MrLee Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Ok, det var nesten det jeg trodde etter å ha sett over specs... trode ikke de skiftet modellnr så radikalt med en så liten endring da men ok... Får håpe på noe heftig senere da.. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Men du får ikke noe 8800Gt kort, og da er jo prisen ikke viktig hvis en trenger et nå Dessuten betaler jeg 1500 for mitt:) Dessuten bruker jeg vista og driverne til Nvidia er ikke mye å skryte av der... Bruker dessuten PC-en til litt mer enn spilling så ati sine video drivere (UVD) er supre på min Full HD 42"... Jo, du får 8800GT kort. forskjellige butikker har jevnt og trutt gått inn kort på lager, men de har forsvunnet ganske kjapt. Mye har skjedd med nVidia sine drivere siden mai/juni... Dessuten så er den eneste forskjellen på UVD og VP2 at UVD er litt bedre på VC-1. Får meget god ytelse med 8500GT og BD i Full HD. 3850 kortet ser ut til å virkelig danke ut alt i sin prisklasse, noe som er en god nyhet for amd. Nå er vel faktisk 8800GT 256MB rett rundt hjørnet... Lenke til kommentar
asbjornu Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Enig med flere her i at HD 3850 ser ut til å bli et bra kjøp, spesielt hvis det kommer i vifteløs utgave. Ellers trodde jeg selv aldri at HD 3870 kom til å banke 8800GT, men tenker at kortet AMD lanserer under navnet HD 3900 kommer til å gjøre det, spesielt i en XT-versjon. Og det er også et slikt 3900-kort som kommer til å være arvtakeren til 2900-serien, ikke 3800-kortene som ble lansert nå. Selvfølgelig bare svevende synsing fra min side, men jeg synes dette sammenfaller bra med tidligere lanseringer i hvert fall. Det viktige nå er bare at AMD ikke venter så alt for lenge før de får 2900-arvtageren ut døra, slik at de ikke gir nVidia for stort forsprang til å lansere enda en toppmodell før folk får mulighet til å kjøpe et HD 3900-kort. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Nok en skuffelse må jeg si Helt uenig! Dette virker veldig bra 3850 512MB: Knuser alt i sin prisklasse og har full UVD, dog litt høy TDP på 95W 3870: Litt lavere ytelse enn 8800GT og litt lavere pris. Dog samme TDP på 105W. Prisen kan forsvares på grunn av UVD, men det hadde jo vært bedre om den var litt raskere enn 8800GT sånn at de kunne tatt høyere pris. 8800GT 512MB: Yter glimrende, men mangler full UVD. TDP=105W. Litt raskere enn 3870 men også litt dyrere 8800GT 256MB: Blir sikkert en god konkurrent til 256MB-utgavene av 3850. Jeg synes de plasserer seg helt glimrende i forhold til hverandre på rangstigen/prisstigen. Synes ikke noen av produktene er feilpriset. Senere i vinter, februar-mars, så tipper jeg begge kommer med oppgraderte toppmodeller. "HD 3890" og "8800 GTX2" eller noe sånt. En ting til slutt: Så knallhard konkurranse som nå er det svært lenge siden det har vært i grafikkmarkedet. Toppmodeller* har brukt å koste over 5000 kr i starten, nå koster de under 2000 kr. Det er svært mye for pengene og et svært gunstig tidspunkt å handle på. * 8800 GTX og Ultra vil sikkert fases ut eller i det minste prise seg selv ut nå som 8800 GT yter opp mot like bra som de. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 (endret) Det viktige nå er bare at AMD ikke venter så alt for lenge før de får 2900-arvtageren ut døra, slik at de ikke gir nVidia for stort forsprang til å lansere enda en toppmodell før folk får mulighet til å kjøpe et HD 3900-kort. Neste skikkelige generasjon fra ATi/AMD og nVidia er R700 og G100 For nVidia sin del så er planen at det kommer til sommeren. Regner med at AMD/ATi kjører etter samme tidsplan. * 8800 GTX og Ultra vil sikkert fases ut eller i det minste prise seg selv ut nå som 8800 GT yter opp mot like bra som de. Det stemmer. Kommer en single-chip versjon av G92 som yter bedre enn 8800GT, også kommer dual-card både fra nVidia og AMD/ATi rett ut på nyåret. Dual-kortene (som blir high-end) kommer nok til å bli rimelig dyre. Vil tippe på over 4000 både fra ATi og nVidia. Endret 15. november 2007 av [GDI]Raptor Lenke til kommentar
Del Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Håvard, jeg synes du vinklet artikkelen litt vel negativt når man tar dagens konkurransesituasjon i betraktining. Når ATI nå kommer opp med noe bra, så bør man ikke stikke det under en stol, og i dette tilfellet ligger de litt etter 8800GT, som tross alt er omtrent på høyde med et beste nvidia har. Det at nvidia bestemte seg for å ta livet av sine topplinjekort med å selge 8800GT billig setter ting litt i perspektiv og bør gi enhver noe ettertanke. 3870 er faktisk bedre enn 2900XT, og trekker mye mindre strøm. Ved idle trekker den mye mindre enn 8800GT, og for mitt vedkommende teller det faktisk ganske mye. 3850 knuser 8600GTS, så det eneste nvidia faktisk nå har å parere ATI med er en 8800GT som de nok helst skulle priset mye høyere hvis de kunne. At AMD/ATI nå tar GNU/Linux på alvor, og leverer hver måned er selvfølgelig også et gledelig pluss. Med dagens takt regner jeg med at ATI grafikk er et godt alternativ til neste ubuntu i april, og et brukbart alternativ i dag. Når det gjelder tilgjengelighet så driter vel de fleste i at noen av dere har vært så heldige å få tak i 8800GT, enhver med litt omløp kan ta en tur på komplett.no og se at de nærmeste de har er ubekreftet 29/11, og for de av oss som har bestilt ubekreftede varer tidligere er ikke det veldig tilfredstillende. M.a.o. tilgjengeligheten er nå meget dårlig, mens tilgjengeligheten for ATI er meget god med bekreftet innen en uke. Lenke til kommentar
Wazu Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Stipend i dag: Check HD 3870 lanseres: Check Jeg trenger nytt "billig" skjermkort: Check Ser bra ut dette her Lenke til kommentar
Laxaa Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 (endret) Bestile 3870 i dag(samt andre deler), og jeg gleder meg som en unge(mitt gamle X800 har vært trofast mot meg i tre år nå, men det er på tide å kvitte seg med det. Skulle egentlig kjøpe X1950 Pro forrige måned, men når jeg fikk høre om at "2950 Pro"(som det den gang het) trolig skulle lanseres neste måned, så ventet jeg, noe som jeg er glad for. Skulle egentlig gå for 512MB utgave av 3850 i dag, men den var faktisk dyrere enn 3870. Endret 15. november 2007 av Laxaa Lenke til kommentar
FrodeNilsen Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 (endret) Nok en skuffelse må jeg si Helt uenig! Dette virker veldig bra 3850 512MB: Knuser alt i sin prisklasse og har full UVD, dog litt høy TDP på 95W 3870: Litt lavere ytelse enn 8800GT og litt lavere pris. Dog samme TDP på 105W. Prisen kan forsvares på grunn av UVD, men det hadde jo vært bedre om den var litt raskere enn 8800GT sånn at de kunne tatt høyere pris. 8800GT 512MB: Yter glimrende, men mangler full UVD. TDP=105W. Litt raskere enn 3870 men også litt dyrere 8800GT 256MB: Blir sikkert en god konkurrent til 256MB-utgavene av 3850. Jeg synes de plasserer seg helt glimrende i forhold til hverandre på rangstigen/prisstigen. Synes ikke noen av produktene er feilpriset. Senere i vinter, februar-mars, så tipper jeg begge kommer med oppgraderte toppmodeller. "HD 3890" og "8800 GTX2" eller noe sånt. En ting til slutt: Så knallhard konkurranse som nå er det svært lenge siden det har vært i grafikkmarkedet. Toppmodeller* har brukt å koste over 5000 kr i starten, nå koster de under 2000 kr. Det er svært mye for pengene og et svært gunstig tidspunkt å handle på. * 8800 GTX og Ultra vil sikkert fases ut eller i det minste prise seg selv ut nå som 8800 GT yter opp mot like bra som de. 8800GT kjøleren er underdimensjonert, noe jeg synes dere lar Nvidia slippe for lett unna med. 90grader er nesten koking. AMD har i allefall en kjøler på 3870 som ikke er sinnsyk i stillemodus. Det gjenstår å se om disse "dual" kortene bare er markedsføring, da alle tidligere "dual" kort fra både AMD og Nvidia har vært rimelig tvilsomme. Personlig er jeg overrasket over at Nvidia ikke har klart å forbedre GTX kortet mer, det har jo vært her en stund. Disse "dual" kortene kommer typisk når disse selskapene sliter med progresjonen i utviklingen. At AMD nå behersker 55nm, og trolig er mer villig til å sparke i korridorene for å forbedre sin arkitektur, lover godt for R700. Er 8800GT det beste Nvidia klarer å krympe G80 til? Hvorfor laget de ikke heller noe litt råere, 10-15% grunnet krympingen, så de kunne knuse AMD? Endret 15. november 2007 av FrodeNilsen Lenke til kommentar
Gunderz Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Kan noen forklare hva UVD er for noe? Lenke til kommentar
Visjoner Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Noen andre som la merke til forskjellen i bildekvalitet på 8800gt og hd3870? Her er linken til VR-Zone sin test hvor de tar opp dette. Jeg må si jeg ser ganske tydelig forskjell på de nederste bildene med steinene. Steinene har mindre geometriske detaljer på Nvidia-bildet. Noen som vet om noen andre som har testet for dette? Hadde vært greit å fått på det rene egentlig. Å skru ned detaljer gjennom driver for å oppnå høyere score i tester er jo ikke helt stuerent, hvis det stemmer altså... -Visjoner- Lenke til kommentar
FrodeNilsen Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Kan noen forklare hva UVD er for noe? Høydefinisjons video decoder. Lenke til kommentar
fflex Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 (endret) "Det gjenstår å se om disse "dual" kortene bare er markedsføring, da alle tidligere "dual" kort fra både AMD og Nvidia har vært rimelig tvilsomme. Personlig er jeg overrasket over at Nvidia ikke har klart å forbedre GTX kortet mer, det har jo vært her en stund". Vel du kan jo også spørre deg om hva behovet er for nvidia å forbedre et kort som er bedre enn det beste fra konkurrenten? Vi vet vel ikke hva nvidia har bak scenen, kommer nok helt ann på hva ATI tilbyr. 8800 ultra er strengt tatt en forbedring av GTX. I tillegg vil jeg si at et kort som yter omtrent som GTX til under halvparten av prisen kan bli sett på som en "forbedring". Endret 15. november 2007 av fflex Lenke til kommentar
HKS Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Noen andre som la merke til forskjellen i bildekvalitet på 8800gt og hd3870? Her er linken til VR-Zone sin test hvor de tar opp dette. Bug i nVidia sin driver, ble fikset i nyeste beta-driver som ble sluppet på tirsdag (169.09) Tapte ikke noe ytelse på det. Lenke til kommentar
FrodeNilsen Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Noen andre som la merke til forskjellen i bildekvalitet på 8800gt og hd3870? Her er linken til VR-Zone sin test hvor de tar opp dette. Jeg må si jeg ser ganske tydelig forskjell på de nederste bildene med steinene. Steinene har mindre geometriske detaljer på Nvidia-bildet. Noen som vet om noen andre som har testet for dette? Hadde vært greit å fått på det rene egentlig. Å skru ned detaljer gjennom driver for å oppnå høyere score i tester er jo ikke helt stuerent, hvis det stemmer altså... -Visjoner- Alle tester jeg har lest konkluderer med at 8800GT er på høyde med konkurentene. Det gjelder også 8800GT testene, der bildekvaliteten ble funnet tilnærmet lik den AMD presterer. Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 8800GT kjøleren er underdimensjonert, noe jeg synes dere lar Nvidia slippe for lett unna med. 90grader er nesten koking. AMD har i allefall en kjøler på 3870 som ikke er sinnsyk i stillemodus. har prøvd og klage om dette flere ganger, men folk er stort sett bare mere opptatt av at 8800gt leder i crysis 1920x1200 med 8xaa og 16xaf HD3870 loader på syke 54grader, har en kjøler som er stillere enn de gamle 8800 serien. HTPC anyone?? Lenke til kommentar
Wazu Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Men noen som har noe formening om hvor mange kort som er ventet på lager? Sjekket komplett, og der var det et par dusin som kommer på lager denne måneden såvidt jeg så. Vil det være slik at det kommer til å være tomt for kort innen få dager? Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Men noen som har noe formening om hvor mange kort som er ventet på lager? Sjekket komplett, og der var det et par dusin som kommer på lager denne måneden såvidt jeg så. Vil det være slik at det kommer til å være tomt for kort innen få dager? det ryktes en halv million Lenke til kommentar
HKS Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 HD3870 loader på syke 54grader, har en kjøler som er stillere enn de gamle 8800 serien. HTPC anyone?? Hvor får du de tallene fra?? De fleste andre testene sier load temperatur rundt 85 grader for stock kjøler under load... dual-slot kjøler kommer på det oppdaterte 8800GTS kortet som lanseres om noen uker. Lenke til kommentar
Wazu Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 damn. Så det burde altså ikke være noe problem å vente et par dager før jeg bestiller. ikke noe tomme lagre og ubekreftede leveringstider. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå