Gå til innhold

Canon G9 ankommet

Anbefalte innlegg

Pris 5.199 kroner i følge Lyd & Bilde. Tror ikke jeg har sett det i nærheten av den prisen noe sted (stort sett under 4000 kroner). Veiledende priser er sjelden annet enn villedende for tiden.

Ellers er det underlig at den har såpass begrenset batterilevetid, i og med at batteriet er samme som sitter i f.eks. 400D (altså ganske stort). Tror man kan presse ut det dobbelte om man bruker den optiske søkeren, for en så stor skjerm tar nok en del strøm. Litt synd at den optiske søkeren er upresis (men det har jo optiske søkere alltid vært).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Canon G9 er testet i den nyeste utgaven av Lyd & Bilde.

Får veldig gode kritikker. Artikkelen kan sterkt anbefales!

Lyd og Bildes test av G9

Jobber du for Lyd & Bilde ller ?

Tom

Nei, men sist jeg refererte til artikkelen, så var den kun i bladet.

Nå så jeg at den var publisert, så da var det like greit å nevne det også.

Pris 5.199 kroner i følge Lyd & Bilde. Tror ikke jeg har sett det i nærheten av den prisen noe sted (stort sett under 4000 kroner). Veiledende priser er sjelden annet enn villedende for tiden.

Ellers er det underlig at den har såpass begrenset batterilevetid, i og med at batteriet er samme som sitter i f.eks. 400D (altså ganske stort). Tror man kan presse ut det dobbelte om man bruker den optiske søkeren, for en så stor skjerm tar nok en del strøm. Litt synd at den optiske søkeren er upresis (men det har jo optiske søkere alltid vært).

Ja, de prisene de opererer med er håpløse når det gjelder slikt utstyr, spesielt når kameraene er vurdert i forhold til prisen.

Hadde de oppgitt prisen til 3000kr hadde det sannsynligvis fått en stjerne ekstra og ingenting på minussiden (eller; Ingenting til prisen)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Ser at enkelte sier at dette kameraet finnes i fysiske butikker for under eller rundt 4000kr.

Finnes noen av disse butikkene rundt Tønsbergområdet?

Kameraet skal være en gave og vil gjerne kjøpe i en fysisk butikk for enkelt å kunne avtale byttemulighet.

Vet det finnes til under 4000 i Oslo ihvertfall. Men skal du kjøre dit, så koster det vel et par hundrelapper i bensin tur-retur :)

Lenke til kommentar
Ser at enkelte sier at dette kameraet finnes i fysiske butikker for under eller rundt 4000kr.

Finnes noen av disse butikkene rundt Tønsbergområdet?

Kameraet skal være en gave og vil gjerne kjøpe i en fysisk butikk for enkelt å kunne avtale byttemulighet.

Vet det finnes til under 4000 i Oslo ihvertfall. Men skal du kjøre dit, så koster det vel et par hundrelapper i bensin tur-retur :)

Om dette er kjedebutikker så finnes de kanskje i Tønsbergområdet også?

Lenke til kommentar
Netshop holder jo til i Sandefjord. Er litt nærmere enn Oslo. De tar 3995.- De har 2 på lager står det.

Arne M

De har vel bare hentelager i Sandefjord, noe forsåvidt også Komplett har halvveis mellom Sandefjord og Tønsberg.

Er min mor som evt drar innom og plukker det opp og om det ikke er å finne i Tønsberg by, så regner jeg med det blir bestilt fra Komplett.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Er dette kameraet et "fullverdig" alternativ til feks 400D eller D80 speilrefleks,ser man egentlig noe forskjell på bildene tatt ved bruk av disse kontra G9 ??

Tenker da på dette kameraet som et alternativ når en ikke kan ta med seg et speilreflekskamera

Det spørs jo på settingen det. I optimale forhold, på dagtid med godt lys skal du nok slite med å se forskjell på bildene. Det er når du begynner å presse litt at DSLR ganske fort blir overlegent. Dessuten avhenger det jo litt av hva slags optikk du setter foran DSLR også, men de fleste f/2.8-objektiver vil ikke ha noen problemer med å sparke fra G9...
Lenke til kommentar

Kjøpte nettopp G9, så har nå begge. Startet en tråd om sammenligning av de under 'fotografering'.

Kort oppsummert ble bildene med G9 skarpere, men med mere støy (både under dagslys og kveldslys). Mer morro med speilrefleks, med alt krimskramset man kan få kjøpt.

Men rett opp av boksen, pek og skyt ..så vil nok G9 komme best ut i 9 av 10 tilfeller, i allefall i mine hender.

Endret av Knippsern
Lenke til kommentar
Kort oppsummert ble bildene med G9 skarpere
Såkalt "falsk oppskarping" som ødelegger detaljer. På et dSLR har man valget mellom å skarpe opp som f*en, eller å bevare detaljene i bildet :)

Men støy er kompaktkameraenes største ulempe i forhold til dSLR. ISO 400 kan ofte være ubrukelig på kompakt, mens ISO 1600 kan være brukbart på et dSLR.

Lenke til kommentar

Nå er det vel i hovedsak iso under 400 som brukes av de fleste i de aller fleste tilfeller så isostøy skulle således ikke være et problem.

Men om dette kameraet er så bra som det sies og en har problemer med å se forskjeller mellom dette og et speilreflesks,hva er så vitsen med et speilrefleks utover at en kan skifte "glugger" og at det er tyngre å drasse på :hmm:

Lenke til kommentar
Nå er det vel i hovedsak iso under 400 som brukes av de fleste i de aller fleste tilfeller så isostøy skulle således ikke være et problem.

Men om dette kameraet er så bra som det sies og en har problemer med å se forskjeller mellom dette og et speilreflesks,hva er så vitsen med et speilrefleks utover at en kan skifte "glugger" og at det er tyngre å drasse på :hmm:

Støymessig så ser man nok stor forskjell allerede fra ISO200, SPESIELT ved etterbehandling og forstørrelser.

I meget gunstig og godt lys kan det kanskje være vanskelig å se forskjell.

Bortsett fra dette er terskelen for å få til et godt bilde mye lavere med speilrefleks enn selv med dette gode kompaktkameraet.

Det duger altså i mange flere forskjellige situasjoner.

Du snakker jo også om bilder rett fra kamera og kameraet er rett fra boksen.

Enten så stiller man inn speilreflekskameraet til å gi ferdige bilder rett fra kameraet (er som regel ikke innstilt for det rett fra boksen) eller så etterbehandler man SLR-bildene som deretter tar rotta på kompaktkamerabildene.

Kameraene er altså stilt inn for to forskjellige typer bruk

Lenke til kommentar

Crazysteps, takk for greie svar her.

Det jeg nemmelig prøver på her er å få frem forskjellene på et godt kompaktkamera og et speilrefleks,dette fordi jeg og mange med meg her er usikre,og mest usikre med tanke på å ta steget opp til speilrefleks, ikke minst fordi en leser mange steder at en forutsetning for å få bra bilder med speilrefleks er at disse må etterbehandles.

Etterbehandling er greit nok for spesielle bilder en ønsker , men brorparten av bildene en tar er jo vanlige øyebliksbilder som en bare ønsker å ta vare på. Dermed blir det jo en "nedtur" om disse bildene skulle fremstå som dårligere tatt med et speilrefleks enn et kompaktkamera .

Jeg har selv ikke benyttet speilreflesk (digitalt) men vurderer spranget og nettop derfor pirrer dette min nysjerrighet,altså speilrefleks eller G9 -

Lenke til kommentar

På mitt kamera (350D) kan jeg stille inn følgende etter eget forgodtbefinnende +/- 2 'steg' hva nå et steg innebærer:

Kontrast

Skarphet

Fargemetning

Fargetone

Selv lagrer jeg alle bildene i RAW (kan også gjøres på G9) og etterbehandler samtlige jeg kan tenke meg å bruke til noe, da RAW gir store ekstramuligheter i etterbehandlingen.

Hadde jeg ikke ønsket å etterbehandle, hadde jeg lagret i jpg og stilt opp kontrast og skarphet en god del.

Hadde jeg da kommet over et motiv jeg måtte være heeelt sikker på ble bra, kunne jeg lagret det som jpg+RAW (tror dette også er mulig på G9).

Lenke til kommentar

Når det gjelder lagring hadde jeg tenkt å lagre det meste i jpg+RAW som også er mulig på G9, dette fordi da har en muligheten om man plutselig hadde fanget et "blinkskudd" vet det krever mere lagringsplass men det betyr ingenting da minnekort er svært billige i dag, så 2- 3 stk 4.0GB kort skulle vel holde til de fleste turer.

Lenke til kommentar
Når det gjelder lagring hadde jeg tenkt å lagre det meste i jpg+RAW som også er mulig på G9, dette fordi da har en muligheten om man plutselig hadde fanget et "blinkskudd" vet det krever mere lagringsplass men det betyr ingenting da minnekort er svært billige i dag, så 2- 3 stk 4.0GB kort skulle vel holde til de fleste turer.

Jepp, er også mulig på G9. Når det er sagt så går lagring MYE saktere på en G9 enn et dSLR, så om du skal ta mange bilder hurtig med den innstillingen så har du ikke noe valg, da må du opp på speilrefleks.

Alt i alt så er speilrefleks bedre på alt, bortsett fra å passe i lomma eller å ta opp lyd/video.

Lenke til kommentar
Alt i alt så er speilrefleks bedre på alt, bortsett fra å passe i lomma eller å ta opp lyd/video.

De to alternativene er ikke viktige,desuten har jeg kompaktkamera som holder til å ta pek og knipbilder der en ikke kan ha med seg et stort kamera,jeg er ute etter et kamera som gir topp bilder rett ut av kameraet samtidig som en har mulighet for å gjøre de beste eksemplarene enda bedre i et red prog.

Så da blir det vel speilrefleks ser det ut som.

Lenke til kommentar

De to alternativene er ikke viktige,desuten har jeg kompaktkamera som holder til å ta pek og knipbilder der en ikke kan ha med seg et stort kamera,jeg er ute etter et kamera som gir topp bilder rett ut av kameraet samtidig som en har mulighet for å gjøre de beste eksemplarene enda bedre i et red prog.

Så da blir det vel speilrefleks ser det ut som.

Speilrefleks bør gi de beste bildene både rett fra kamera og spesielt etter etterbehandling.

Har også hørt at noen av de nyeste modellene har en litt annen konfigurasjon som gjør at jpg-bildene er mer like kompaktkameraenes (altså oppskarpet, mer farger etc), mens RAW-bildene er like nøytrale som alltid.

Verdt å merke seg alle de andre trådene her inne på forumet som anbefaler å hoppe over lyssvake kitobjektiv og heller legge litt ekstra i et godt allroundobjektiv.

Om budsjettet er stramt er det nok bedre å gå ned i pris på huset for å kunne legge mer i objektivet.

Lenke til kommentar

Om valget blir speilrefleks (mest sansynelig) så blir det kjøp av hus 400D/450D eller D80 og så sikkelig linse til dette, kitobjektiv er ikke aktuelt.

På et Canon kan jeg feks tenke meg å starte med disse 2.

Canon EF 70-200mm f/4 USM L IS.

Canon EF-S 17-55mm f/2.8 USM IS

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...