke paragraf rytter da dette er noe salgs sted skal hjelpe deg med. Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 15. november 2007 Forfatter Del Skrevet 15. november 2007 E-post sendt. Da er det bare å vente på hva Komplett har å si. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Husk at om at f.eks støv har skylden for skadene, så vil dette ikke gå på noen reklamasjon. Men det var sikkert ikke årsaken. Lykke til! Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 16. november 2007 Forfatter Del Skrevet 16. november 2007 Nå fikk jeg svar fra Komplett om at de ikke ville godta reparasjon av den siden garantien er gått ut. Dette strider da mot forbrukerkjøpsloven ettersom all elektronikk, da spesielt TV-er som jeg kan regne en skjerm for, har 5 års reklamasjonsrett? Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 (endret) Nå fikk jeg svar fra Komplett om at de ikke ville godta reparasjon av den siden garantien er gått ut. Dette strider da mot forbrukerkjøpsloven ettersom all elektronikk, da spesielt TV-er som jeg kan regne en skjerm for, har 5 års reklamasjonsrett? For det første, sikker på at det ikke er kabelen det er noe galt med? Når du henvender deg til nettbutikker så må du ettertrykketlig si at du ønsker å bruke din reklamasjonsrett på produkt X kjøpt Y som lider av Z-feil. Det er alt du trenger å oppgi. Hold garanti helt utenfor diskusjonen! Endret 16. november 2007 av CAT0 Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 16. november 2007 Forfatter Del Skrevet 16. november 2007 Er dette et greit svar? Selv om garantien er gått ut har jeg fremdeles reklamasjonsrett. Garanti er noe som er gitt av produsenten, og har ingen ting med reklamasjons å gjøre. Elektronikk i Norge skal vare minst 3 år, noe skjermen har gjort, men enkelte varer som for eksempel TV-er (derav skjerm) skal ha minst 5 år. Jeg har da rett til reparasjon ettersom jeg har klaget innen absolutte frister. Skal sjekke kabelen nå, men jeg tviler på at det er feilen siden jeg har samme problem selv når skjermkabelen er avkoblet. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Hent nokre utdrag frå forbrukarkjøpsloven og send e-post tilbake der du spesifiserer at det er snakk om reklamasjon. Eit problem i dette systemet er følgande: Hvis det nye TV-apparatet eller vaskemaskinen din slutter å fungere tre år etter at du kjøpte det, skal selgeren normalt sett betale reparasjoner etc…. Hvis det er tvil om årsaken til mangelen kan ikke selgeren slippe unna ansvaret ved å hevde at feilen skyldes slitasje eller unormal bruk. Det er selgersiden som må sannsynliggjøre at feilen skyldes forhold du er ansvarlig for. Det vil med andre ord si at dersom selgersiden ikke finner årsaken til feilen må selgeren dekke reparasjonen. Men det er svært uproffesjonelt av Komplett å avvise deg på den måten med henvisning til garantitida. Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 16. november 2007 Forfatter Del Skrevet 16. november 2007 (endret) Sendte dette som svar. Hei Jeg krever ingen ting av garantien, det er reklamasjonsretten jeg benytter meg av. Selv om garantien er gått ut har jeg fremdeles reklamasjonsrett. Garanti er noe som er gitt av produsenten, og har ingen ting med reklamasjons å gjøre. Elektronikk i Norge skal vare minst 3 år, noe skjermen har gjort, men enkelte varer som for eksempel TV-er (derav skjerm) skal ha minst 5 år. Jeg har da rett til reparasjon ettersom jeg har klaget innen absolutte frister. "Hvis det nye TV-apparatet eller vaskemaskinen din slutter å fungere tre år etter at du kjøpte det, skal selgeren normalt sett betale reparasjoner etc…. Hvis det er tvil om årsaken til mangelen kan ikke selgeren slippe unna ansvaret ved å hevde at feilen skyldes slitasje eller unormal bruk. Det er selgersiden som må sannsynliggjøre at feilen skyldes forhold du er ansvarlig for. Det vil med andre ord si at dersom selgersiden ikke finner årsaken til feilen må selgeren dekke reparasjonen." Jeg tolker dette som at dere er pliktige til reparasjon av skjermen min, eller annen kompensasjon for det. Med vennlig hilsen, xxx Her er forresten den første e-posten min. Hei For en stund siden døde en skjerm jeg kjøpte hos dere i mars 2004 (ordrenumer xxx). Den gir et rosa bilde når den slås på, og fargene varierer litt (se vedlegg for illustrasjon). Jeg trodde først dette skyltes et problem med skjermkortet, men jeg hadde visst samme problem med skjermen selv når VGA-kabelen var utkoblet. I tilleg fikk jeg helt fint bilde når jeg koblet en annen skjerm til. Jeg undersøkte rettighetene mine nå. Her er det jeg kom fram til. (...)"Hvis det nye TV-apparatet eller vaskemaskinen din slutter å fungere tre år etter at du kjøpte det, skal selgeren normalt sett betale reparasjoner etc…. Hvis det er tvil om årsaken til mangelen kan ikke selgeren slippe unna ansvaret ved å hevde at feilen skyldes slitasje eller unormal bruk. Det er selgersiden som må sannsynliggjøre at feilen skyldes forhold du er ansvarlig for. Det vil med andre ord si at dersom selgersiden ikke finner årsaken til feilen må selgeren dekke reparasjonen." (...)"Hovedregelen er at klagen må skje senest to år etter at du overtok tingen. Fristen er imidlertid fem år hvis tingen er ment å vare vesentlig lenger enn to år. Dette gjelder f eks kapitalvarer som møbler, biler, radio/tv-apparat og byggevarer. Hvis selger er privatperson, har du normalt bare to års reklamasjonsfrist." Jeg er klar over at jeg ikke har garanti, da denne sansynligvis utløpte etter 3 år som er normalt for datadeler. Ifølge Forbrukerombudet har jeg fremdeles rettigheter. Dette er en vare som er ment å vare relativt lenge, lik en TV-skjerm. Den har ingen bevegelige deler og står helt stille. Den har ikke vært brukt uaktsomt, den har vært under normal bruk de siste årene før feilen skjedde uten videre. I tilleg har jeg spurt rundt, og da er konklusjonen at det er 5 år på all elektronikk i Norge. Jeg ønsker dermed å sende skjermen inn til dere for inspeksjon, og få penger for tilsvarende tilbake. Jeg kan og godta nytt produkt, men jeg ønsker helst penger ettersom 17" er litt lite nå til dags og jeg ønsker å kjøpe en større og mer miljøvennlig skjerm (Lenevo ThinkVision L193p). Med vennlig hilsen, xxx Endret 16. november 2007 av Fruktkake Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 16. november 2007 Forfatter Del Skrevet 16. november 2007 (endret) Oppdatering: Fikk svar. Du har rett til å klage på skjermen innen 5 år (rekl loven), men det vil ikke si at du har krav på å få denne reparert alikevel. Men da må vi ha inn skjermen med et skriv om hvorfor du mener du skal få denne reparert så kommer retur til å sjekke denne. Enkelte deler inni skjermen er da ikke ment å vare i mere enn 2-3 år. Men dette må da sjekkes av tekniker Mitt svar: Hei Det er ikke relevant om enkelte deler ikke er ment å vare mer enn 2-3 år. På høyesterett ble det bestemt (da om en VHS-spiller) at elektroniske komponenter som ikke krever særlig vedlikehold på varer som har lang levetid skal ha gratis reparasjon i 5 år. Jeg har dermed krav på å få skjermen reparert, ettersom dette gjelder for varer som har generelt lang levetid ved normal bruk. Ønsker dere at jeg skal bruke et spesielt skjema dere har for slike saker, og til hvilken adresse skal jeg sende skjermen? Med vennlig hilsen, xxx Endret 16. november 2007 av Fruktkake Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Bare drit i å krangle om definisjoner, da kommer du ingen vei. Be om å få et RMA-nummer og send inn skjermen. Lenke til kommentar
Fritz0r Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 I helvette er det Komplett roter med her? Dette hører ingensted hjemme, be vedkommende lese kjøps loven, Komplett skal hjelpe deg og sette opp reklamasjon mot produsenten, Produsenten skal dekke alt av repperasjon av denne skjermen. Skulle tru dette var en nykommer i retur/service avdelingen dems. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå