ola-dunk Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 (endret) Hei. problemet begynte idag. kaldt - 5. startet motoren. ventet til den kom seg ned på "normalt" turtall på kald motor. 1000rpm. men når jeg begynte å kjøre så syns jeg kassa giret hardt. og når jeg slapp gassen mot kryss så virket det som den hakket ned ett gir. og motoren syns jeg oppførte seg unormalt. akkurat som den ikke gikk rolig ned i turtall når jeg stoppet i kryss. bare brått ned til tomgang. og en annen ting som begynte igår var temp på motor. inni bilen så går den opp til underkant av 90gr også går den sakte ned til 50gr og opp til 80gr og ned til 60gr osv. men det virker som temp på kjølevannet er stabilt. hvis en kan kjenne dette på den lufta som kommer i kupevifta da. også en ting til? hvordan får jeg stilt klokka inni bilen. første vinteren jeg har denne bilen. -95 Audi A6 2,6L Takker for alle svar Endret 19. november 2007 av formula206 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Når det gjelder automatkassen: Start med oljeskift og filterrens/skift. Temp: Går den ned når du kjører, eller bare når du står stille på tomgang? Lenke til kommentar
ola-dunk Skrevet 15. november 2007 Forfatter Del Skrevet 15. november 2007 når den står på tomgang så går den opp til underkant av 90. . og holder seg der. når jeg kjører varierer den på temperatur. men det som er rart er jo at tempen er den samme på lufta i varmeapparatet. kan det være giveren da eller. aldri vært borti en giver som har oppført seg sånn uten at det er noe som ikke er ok Lenke til kommentar
Chocker Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Service asap, regner med at du enten kjører med extrem dårlig olje på kassa, eller feil olje som blir tjukk som graut under kalde temp. Det er liksom ikke noe å lure på, spørre i forums eller annet....noen av gutta må se på problemet før ting kan gå skikkelig galt...da blir det dyrt! Lykke til på servicen Lenke til kommentar
ola-dunk Skrevet 15. november 2007 Forfatter Del Skrevet 15. november 2007 egentlig burde den oppført seg slik helgen for 14 dgr siden også da. da var jeg på fjellet og startet i 10 kalde. da gikk han jo bra. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Temp. problemet høres ut som defekt termostat. Som forøvrig er en real drittjobb og bytte hvis du V6`er. Du sa at problemet kom i går. Termostaten pleier og komme litt gradvis. Ikke med en gang. Kan jo være at temp.føleren(G62) som bare kødder(veldig kjent problem på VAG). Finn føleren og saus inn kontakta mer rustløser of sett den på igjen. Evt bytt den. Har en brukt liggende her du kan få av meg. Blå firkanta. Har vel gått en del instrumenter opp gjennom tidene også pga feil temp. visning. Det med automat kassa virker litt rart. Det lekker ikke olje noe sted? Sjelden at den får sånne olje problemer så fort. Hvis du bytter olje kan du også forsterke problemet da den nye olja blir for tynn. Typisk problem etter oljebytt er hard giring. Går ikke i revers osv. Dette gjelder spes VAG kasser som ikke har intervall på oljebytt. Jeg tror det er en el.feil et eller annet sted. Vet ikke helt hvilken komponent på motoren som klarer og overstyre girkassa så den blir litt syk. Tror ikke defekt temp.føler klarer og overtyre kassa. Les ut feilkoder. Lenke til kommentar
ola-dunk Skrevet 15. november 2007 Forfatter Del Skrevet 15. november 2007 girer jo behagelig når den er varm da. jeg finner ikke engang peilepinne til gearkassa. vet noen hvorden står hen? eller er det ingen på denne bilen. nei den lekker ikke olje. Lenke til kommentar
ola-dunk Skrevet 16. november 2007 Forfatter Del Skrevet 16. november 2007 merkelig nok. idag når jeg skulle ruke bilen igjen så fungerer den helt bra. også tempen så någenlunde grei ut. ikke lett å finne feil da. Lenke til kommentar
perjohan Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 girer jo behagelig når den er varm da. jeg finner ikke engang peilepinne til gearkassa. vet noen hvorden står hen? eller er det ingen på denne bilen. nei den lekker ikke olje. Peilepinnen sitter fast i påfyllingslokket. Du må peile mens motoren er i gang. Se i instrusjonsboka. Lenke til kommentar
ola-dunk Skrevet 17. november 2007 Forfatter Del Skrevet 17. november 2007 Takker for det. men problemet er at den har jeg ikke. noen som vet om noen plass jeg kan laste den ned på nett? hvor er dette påfyllingslokket hen da? litt forklaring på hvor den er. for å slippe å lete Lenke til kommentar
