ChristianHL Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Dette er helt sikkert et tåpelig spørsmål for dere som har holdt litt på med Linux, men jeg skjønner virkelig ikke hvordan jeg skal få installert programvare i Ubuntu. Det går greit å bruke f.eks. Automatix, og å laste ned / installere pakker hvor jeg kan bruke apt-get. Men nå skal jeg installere aMSN og xirc. aMSN har jeg lastet ned å lagret på desktopen. (amsn-0.97RC1-1.tcl84.x86.package) Hvordan får jeg kjørt / installert denne? Og når jeg skal laste ned xirc kan jeg velge mellom 3 forskjellige filtyper. (rpm, source rpm og source gz) Hva er forskjellen mellom disse filtypene? - Lenke til kommentar
ChristianHL Skrevet 15. november 2007 Forfatter Del Skrevet 15. november 2007 Har vel egentlig løst problemet selv nå, med å kjøre en apt-cache search "hva jeg leter etter" og deretter en apt-get install "det jeg fant" ... Både xIRC og aMSN samt XMMS fikk jeg installert slik. Men om noen gidder hadde det fremdeles vært greit å vite forskjellen på de forskjellige filtypene, samt hvordan man installerer de. (hvis jeg må laste ned noe manuellt snart) Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 rpm er en ferdig kompilert pakke som kan installeres av en pakkebehandler, mens source gz er et tar.gz-arkiv med kildekoden til programmet slik at du kan kompilere selv. Du finner det aller meste av programvare i synaptics eller add/remove. Dersom du vil bruke terminalen kan du bruke "aptitude search" Lenke til kommentar
ChristianHL Skrevet 15. november 2007 Forfatter Del Skrevet 15. november 2007 Okey. Synes det fungerte bra å bruke terminalen til dette jeg. Hvordan får man lagt en manuelt nedlastet RPM fil til i pakkebehandleren da? Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 (endret) RPMer er egentlig for andre distroer enn Ubuntu, men som oftest går det greit å installere de likevel. Du kan bare kjøre alien -i file.rpm. Alien er dog ikke instllert som standard, men den ligger i pakkesystemet. Endret 15. november 2007 av LessThanJake Lenke til kommentar
ChristianHL Skrevet 15. november 2007 Forfatter Del Skrevet 15. november 2007 Åwkei, men da har jeg vel stort sett fått svar på det meste jeg lurte på ... i alle fall i denne omgangen Tok faktisk ikke mer en 2 dager å installere Ubuntu samt få absolutt alt av hardware og det meste av software installert. Prøvde for noen år siden Red Hat 6 som erstatning for windows men måtte ganske fort krype til korset å bytte tilbake. Den gangen tror jeg det var noe problematikk rundt nettverk jeg ikke fikk til. Men nå ser det ut til at alt virker som det skal og at Ubuntu blir mitt nye OS. Brukervennligheten synes jeg har blitt helt topp! I tillegg sitter jo mange her inne med mye kompetanse på området, så dette ser jeg lyst på Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå