Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Litt Problemer med D-Link 614+

Anbefalte innlegg

Jeg har akkuratt kjøpt denne routeren for å sette opp et nettverk hjemme og til naboen.

Jeg kobler meg til routeren som admin gjennom Lan port 1.

De to andre skal bruke DWL-520+ trådløse nettverkskort.

Så har vi det første problemet, det første kortet står ca. 5 meter over routeren, gjennom gulvet til annen etasje vel og merke. Men jeg har en "link quality" på alt fra 80-95% og en "signal strenght" på alt fra 30-70%.

Og dette er bare 5 meter, når det står at den skal klare 50.

For det andre får jeg ikke kontakt med de andre pcene gjennom den forbindelsen som eksisterer, er det noen instilliger som må stå på for at trådløs og kabelbasert skal gå sammen problemfritt??

Jeg og en av de andre bruker Win XP, mens den siste bruker Win ME.

Noen som har noen forslag om hvordan jeg kan få dette til å fungere??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første så er det ikke rart at du får 80+% i signal strength når det er et gulv i mellom.

Du trenger ikke gjøre noe annet å sette opp standard nettverk nei. Routern fungerer self som dhcp server og alle pcene får tildelt lokale ip'er.

Bare å sette opp maskinene riktig. WinME pcen må brenne i skjærsilden :)

Lenke til kommentar

80%??

Hadde det anda vært så vel.

Nei, nå har den nesten stabiliset seg på 40-54%.

Og jeg mener at det er et meget stort tap på ca 5 meter, enn om det er et gulv/tak i mellom.

Og dette er et tre, ikke betong eller mur.

Dessuten nekter den å sette opp nettverket slik at jeg kan se andre.

men hvis jeg pinger virker den som er nærmest.

Den andre får ikke signaler, fordi signalstyrken er elendig.

Sikkert en feil jeg har gjort, man det er ikke mulig at det skal være sånn?

Hvis noen som har fått til denne routeren kunne sende meg, et oppsett som virker for dem eller skrive det her ville jeg være veldig takknemmelig.

Lenke til kommentar
Jeg har akkuratt kjøpt denne routeren for å sette opp et nettverk hjemme og til naboen.

Jeg kobler meg til routeren som admin gjennom Lan port 1.

De to andre skal bruke DWL-520+ trådløse nettverkskort.

Så har vi det første problemet, det første kortet står ca. 5 meter over routeren, gjennom gulvet til annen etasje vel og merke. Men jeg har en "link quality" på alt fra 80-95% og en "signal strenght" på alt fra 30-70%.

Og dette er bare 5 meter, når det står at den skal klare 50.

For det andre får jeg ikke kontakt med de andre pcene gjennom den forbindelsen som eksisterer, er det noen instilliger som må stå på for at trådløs og kabelbasert skal gå sammen problemfritt??

Jeg og en av de andre bruker Win XP, mens den siste bruker Win ME.

Noen som har noen forslag om hvordan jeg kan få dette til å fungere??

Var hos en kunde forrige uke og prøvde å sette opp en D-link boks. muligens det var den du har, het hvertfall noe med 14+ til slutt.

Fungerte fint å sette den opp som ren router, men å kjøre fildeling igjennom den gikk ikke fra trådløs til de som bruker kabel. Leste litt på d-link sin side hvor de ikke anbefaler den hvis du har planer om å bruke den til å sette opp ett nettverk mellom PC'er.

Isteden anbefaler de å kjøpe en boks som bare har trådløst, og kjøre en router vedsiden av.

Noe av problemet tror jeg er at den routeren ikke har nok innstillinger til at man kan krysse av for hvem protokoller som skal snakke med hverandre. Dyrere access points har det og der går det helt fint.

Synes D-Link er noe billig dritt. fungerer sikkert fint for de som skal bare surfe via den men utenom det så burde man kjøpe noe bedre utstyr.

Lenke til kommentar

Mens jeg på min side oppnår 100% på link quality, mens signal strength på sin side aldri ligger under 95%. Her i huset er det vegger og gulv av tre, og jeg kan stå på gårdsplassen på andre siden av huset om det så skal være, allikevel helt supre signaler.

Ikke om jeg vet hva som skiller våre to ellers så identiske routere, men noe må det jo være. Jeg kjører til og med med 64bits WEP på linja, noe som også burde ta sin del av overhead-kaka. Men her virker det altså smertefritt, det gjelder også fildeling. Min maskin med XP, som er koblet til via kabel, og min bærbare (som kjører W2k) som er koblet til trådløst utveksler filer, kjører VNC, FTP, HTTP, IRC you name it mellom seg.

Jeg har ikke konfigurert annet enn hva man må for å få opp systemet, og for meg fungerer det hele helt upåklagelig. Så hva som er hos deg er vanskelig å si. Sikker på at det ikke er noen instillinger du har glemt, uten at jeg vet hva det måtte være....

Lenke til kommentar

Nå etter en firmware oppdatering, virker nettverket, men det er fortsatt ustabilt.

Får prøve å oppdatere kortene også, det kan jo være det som er problemet.

Har sendt mail til D-Link Tech om problemet, kansje de vet hva jeg skal gjøre.??

Lenke til kommentar

Jeg har satt opp 3 stk. D-Link 614+ og alle har fungert OK med PPoE mot Telenor ADSL.

Har brukt både D-Link DWL 650+ (PCMCIA) og D-Link DWL 520+. Bra rekkevidde og hastighet.

Bra med D-LinK:

D-Link og andre leverandører (bla. SMC) som benytter chipsett fra TI gir høy hastighet opptil 4x11Mbit (I prakis opptil 12Mbit)

God rekkevidde.

Nettverksoppsett:

Alle maskiner XP,2000,Me må ha TCP-IP installert og enklest er det å krysse av for DHCP. DI 614+ deler da ut IP-addresser.

Dessuten er det enklest om WORKGROUP navn er det samme på alle maskiner. Kommer litt ann på hva du skal gjøre må nettverket. (Mappe diske, dele printer..?)

WLAN Linkquality:

Dersom begge antennene på DI-614+ står vertikalt vil dekningen bli bra horisontalt. For å få bedre dekning oppover ville jeg ha forsøkt med en antenne horisonatlt og en antenne vertikalt. (Forsøk deg litt fram)

Husk også på at veggen/gulvet blir "tykkere" dersom signalet må passere på skrå gjennom. Dersom du kan flytte på DI 614+ eller PC slik at signalet kan passere mest mulig rett gjennom vil også signalet bli bedre.

Jeg har signal på 50 meter gjennom 2-3 vegger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...