Dr_VingTor Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Jobber med et prosjekt hvor jeg nå må se litt på tunnelering av elektroner, ca 2 år siden jeg hold på med kvantefysikk så er litt rusten... her er situasjonen: Du har en leder (aluminium, kobber) som det er et brudd i. bruddet er så lite at elektroner kan tunnelere over det (typisk mindre enn 100Å). Det jeg er på jakt etter er en sammenheng mellom størrelsen på bruddet og strømmen som tunnelerer igjennom. I den ene enden av lederen finner du en driver (CMOS inverter f.eks.) og i den andre enden en kapasitiv last (andre logiske porter). Vil tippe forskyningsspenningen spiller inn også. Må vell finne fram fysikkboka når jeg kommer hjem, men setter pris på hjelpen jeg kan få. mvh Tor Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 Tja, vil ikke dette være mulig å modelere som et 1d-system hvor potensialet er 0 overalt unntat i en "terskel"? problemet blir da bare å vite hvor høy denne terskelen egentlig er... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå