Unreal_ Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Go Nivdia Hvis ati dør slik 3dfx gjore så kanskje får vi en ny "nvidia"? Ohhh me want. Lenke til kommentar
Judgement Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Simen1, jeg lurer på hvordan du kan være så positiv til en slik utvikling. Jeg føler selv at ATI må ha ett toppkort som leder noe grovt for å vinne tilbake terreng pga hypes osv. Vet ikke hvor mange % av kortene som selges fra elkjøp osv, men regner da sterkt med at dette er over 60%. Med dette mener jeg at ATI trenger ett sterkere kort for å stille opp mot nVidia. UVD er fint og alt det der, men 90% av norges befolkning aner ikke hva det er og har ingen bruk for det. For oss som vet å bruke slik teknologi er det fint, men den gjennomsnittlige brukeren er vel mer interessert i ren ytelse? I fremtiden kunne derimot UVD være ett salgsargument pga økende antall HTPC'er. Lenke til kommentar
Nautique Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Jeg skal kjøpe ATi HD 3870 uansett ; )) Da pengeboken ikke er større, og jeg vil ha et kult design på kortet samtidig som det er stille. Prossoren min vil holde begge kortene tilbake uansett.. AMD Athlon 4200+ 939 : / Lenke til kommentar
Taggart Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 (endret) HD3870 loader på syke 54grader, har en kjøler som er stillere enn de gamle 8800 serien. HTPC anyone?? Hvor får du de tallene fra?? De fleste andre testene sier load temperatur rundt 85 grader for stock kjøler under load... Er riktig som GDI Raptor sier at load temperaturen ikke er så ulik 8800GT. Men det som også fremkommer i ett par av testene - om jeg ikke tar helt feil - er at ATI har satt ned hastigheten på kjølerne for å få mindre støy enn 8800GT -- ATI fikk jo "litt" tilbakemeldinger på at 2900 XT kortet var i overkant "høylydt". Ved å justere opp hastigheten - og derved øke støyen - var temperaturen noe lavere, uten at dette nødvendigvis betyr så mye. For en som sitter med en innebygget fasekjøler i et Lian Li kabinett betyr det mindre at 2900XT / 3870 kortene støyer (og eller bruker mye strøm) ettersom maskinen i seg selv lager lyd tilsvarende en boing 747 som tar av (og ellers trekker så mye strøm at man må få lagt opp egen krets til PC-en)... Vil ellers legge til at erfaringene mine med Nvidias chipset for Intel er så som så (eks. 680i) og at det derfor kun vil være aktuelt med Intel baserte MOBO fremover og da er jo ikke Sli et alternativ uansett, slik jeg har forstått det. (Nvidia sine chipset for "gamle" AMD (939) er kanskje noe av det beste jeg har vært borti...) Føler vel at dette kommer litt i bakgrunnen i en del av de diskusjonene som går rundt omkring... De gærne har det godt! Endret 15. november 2007 av Rob Halford Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Go Nivdia Hvis ati dør slik 3dfx gjore så kanskje får vi en ny "nvidia"? Ohhh me want. Jeg lurer virkelig på hvem som skal overta. Så vidt jeg vet så er det vel ingen andre aktører enn Intel, nVidia og AMD som driver på med skjermkort i stor skala. 3dfx døde vel ikke helt bort, de gikk konkurs riktig nok, men en god del ansatte fikk jobber i nVida, og mye av teknologien som 3dfx kom med ble overtatt av nVidia. Lenke til kommentar
haalo Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 For en som sitter med en innebygget fasekjøler i et Lian LI kabinett betyr det mindre at 2900XT / 3870 kortene støyer (og eller bruker mye strøm) ettersom maskinen i seg selv lager lyd tilsvarende en boing 747 som tar av (og ellers trekker så mye strøm at man må få lagt opp egen krets til PC-en)... Du mener de som har mer penger en Gud? Lenke til kommentar
gwh Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Sitter og sikler litt på ett 3870 kort til PC-en for å kjøre hd filmer på tv'en, men er litt spent på prisutviklingen på 2600xt kortene i nær fremtid om de kommer til å bli billigere enn i dag, da det kan bli et alternativ for en slinken lommebok :-) Lenke til kommentar
FrodeNilsen Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Noen som tør anta sånn ca når de vifteløse kommer? Hadde håpet på en slik. Disse kortene egner seg ikke til vifteløs kjøling. De genererer rett og slett for mye varme. Du kommer uansett til å trenge en svært godt ventilert boks for vifteløs kjøling, noe flere 7850 brukere fikk erfare. Ville du kjølt en prosessor med TDP på 95-105W passivt med en så liten kjøleribbe som dette? http://www.fudzilla.com/index.php?option=c...27&Itemid=1 Sist jeg leste en test om ett viftløst gfx holdt det over 100grader. http://www.silentpcreview.com/article770-page4.html Det er krevende å sette opp en datamaskin med mye passiv kjøling, særlig med tilstrekkelig lave temperaturer. Det blir nok en stund til vi får noe tilsvarende Ninja for grafikkort. Dette reflekteres i levetiden til dagens skjermkort. Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Ja det ville jeg. Det er da mange nyere skjermkort som er passive. Hvorfor skulle ikke disse som generer mindre varme enn de fleste ikke være passive? Temperaturen driter jeg i, det er skjermkortprodusentens ansvar og jeg har 3 år garanti. Jeg skal heller ikke overklokke. Har uansett en 120mm som blåser på skjermkortet med kabinetet mitt og generelt god luftgjennomstrømning. Lenke til kommentar
FrodeNilsen Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Ja det ville jeg. Det er da mange nyere skjermkort som er passive. Hvorfor skulle ikke disse som generer mindre varme enn de fleste ikke være passive? Temperaturen driter jeg i, det er skjermkortprodusentens ansvar og jeg har 3 år garanti. Jeg skal heller ikke overklokke. Har uansett en 120mm som blåser på skjermkortet med kabinetet mitt og generelt god luftgjennomstrømning. Stakkars prosessor. Ikke rart om du kommer til å slite med din maskin! Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Om produsenten lanserer kortet som vifteløst, så er det designet for å opperere vifteløst. Lenke til kommentar
Kirchhoff Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 ytelse pr watt er dårligere på ati sitt kort. Må se på ytelse pr watt, ellers kan du da si at 2400 bedre siden det bruker mindre strøm lol. 3870 koster mindre, yter dårligere og bruker mye mindre strøm generelt sett. Og er billigere. Men gir mindre futt under load per watt. Viss du tenker ytelse per wattime i året blir nok 8800gt eid rimelig heftig. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Go Nivdia Hvis ati dør slik 3dfx gjore så kanskje får vi en ny "nvidia"? Ohhh me want. Jeg lurer virkelig på hvem som skal overta. Så vidt jeg vet så er det vel ingen andre aktører enn Intel, nVidia og AMD som driver på med skjermkort i stor skala. 3dfx døde vel ikke helt bort, de gikk konkurs riktig nok, men en god del ansatte fikk jobber i nVida, og mye av teknologien som 3dfx kom med ble overtatt av nVidia. Om jeg ikke husker feil så er vel til og med sli en av tingene som fulgte med når nvidia kjøpte opp 3dfx. Lenke til kommentar
FrodeNilsen Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Om produsenten lanserer kortet som vifteløst, så er det designet for å opperere vifteløst. Spar deg sarkasmen! Du burde ha lest linken jeg postet før du slang den der! http://www.silentpcreview.com/article770-page1.html Det er svært krevende å lage en passiv kjøler for 105W TDP, særlig med så tette finner og så liten overflate det her er snakk om. Selv om kjølerene er passive, trenger de aktiv kjøling fra andre vifter. De er laget for å brukes sammen med andre vifter. De som ser på ett 38x0 kort vil med all sannsynlihet få en stillere boks ved å benytte en overdimensjonert ribbe og en vifte på 5V. Da slipper man å skru opp kabinett viftene, noe som resulterer i lavere støy for hele boksen. En Zalman på 5V bråker mindre enn en HDD. De som vil ha flere slike tips, kan lese mine andre poster om dette emnet. Lenke til kommentar
Unreal_ Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 (endret) Go Nivdia Hvis ati dør slik 3dfx gjore så kanskje får vi en ny "nvidia"? Ohhh me want. Jeg lurer virkelig på hvem som skal overta. Så vidt jeg vet så er det vel ingen andre aktører enn Intel, nVidia og AMD som driver på med skjermkort i stor skala. 3dfx døde vel ikke helt bort, de gikk konkurs riktig nok, men en god del ansatte fikk jobber i nVida, og mye av teknologien som 3dfx kom med ble overtatt av nVidia. jepp men nvidia var jo "nobody" når de kom med sin tnt serie og så geforce så virkeligt satte spikeren for 3dfx Hadde vore kjekt å gjennopleved noe sånt Edit: Hadde Voodo1 og 3 før eg skaffa meg geforce 2 (og så ati 9600xt back in the day) før nvidia nvidia nvidia Håper seff på et bra kort i fra ATI slik at eg kan prøv de igjen men ser dårligt ut med det fortiden. Endret 15. november 2007 av Unreal_ Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Om produsenten lanserer kortet som vifteløst, så er det designet for å opperere vifteløst. Spar deg sarkasmen! Du burde ha lest linken jeg postet før du slang den der! http://www.silentpcreview.com/article770-page1.html Det er svært krevende å lage en passiv kjøler for 105W TDP, særlig med så tette finner og så liten overflate det her er snakk om. Selv om kjølerene er passive, trenger de aktiv kjøling fra andre vifter. De er laget for å brukes sammen med andre vifter. De som ser på ett 38x0 kort vil med all sannsynlihet få en stillere boks ved å benytte en overdimensjonert ribbe og en vifte på 5V. Da slipper man å skru opp kabinett viftene, noe som resulterer i lavere støy for hele boksen. En Zalman på 5V bråker mindre enn en HDD. De som vil ha flere slike tips, kan lese mine andre poster om dette emnet. Vel, for det første sier Fudzilla linken du postet at kortet ikke ble altfor varmt. Samtidig viser du til en link som omhandler ett helt annet kort enn det det er snakk om... er det merkelig at jeg ruller med øynene? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Simen1, jeg lurer på hvordan du kan være så positiv til en slik utvikling. Jeg føler selv at ATI må ha ett toppkort som leder noe grovt for å vinne tilbake terreng pga hypes osv. Vet ikke hvor mange % av kortene som selges fra elkjøp osv, men regner da sterkt med at dette er over 60%. Med dette mener jeg at ATI trenger ett sterkere kort for å stille opp mot nVidia. UVD er fint og alt det der, men 90% av norges befolkning aner ikke hva det er og har ingen bruk for det. For oss som vet å bruke slik teknologi er det fint, men den gjennomsnittlige brukeren er vel mer interessert i ren ytelse? I fremtiden kunne derimot UVD være ett salgsargument pga økende antall HTPC'er. Jeg er positiv av mange grunner. For det første er 3870 langt bedre enn X2900XT. Dvs. at konkurransesituasjonen bedres betydelig i forhold til hva den var i går. For det andre så handler de aller fleste PC-kjøpere integrert skjermkort eller et dårlig et. De få i forhold til totalen som kjøper skjermkort i denne prisklassen orienterer seg som regel via PC-blader, tester på nettet osv før de kjøper. Der vil de finne informasjon om hvilke kort i sin prisklasse som er best. Nå har vi ennå ikke sett hva prisen endelig stabiliserer seg på her i Norge men alt tyder på at 3870 vil bli merkbart billigere enn 8800GT. Hva gjelder AMD/ATIs økonomi så tror jeg 38x0 vil bedre økonomien betraktelig på grunn av at den er så billig å produsere (ca 192 mm2) sammenlignet med 2900XT. Kretskortet er også mye billigere på grunn av smalere minnebuss (256bit). GDDR3-minne er i likhet med DDR2 svinbillig for tida. ATI har med 38*0 sterke produkter til en lav kostnad. Siden kundegruppen som kjøper slike kort ofte orienterer seg etter blader og tester og handler etter pris/ytelse samt merketilhørighet så tror jeg det vil selge meget bra, omtrent like bra som det dyrere 8800GT. Lenke til kommentar
haalo Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Jupp, tror AMD har truffet spikeren på hodet her. Lenke til kommentar
Fjelldal83 Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Vil tro et av disse vil være en verdig oppgradering fra mitt 7800gs( agp kort, men har også PciE på hovedkortet). Eller hva tror dere? Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Dette er krymping a R600 og 256bit ekstern minne kontroller. UVD er fikset, og de har lagt inn 10.2 støtte. Det er noe mer enn dette, noe man kan se utifra DX10 tester. Selv om et svakt et vil jeg si DX10.1 er et argument i HD38x0 sitt favør. Om ikke annet liker jeg tanken med full MSAA kompabilitet med alle rendering teknikker (krever dog støtte fra utviklene). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå