Gå til innhold

Stasjonær el bærbar til musikkproduksjon?


Anbefalte innlegg

Hei!

Skal anskaffe meg pc til musikk-prod.

Men er usikker på om jeg skal anskaffe meg stasjonær el bærbar.

Ser klart fordelene med bærbar, med mulighet for opptak on the go.

Bakdelen er vel prisen..

Har forstått det sånn at en kan få bygget seg en kanonfet stasjonær til 6-7k,

mens en bærbar bør en opp i 14-15k for å få tilsvarende ytelser.

Dessuten får en større hd til stasjonær slik at en kan kjøre dual boot ...?

 

Hmm.. Forslag til hva jeg bør gjøre ??

 

Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du har tenkt å bruke maskina til musikkprod., tror jeg nok valget bør falle på en stasjonær sak...

 

Musikk, som film, tar fryktelig mye plass om du har tenkt til å holde på litt, og da blir spinkle 120GiB på en bærbar stakkarslig lite... En annen ting er at om dette skal være en studio-pc etterhvert kan nok dual-screen være en ide, og kombinert med mye diskplass faller valget ganske enkelt på en stasjonær pc. Så får du heller kjøpe en liten bærbar til de helt spesielle situasjonene du trenger den til etterhvert.

Lenke til kommentar

Jeg mener du har ganske spesielle behov, dersom du må opp i 15k for en bærbar som er brukbar til musikkproduksjon. En laptop med ålreit mengde RAM og tokjerne CPU drar bøttevis med spor og plugins i både Cubase og Logic uten problemer, og de koster slett ikke 15k :)

 

Tan28:

 

Til redigering av musikk bør vi uansett ikke bruke systemdisken, så lagringskapasiteten på en laptop er ikke noe mas. Bruk ekstern disk til lyd- og videofiler.

Endret av Svendheim
Lenke til kommentar

Takker for svar!

 

Tja.. Bør ha 200gb hd 7200rpm, t7500 cpu (el der omkring), min. 2 giga ram.

Hadde vært kjekt med hdmi/dvi. Og hvis man i tillegg skal ha ekstern skjerm blir det fort dyrt med laptop.

Cluet e vel at man får mye mere for penga når man kjøper stasjonær.

Hmm.. Guble gruble

Lenke til kommentar

Trådstarter bes lese igjennom Retningslinjene for denne kategorien, som er tydelig nevnt i toppen av denne kategorien.

 

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å tenk på dette neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

 

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men ta gjerne og p_report.gif dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.)

Lenke til kommentar

Kjøp en iMac, den er nesten bærbar :p

 

Personlig har jeg fått oppfatningen av at det er mye billigere med bærbar hvis du skal ha en enkel maskin, men hvis du trenger maskin med ordentlig grafikkort flagrer tusenlappene avgårde..

 

Hvis du trenger en maskin med tålig kraftig prosessor, 2GB ram og rundt 120-160 GB harddisk får du jo mange bærbare til et godt stykke under 10.000 kr.

 

Her er en til 6300 kr f.eks:

https://prisguiden.no/product.php?productId=84373

 

Flere maskiner med 2GB ram

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...