perjohan Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 (endret) Hvis du ikke har instruksjonsbok eller reparasjonshåndbok, men likevel vil gjøre noe selv istedet for å levere bilen inn på verksted hver gang det er noe galt, vil jeg anbefale at du skaffer deg en egnet bok. Det er jo også litt tungvint å spørre om alt i forum på nettet. Du finner f.eks. en bok med gode forklaringer i bilder her: http://www.haynes.co.uk eller du kan kjøpe den originale reparasjonshåndboka på bebay: http://global.ebay.com/gbh/search?browse=0...406858042_23388. Jeg tror ikke det er mulig å laste ned noe fra nettet som hjelper deg. Men vi snakker jo om beskjedne et par hundre kroner for en god reparasjonsbok. Men mer konkret til spørsmålet ditt: Jeg har aldri sett under panseret i en Audi A6. Men det fins i praksis bare to produsenter av automatkasser som sitter i europeiske biler. Så jeg antar du vil se en messingfarget sak under noen slanger og ledninger nede til høyre for motoren (når du står foran bilen og kikker nedi motorrommet). Da regner jeg med at Audi har plassert motoren på tvers med viftereim etc til venstre. Vask motoren først, forresten, så får du ikke dritt i kassa når du skrur opp lokket. Du vil se et svart plastlokk nede til høyre, litt større enn en skrukork på colaflaske. Lirk handa ned og skru opp den. Fast i lokket sitter det en liten peilepinne. Som sagt, må motoren gå når du peiler. Hvis olja er ren og fin, kan det være litt vanskelig å se oljenivået. Så du må kanskje prøve et par ganger. Er olja svart/mørk, må du i hvert fall bytte. Det er ikke vanskelig å bytte olje, men tar litt tid. Da er det nok greit å ha ei bok å se i. I praksis bytter man ikke all olja på automatkasser hver gang (bør gjøres hvert år), men tar et par liter og fyller på et par nye liter. Da skifter man ut ca en tredjedel hver gang. Endret 18. november 2007 av perjohan Lenke til kommentar
ola-dunk Skrevet 18. november 2007 Forfatter Del Skrevet 18. november 2007 er ikke tverrstillt motor i denne bilen. men er det olja som kan gjøre at den plustelig blir slik. har ikke problem med å skru men jeg prøver å få litt tips og råd. men da får jeg legge godvilja til å få byttet denne olja ut. det drypper ikke noe fra verken motor eller gear så jeg blir overrasket hvis det er lite på den. takke for alle innspill her Lenke til kommentar
ola-dunk Skrevet 18. november 2007 Forfatter Del Skrevet 18. november 2007 hei igjen. da har jeg lest på andre nettsider. ikke nok med å skifte olja. filteret også. men da er neste spørsmål.... hvor skadelig er det egentlig for kassa hvis ikke dette gjøres umiddelbart. skal til gardermoen og tilbake.. blir førti mil. vet ikke om jeg rekker å skifte før denne turen. kan jeg risikere ras. blir jo mindre trykk i kassa når filteret begynner å bli tett Lenke til kommentar
ola-dunk Skrevet 18. november 2007 Forfatter Del Skrevet 18. november 2007 og en annen ting. er kvaliteten på automatolja til biltema god nok???????? Lenke til kommentar
ola-dunk Skrevet 19. november 2007 Forfatter Del Skrevet 19. november 2007 hallo igjen folkens. nå må dere hjelpe meg. sitter nå med denne automaten jeg da. ingen peilepinne. på bunnpanna er det to skruer. en tappe skrue og en stor en på siden. den store ville jeg tro var påfyllingshull. noen enig med meg på det? det er heller ikke noe skrue på siden av kassa til å se nivået med. MEN nå jeg løsner den store på siden kommer det olje ut? og det mens bilen heller over til mottsatt side? noen som vet mer? Haster Lenke til kommentar
ola-dunk Skrevet 19. november 2007 Forfatter Del Skrevet 19. november 2007 ingensomkan svare her. men hvis en som kan svarer. skal denne olja måles og fylles på med motor igang? hmmm? Lenke til kommentar
ola-dunk Skrevet 19. november 2007 Forfatter Del Skrevet 19. november 2007 ingen?????????? Lenke til kommentar
Matkaaja Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 Har en slik A6, men med dieselmotor. Det er ikke mulig å peile olje på giret på min bil, den må inn på verksted og kobles til datamaskin!! Det er ikke peilepinne på girkassen slik det SKAL være når det er snakk om automat, de aller fleste japanske biler har klart det så det er bare di europeiske ingenørene som ikke er like lur i hodet som klarer å sende bilene halvferdig ut fra fabrikk!!! Bilen har irritert meg jævli mange ganger! Lenke til kommentar
ola-dunk Skrevet 19. november 2007 Forfatter Del Skrevet 19. november 2007 har endevendt den kassa nå. det er en stor plugg på siden av bunnpanna. tenkte at den kunne jeg fylle på. startet motor og dro spaket igjennom alle kammer også til park igjen. lot motoren stå å gå og løsnet den opp. vips der kom det olje. hva faan er vitsen å ha to bunnplugger. har sikkert sin virson men da må en som kan dette fortelle meg. møller her i tønsberg er noen idioter og vet ikke hva service er. derfor er jeg her og spør. Lenke til kommentar
Zalo Ultra Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 må det ikke brukes et spesielt verktøy for å fylle på olje på de kassene? med en slange man stikker oppi et hull og fyller på med.? og kan det stemme at man peiler olje på kassa ved å stikke en bøyelig plastbit opp i en uform på kassa som leder plastbiten ned i olje, for så og dra den ut igjen å lese av nivået? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå