Gå til innhold

Måle forbruk på varmepumpe med trefase?


Anbefalte innlegg

Korleis kan eg på ein enkel og grei måte måle forbruket på ei varmepumpe med trefase? Eg kjøpte ein kw/h-målar som eg har brukt på diverse anna, men den er tofase. Brukte den på varmtvatnsberedar, kopla det gjennom ein stikkontakt og eit støpsel.

 

Eg er utdanna elektriker, så ikkje bekymre dykk for min sikkerhet. :p

 

Hensikten er å finne ut kor mykje den brukar over ein periode, derfor bør eg jo ha noko som ikkje berre måler, men og registrerer forbruket.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis en utdannet elektriker snakker om tofase, da blir jeg betenkt...

Samme her. Det heter vel enfase...

;)

 

Nei, det heter 1fas på TN-nett (da ligger belastningen mellom en fase og null)

Og det heter 2fas på IT og TT-nett (da ligger belastningen mellom to faser)

 

i alle fall det vi lærer på skolen, og mannen fra e-verket læret oss når vi var på besøk der.

Lenke til kommentar
Hvis en utdannet elektriker snakker om tofase, da blir jeg betenkt...

Samme her. Det heter vel enfase...

;)

 

Nei, det heter 1fas på TN-nett (da ligger belastningen mellom en fase og null)

Og det heter 2fas på IT og TT-nett (da ligger belastningen mellom to faser)

 

i alle fall det vi lærer på skolen, og mannen fra e-verket læret oss når vi var på besøk der.

Er det eg og har lært, og det høyrest ganske fornuftig ut.

Lenke til kommentar

Jeg jobber i faget og har aldri hørt om tofase.

Ved tre ledninger (trefase) kan en ta ut strøm på tre forskjellige måter, med to ledninger er det bare en måte å ta

ut strøm på.

Det er altså ikke antallet ledninger, men hvor mange måter å ta ut strøm på (faser) som er avgjørende.

Så jeg forstår ikke helt hvordan det kan tas ut strøm på to måter med to ledere, men en lærer stadig noe nytt i dette faget.

Hvis du vil måle forbruket i dette tilfellet, kan du prøve å få tak i en brukt trefasemåler på et e-verk.

Lenke til kommentar

Det var da voldsomt.

Jeg gikk den gangen det hette yrkesskolen i 1991/1993 og selv der var 2~ brukt og forklart i lærebøkene.

Det er riktignok ingen i faget som våger å bruke uttrykket av en eller annen rar grunn men som Zeph og chrisege skriver så finnes uttrykket i læreverket.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Når jeg begynte på grunnfag i '95 så sa læreren at det het 1 fase, men de fleste brukte uttrykket 2fas.

 

 

 

Til topic

 

Hva er hensikten med å måle, skal du vite hva den bruker over tid, heller hva den bruker generelt?

 

Skal du bare kjapt vite hva en bruker, så er det bare å bruke en ampere måler og regne seg fram, ellers så må er kanskje en seriemåler det du er ute etter. Disse fås kjøpt av leverandørene. Samme måleren tar både 1 fas og 3 fas. Men de er litt dyre. Sto bak en i køen hos leverandøren som skulle ha en slik selv, og da han fikk vite prisen så var det "så dyrt", "Nei takk".

 

De ligger vel rundt 2000,- .

 

Men den lille måleren du har så er det ikke noe problem, du kan kople slik at den måler 2 av lederene, og ikke den tredje. Siden den trekker likt på alle tre, så vil du få målt den enten korrekt, ellers så må du gange med 1.73 med resultatene du får (gange med roten av 3), men det er jo for å finne watten, så når du allerede har den så er det vel korrekt.

Lenke til kommentar
Jeg jobber i faget og har aldri hørt om tofase.

Ved tre ledninger (trefase) kan en ta ut strøm på tre forskjellige måter, med to ledninger er det bare en måte å ta

ut strøm på.

Det er altså ikke antallet ledninger, men hvor mange måter å ta ut strøm på (faser) som er avgjørende.

Så jeg forstår ikke helt hvordan det kan tas ut strøm på to måter med to ledere, men en lærer stadig noe nytt i dette faget.

Hvis du vil måle forbruket i dette tilfellet, kan du prøve å få tak i en brukt trefasemåler på et e-verk.

Det er helt riktig som du sier her, enfase opptrer i de fleste norske hjem, og tas ut mellom to faseledere (L1-L2). Har du tilgjengelig en tredje faseleder, kan du ta ut to faser til (L1-L3, L2-L3) - derav trefase. Den nye måten å bruke disse uttrykkene på kommer av den vanlige feiloppfatningen at en faseleder representerer en fase. Derfor sier mange at TN-systemer er enfaset, mens IT-anlegg er 2-faset. I norske 230 V IT-system må en ha to faseledere for å ta ut en fase, de er derfor helt klart enfase/trefase-anlegg. At man lærer dette på skolen i dag er pussig, all den tid det er feil.

Endret av orjanr
Lenke til kommentar

Tror utrykket to fase har kommet frem primært pga. muligheten til å ta ut 400V i et TN nett jeg. Med en fase + N får man 230V (enfase), men man har mulighet til å hente ut 400V ved bruk av to faseledere og ingen N leder. (Tofase)

 

Om man kaller det en eller to fase i et IT nett er egentlig etter hva man er vandt med, og hva den du snakker med forstår. Men er man i et TN nett er det viktig å holde tunga rett i munnen.

Lenke til kommentar
Hva er hensikten med å måle, skal du vite hva den bruker over tid, heller hva den bruker generelt?

 

Skal du bare kjapt vite hva en bruker, så er det bare å bruke en ampere måler og regne seg fram, ellers så må er kanskje en seriemåler det du er ute etter. Disse fås kjøpt av leverandørene. Samme måleren tar både 1 fas og 3 fas. Men de er litt dyre. Sto bak en i køen hos leverandøren som skulle ha en slik selv, og da han fikk vite prisen så var det "så dyrt", "Nei takk".

 

De ligger vel rundt 2000,- .

 

Men den lille måleren du har så er det ikke noe problem, du kan kople slik at den måler 2 av lederene, og ikke den tredje. Siden den trekker likt på alle tre, så vil du få målt den enten korrekt, ellers så må du gange med 1.73 med resultatene du får (gange med roten av 3), men det er jo for å finne watten, så når du allerede har den så er det vel korrekt.

No er me inne på noko, hadde håpt eg kunne bruke den einfasemålaren (:p) og rekne meg fram til resten. Sant skal seiast så har eg ikkje jobba stort med sånt sidan skulebenken etter å ha jobba tre år (2 1/2 som lærling) i oljeindustrien. Hadde eg satt meg ned med ei bok kunne eg sikker funne ut av det, men det er lettare å få hjelp her.

 

Eg vil gjerne vite kva den trekker over tid ja, men ikkje konstant, kun for å finne forbruket. Tenkte eg skulle montere den på nokre veker, lese av resultatene jevnlig og finne eit snitt. Kva den trekker i A er ikkje så viktig, det er fobruket over tid.

 

Om eg kan lese av forbruket på to av fasene og rekne meg fram til totalforbruket på alle tre fasene er eg godt hjelpen. Gløymde kanskje å presisere dette. Kor mykje forbruket varierer veit eg ikkje, derfor eg skal måle. Takk for all hjelp så langt. :)

 

OT:

Betyr det noko? Om du seier einfase eller tofase forstår alle kva det er snakk om uansett.

 

Det er to begrep som blir brukt om kvarandre stadig vekk, både i arbeidslivet og på skulen, å påstå at eitt av dei er "feil" blir litt dumt.

 

Kan godt sei einfase eg, men sidan eg har blitt opplært til å bruke tofase i løpet av tre år på skulen og 3 i arbeidslivet er det ikkje så lett å omstille seg i ein fart.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Om prisen var grunnen til å benytte seg av 1~ måler så får du kjøpt billige brukte målere av det lokale e-verket slik at målingene blir mest mulig korrekte.

 

Men går du alikavel for 1~ måler så holder det faktisk med 1 så lenge lasten er gjevnt fordelt på fasene.

Er bare å regne seg fram til sluttresultatet.

Lenke til kommentar
Om prisen var grunnen til å benytte seg av 1~ måler så får du kjøpt billige brukte målere av det lokale e-verket slik at målingene blir mest mulig korrekte.

 

Men går du alikavel for 1~ måler så holder det faktisk med 1 så lenge lasten er gjevnt fordelt på fasene.

Er bare å regne seg fram til sluttresultatet.

Vel, det er jo litt unødvendig å kjøpe ein 3~-målar når eg har ein 1~-målar frå før av som gjer jobben. Kor nøyaktig den er veit eg ikkje, men det er uansett ikkje snakk om den store forskjellen ved variasjon på nokre mA.

 

Korleis lasten er fordelt er jo ein ting, det har eg ikkje prøvd. Kan slenge på eit tangamperemeter og sjå, men du er inne på noko der. Er slett ikkje sikkert lasta blir fordelt likt om det er forskjellige element, vifte og liknande mellom fasane.

Lenke til kommentar
Om prisen var grunnen til å benytte seg av 1~ måler så får du kjøpt billige brukte målere av det lokale e-verket slik at målingene blir mest mulig korrekte.

 

Men går du alikavel for 1~ måler så holder det faktisk med 1 så lenge lasten er gjevnt fordelt på fasene.

Er bare å regne seg fram til sluttresultatet.

Vel, det er jo litt unødvendig å kjøpe ein 3~-målar når eg har ein 1~-målar frå før av som gjer jobben. Kor nøyaktig den er veit eg ikkje, men det er uansett ikkje snakk om den store forskjellen ved variasjon på nokre mA.

 

Korleis lasten er fordelt er jo ein ting, det har eg ikkje prøvd. Kan slenge på eit tangamperemeter og sjå, men du er inne på noko der. Er slett ikkje sikkert lasta blir fordelt likt om det er forskjellige element, vifte og liknande mellom fasane.

 

Den har nok lik fordeling av varme elementene, mens viften bruker 1 fas, kun 2 ledere + kondensator. da slipper de å tenke på at viften kan gå feil vei hvis man bruker 3 fase motor.

 

Men viften trekker uansett ikke så altfor mange watt.

 

Vil du ha det nøyaktig, så bytt fasene som leses av etter en stund, finn frem gjennomsnittet og gang med 1.73 så har du ett nærmest korrekt forbruk.

 

 

Har du også litt flaks så kommer selvfølgelig E-verket på sjekkrunde når du driver slik :)

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...