Gå til innhold

Små pikselknusere på vei?

Anbefalte innlegg

Når det er sagt så er 150dpi (300ppi) normal oppløsning for en fotoskriver. Det vil si at et 3Mpx-bilde blir

10.02" * 6.67" = 67 kvaderattommer som er 75% av

10.88" x 8.16" = 89 kvadrattommer

Det vil si at ved utskrift så har du et bilde som er 25% større med samme kvalitet.

Tull du får ikke samme kvalitet, opptikken i mobilkameraer butter lenger før 8 Megapixler, den utnytter ikke 3 megapixler for den saks skyld. Min bror har et gammelt Canon D1, og med "bare" 4 megapixler, og det gir mer enn nok informasjon til store kopier, med god skalering (faktisk så godt at han solgte sin 350d med 8.5megpixler). Et mobilkamera sin opptik og mikroskpopiske sensor, gir ikke infomasjon til store kopier hverken med 4 eller 8 megapixler.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er jo bra at Samsung utvikler slike kamerabrikker, men hadde det ikke vært bedre om de fokuserte på det som er problemet med kameratelefoner? Oppløsningen er grei nok den, hva skal man med mer enn 5 MP? Men det tar lang tid å ta bildene på enkelte mobiltelefoner, det blir "støvete" bilder og i mørke rom kan enkelte mobiltelefoner være ubruklige. Det er masse som kan forbedres, og antall megapiksler ligger lang nede på den listen!

Ganske enig, men jeg vil si at megapixler ikke er på lista i det hele tatt. Jeg vil kalle ytterligere økninger av antall megapixler for direkte negativt for bildekvaliteten. Grunnen er at det gir fysisk mindre pixler på sensoren og dermed mer støy. Jo flere megapixler jo dårligere blir bildene. Andre effekter er at flere pixler tar lengre tid å behandle i signalprosessoren. Det gir dårligere batteritid, tregere bildetagning. Det gjør også at det tar lengre tid å skrive de til minnebrikken og lengre tid å overføre fra minnebrikken til PC-en. Om ikke det var nok så får man også færre bilder inn på minnebrikken.

Verden vil bedras. Folk tror flere megapixler = bedre. Det fungerte en periode, opp mot ca 1-2 megapixel men etter det har gevinsten gått over til å bli et tap av kvalitet.

All teknologisk fremgang på komme fra ett sted. En gang i fremtiden vil kamera i mobiler være like gode som kompaktkameraene... men det vil komme i steg... dette er nok ett av stegene

Jeg tviler på det vil skje noen gang. Mobilkameraene er for begrenset av plass. Jo mindre optikken må være jo mindre må sensoren være. Hvis man øker antall pixler samtidig som sensoren er veldig liten så vil hver pixel være så liten at det rett og slett ikke kommer nok lys inn på den. Lys er fotoner og kommer det bare noen få fotoner per pixel i løpet av lukkertida så vil bildet bli ødelagt av støy. Det er altså fysiske begrensninger på hvor bra bilder kan bli med en gitt fysisk størrelse. Det er derfor nye kompaktkameraer på f.eks 5, 8 eller 12 megapixler fortsatt ikke kan gi like bra bilder som 5-7 år gamle speilreflekskameraer med 3-4 megapixler og god optikk. Størrelsen på kameraet, sensoren og optikken er altså avgjørende for bildekvaliteten. Mobilkameraer på 1 kubikkcentimeter blir trolig aldri like gode som kompaktkameraer som har optikk og bildebrikke i en pakke på 2*3*3 cm = 18 kubikkcentimeter.

For å si det på en annen måte: Det er en grunn til at romteleskoper er fysisk store. Jeg vedder glatt en 1000-lapp + renter på at mobilkameraene om 100 år ikke gir gode bilder av Jupiter samme hvor mange megapixler de utstyres med og hvor langt utviklingen går.

Lenke til kommentar
Når det er sagt så er 150dpi (300ppi) normal oppløsning for en fotoskriver. Det vil si at et 3Mpx-bilde blir

10.02" * 6.67" = 67 kvaderattommer som er 75% av

10.88" x 8.16" = 89 kvadrattommer

Det vil si at ved utskrift så har du et bilde som er 25% større med samme kvalitet.

Tull du får ikke samme kvalitet, opptikken i mobilkameraer butter lenger før 8 Megapixler, den utnytter ikke 3 megapixler for den saks skyld. Min bror har et gammelt Canon D1, og med "bare" 4 megapixler, og det gir mer enn nok informasjon til store kopier, med god skalering (faktisk så godt at han solgte sin 350d med 8.5megpixler). Et mobilkamera sin opptik og mikroskpopiske sensor, gir ikke infomasjon til store kopier hverken med 4 eller 8 megapixler.

Den eneste fordelen med 8Mpx fremfor 6Mpx når et bilde er tatt ved hjelp av stativ og fjernstyrt lukking og hvis optikken er lik er at du har mer frihet til å forstørre deler av bildet da et 8Mpx-bilde inneholder mer informasjon enn et 6Mpx-bilde.

Jeg tar selvkritikk på dårlig språkbruk her. Det jeg mente når jeg skriver at "optikken er lik" var selvfølgelig at "optikken er god nok".

Beklager denne misforståelsen.

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...