Gå til innhold

AMD lanserer RV670


Anbefalte innlegg

Jeg har et passivt 7950GT, som faktisk også er overklokket, fungerer bra det. Holder meg på rundt 70 grader=)

 

Det kabinettet ditt har 4stk 8cm vifter. Hvilket turtall går disse på og benytter du alle?

 

Hvis du ikke vet turtall, hvilken benevnelse har disse viftene?

 

Jeg forstår ikke helt at det har noe for seg å benytte ett passivt skjermkort i en aluminiumsboks med seks vifter og to harddisker. Den boksen din, og særlig den psuen, må vel støye mer enn en stillegående vga kjøler?

 

Når det er sagt, er det jo hyggelig at du har ventilert boksen tilstrekkelig, slik at du ikke har problemer.

 

Kabinettviftene styres av en viftekontroller, og kjører på laveste turtall(Usikker på hvilket). Benytter alle viftene. PSU-en er faktisk stillegående, og harddiskene er støydempet. PSU-kjøleren er byttet ut med en Zalman 92mm, som også kjører på laveste hastighet. Boksen er også tilstrekkelig ventilert synes jeg hvertfall, prøver å ha så god gjennomstrømning som mulig=).Dessuten er kjøleren på det skjermkortet utrolig sexy:P

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bortsett fra termisk energi (varmeenergi) er det kun små bidrag av kinetisk energi i en PC, fra vifter og harddisker. For harddiskene er det kun spin-up (akselerasjon) som gir et kinetisk bidrag, ved konstant hastighet behøves kun energi nok til å overvinne friksjonen i lagrene (varme) siden luftmotstanden for disker er meget lav. For vifter er derimot luftmotstanden høy, siden formålet med dem er å akselerere luft for å skape gjennomstrømning i kabinettet, over kjøleribber osv. Så viftene vil nok bidra med noen få watt som ikke blir til varmeenergi inni selve kabinettet, men sammenlignet med all varmeenergien blir det forsvinnende lite.

Lenke til kommentar

Når det gjelder å bygge stille maskiner så har det alltid vært min lidenskap........ og den tiden jeg bygget en god del maskiner utforsket jeg da også passivt kjølte kort.

 

Det går rett og slett ikke uten endel vifter.

 

Selv kom jeg frem til at vifter i seg selv er ok sålenge turtallet er lavt.......... flere vifter på lavt turtall bråker mindre en ei lita hissig vifte. Disse små irritasjonsmomenten fant en ofte på chipsett, gud hvor jeg hata chipsettvifter. og på skjermkort, skjermkort var det største problemet nesten bestandig.

 

Dueal slot var løsning for stillegående skjermkort......... selv foretrakk jeg artic cooling sin løsning, fin den, tar ut luft fra rundt senter av kabinettet, og ikke hørbar.

 

Gode vifter under 1500 rpm er ikke hørbar ......

Endret av Osse
Lenke til kommentar
Jeg er enig i den, hadde selv en slik på 7800GT og den var veldig stille. Men jeg vet ikke om det samme gjelder for standardkjølere, de bruker mindre vifter selv på dualslotene, gjør de ikke?

 

Til dags dato har jeg ikke hørt en singleslot eller ferdig dual slot skjermkort jeg har vært helt fornøyd med. Slik at jeg storsett bare sjekker om artic cooling har en kjøler for det kortet jeg vil ha. En stille god dualslot kan erstatte en kabinettvifte i beste fall, slik at det faktisk er verdt å bruke viftebasert kjøler på et skjermkort, særskilt der en bruker støydembet kabinett.

 

Slik at passive skjermkort er kun for lowend, det er verdt arbeidet med å sette en dualslott kjøler på, passivt skjermkor gir mye varme som må ut via vifter en eller annen plass, mens en dualslot kjøler både tar varme fra kabinettet of reduserer varmen fra skjermkortet som sprer seg inne i kabinettet, som selv singelsot skjermkort med vifter forårsaker.

Lenke til kommentar
Jeg er enig i den, hadde selv en slik på 7800GT og den var veldig stille. Men jeg vet ikke om det samme gjelder for standardkjølere, de bruker mindre vifter selv på dualslotene, gjør de ikke?

 

Til dags dato har jeg ikke hørt en singleslot eller ferdig dual slot skjermkort jeg har vært helt fornøyd med. Slik at jeg storsett bare sjekker om artic cooling har en kjøler for det kortet jeg vil ha. En stille god dualslot kan erstatte en kabinettvifte i beste fall, slik at det faktisk er verdt å bruke viftebasert kjøler på et skjermkort, særskilt der en bruker støydembet kabinett.

 

Slik at passive skjermkort er kun for lowend, det er verdt arbeidet med å sette en dualslott kjøler på, passivt skjermkor gir mye varme som må ut via vifter en eller annen plass, mens en dualslot kjøler både tar varme fra kabinettet of reduserer varmen fra skjermkortet som sprer seg inne i kabinettet, som selv singelsot skjermkort med vifter forårsaker.

 

Jeg har mye de samme erfaringene, men har også erfaring med litt andre oppsett.

 

I en dualslot kjøler må store mengder luft ut i en trang åpning. Dette fører til endel vindsus. Trange kjøleåpninger har også en tendens til å samle støv, og etter en stund er store deler av kjøleevnen borte. Endel vifter går i stykker grunnet for mye støv, for ikke å nevne skjermkort.

 

En-slot kjølerne har en tendens til å ha mange finner som er svært tett plassert. De er nesten som magneter på støv, som overivrige sjeler renser med å støvsuge med en støvsuger. Støvet fører først til kokt gfx, fjerningen med støvsuger fører så til esd-skader. Disse kortene holder over 80grader ved rom temp på 20grader. Legg til støv og 30grader sommertemp, så blir det fest!

 

Det er bedre å pushe ut luften i en stor åpning som 12cm, fremfor en trang slottåpning, da dette gir mindre vindsus. Disse digre vga kjølerne som nå dukker opp blir ikke like lett tette av støv, og viftene kan virkelig gå på lavt turtall. Det må litt høyere kabinettvifte turtall til, men det trengs sjelden mer enn 1000rpm for en 12cm.

 

Jeg har kun tre støykilder i mine PC-er: DVD-spilleren (noe som fikses med en fartsperre), Harddisken på 2.5tommer opphengt i strikk og en 12cm vifte på 800rpm festet i gummi. Jeg har en, og bare en, vifte i hele systemet. Med 3850 blir det nok to vifter, dessverre. Håper AC holder uten vifte, men jeg tviler sterkt på at den passer:

http://www.xbitlabs.com/articles/coolers/d...-coolers_2.html

Selv den trenger trolig en vifte.

 

Kan noen måle avstanden mellom kjøler-festehullene til 38x0 kortene? Det ville jeg satt stor pris på. Trenger å vite hvilket kort de hullene tilsvarer, som x1900, 7600, etc. Millimetermål vil gi meg det.

Lenke til kommentar

Riktig det med trange hull og sus........ men mener alikevel en lavt justsert dualslot kjøler med god kjøleribbe er bedre og totalt mer stille enn hva du kan oppnå med kombiasjonen passivt og kabinettvifter.

 

Nå skal det sies at det jeg planlegger neste er en htpc med krefter nok til spill...... og da er det dektoppkabinett som gjelder og er ikke mange desktopkabintter som er 43 cm bred me rom for 12 cm vifte........ er en blansegang, blirt det for varmt i kabinettet så spinner 12/13 cm vifte på psu en 12/14 cm vifte can bråke når den får turtall.

Endret av Osse
Lenke til kommentar
Riktig det med trange hull og sus........ men mener alikevel en lavt justsert dualslot kjøler med god kjøleribbe er bedre og totalt mer stille enn hva du kan oppnå med kombiasjonen passivt og kabinettvifter.

 

Nå skal det sies at det jeg planlegger neste er en htpc med krefter nok til spill...... og da er det dektoppkabinett som gjelder og er ikke mange desktopkabintter som er 43 cm bred me rom for 12 cm vifte........ er en blansegang, blirt det for varmt i kabinettet så spinner 12/13 cm vifte på psu en 12/14 cm vifte can bråke når den får turtall.

 

Flere gode poenger her. En dualslot kjøler kan sikkert fungere fint den, hvis du ikke plages av støyen den lager. Glemmer lett at mange bruker normale strømforsyninger, jeg putter hauger av penger akkurat der, så jeg merker jo ikke stort til psuvifte ramping lenger.

 

Det finnes htcp kabinetter for 12cm vifter og med gummioppheng for hdd:

http://www.silentpcreview.com/article591-page1.html

Ett slikt skulle fint kunne takle 38x0 kort.

Lenke til kommentar
Hadde selfølgelig vært kult om den slo 8800GT, men alt i alt må jeg si at hd3870 er en vinner med lavere pris og full UVD er den perfekt for meg ihvertfall. Jeg ser at komplett har kortene bekreftet til i morgen så dette var en virkelig Hard Lunch av AMD. Bra jobba. Jeg har bestilt et allerede.

Støtter denne :)

Lenke til kommentar
Jeg er enig i den, hadde selv en slik på 7800GT og den var veldig stille. Men jeg vet ikke om det samme gjelder for standardkjølere, de bruker mindre vifter selv på dualslotene, gjør de ikke?

 

Til dags dato har jeg ikke hørt en singleslot eller ferdig dual slot skjermkort jeg har vært helt fornøyd med. Slik at jeg storsett bare sjekker om artic cooling har en kjøler for det kortet jeg vil ha. En stille god dualslot kan erstatte en kabinettvifte i beste fall, slik at det faktisk er verdt å bruke viftebasert kjøler på et skjermkort, særskilt der en bruker støydembet kabinett.

 

Slik at passive skjermkort er kun for lowend, det er verdt arbeidet med å sette en dualslott kjøler på, passivt skjermkor gir mye varme som må ut via vifter en eller annen plass, mens en dualslot kjøler både tar varme fra kabinettet of reduserer varmen fra skjermkortet som sprer seg inne i kabinettet, som selv singelsot skjermkort med vifter forårsaker.

Jeg var ekstremt fornøyd med X1950Pro 512MB AGP som var en singleslot løsning. Hørte aldri kortet ennet enn 10 sek ved boot av PC.

 

 

EDIT:

Hvordan yter disse kortene mot hverandre? Finnes det en god test som sammenligner disse i høye oppløsninger?

2900XT, 2900Pro, 3850, 3870

 

Har 38xx fått fikset AA problemene til 2900?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Har 38xx fått fikset AA problemene til 2900?

Nei.

Tittet på AnandTech sine tester av HD3870 vs. 2900XT, var bare Oblivion som var testet med og uten 4xAA

Der fikk HD3850 5% bedre enn 2900XT

 

Merk at HD3870 har høyere klokkefrekvens.

 

ATi kortene mister fremdeles mer ytelse med AA og AF på enn hva de konkurrerende kortene fra nVidia gjør. Det er ikke noe man bare fikser uten å endre store deler av arkitekturen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...