magicgunnar Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Da jeg var inni nettbanken min (Skandiabanken) igår ble jeg møtt av en side som fortalte at jeg måtte godkjenne nye avtalevilkår for fondshandel og for aksjehandel før jeg kom inn. Dette dreide seg om henholdsvis 12 sider og 9 sider, sikkert helt standardavtaler, men jeg har ikke spesielt lyst til å godkjenne avtaler jeg ikke har lest. Dermed kunne jeg ikke gjøre noe som helst med aksjer eller fond. Disse nye avtalene kom uten noe som helst varsel, jeg har også spurt banken om jeg kan få vite hvilke endringer som er gjort men fikk bare et standardsvar om at de ikke kunne gjøre noe med denne endringen. Det jeg lurer på er om de juridisk sett har lov til å komme med avtaleendringer på så kort varsel? Tror ikke det stod noe om endring av avtaler i den forrige avtalen jeg godtok. Jeg innser at jeg sikkert gjør dette vanskeligere enn det er, jeg kunne jo bare klikket ok uten å lese noe som helst. Forresten tror jeg jeg har lest et sted at elektroniske avtaler ikke er like juridisk bindende som skriftlige avtaler fordi de aller fleste bare klikker ok uten å lese dem, men dette kan da ikke stemme siden f.eks nettbanker bruker elektroniske avtaler. Lenke til kommentar
Wlffrsether Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Dette er nok på grunn av det nye MiFID-reglementet. Kort oppsummert (når det gjelder verdipapirhandel) så handler det om at det stilles strengere krav om kunnskap både til kjøper og selger når det gjelder kjøp/salg av verdipapir. Info fra Skandiabanken finner du her og her. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Glad jeg har Postbanken, der fikk jeg disse papirene innsendt med god informasjon. Ja, de har nok lov til å gi deg vilkårene på den måten. Uansett så har du et krav på minimumsbeskyttelse etter finansavtaleloven. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 Eh? Er det ikke en 2 måneders frist for varsel om endrede vilkår? Eller er jeg på bærtur nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå