Gå til innhold

To stk. 250GB i raid, den ene har krasjet


Ravis

Anbefalte innlegg

Først vil jeg be om nåde om jeg stiller spørsmål dere allerede har debattert, men jeg fant ikke så mye når jeg søkte.. :ermm:

 

Jeg har ikke mye peiling på disker(eller hardware generelt), men jeg har funnet ut at jeg har 2 x 250Gb disker i RAID 0. Den ene feiler nå.

 

Først fikk jeg et ikon(en rød og en hvit med "sylinderform") nede ved klokka. Den sa at noe er i ferd med å skje, så ta bakcup. Jeg tok backup av det aller mest kritiske.

 

Neste dag feilet den helt. Supportpersonell hos SupportIT guidet meg gjennom det som ligger bak F12 tasten(har Dell maskin), og der kjørte vi noen diagnoser. Den feilet på 90% på selve testen. Da var den 33% på disken:

 

Error Code 0F00:1344

Msg: Block 3251423: Unreadable data error or media is writeprotected

 

Denne meldingen gjentok seg selv for hver gang jeg trykket OK til å kjøre testen videre. Etter å ha trykket meg opp til 3251454 så fortsatte testen og gjorde seg ferdig.

 

Nå skal det komme supportpersonell fra SupportIT og sette i nye disker, men det jeg lurer på nå er: Kan noe reddes fra disken(e), og i så fall, hvordan?

 

Evig takknemlig for hjelp...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor velge raid0 uten gode backuprutiner? Vær glad for at s.m.a.r.t. rapporterte om feil på disken før raidet gikk ned for telling.
Selv om jeg sa innledningsvis at jeg ikke har så god peiling på dette, så later det til at du har en formening om at jeg har så gode kunnskaper at jeg med vitende vilje har valgt RAID 0. Jeg bare valgte den PC-en som så ut til å ha best spec. når jeg skulle velge i hjemme-PC ordningen her på jobb.

 

Jeg har brukbare backuprutiner på det som er kritisk. Jeg fikk reddet bildene pluss databasen som holder styr på dem. Uten den rapporten ville jeg kun mistet helgens bilder, så det hadde ikke vært krise. Det som nå later til å være tapt er data som er "kjekt å ha".

Lenke til kommentar

Det er fullt mulig å hente ut data fra en Raid-0 disk, men disse vil jo bare være brukbare hvis filen kun har blitt skrevet til den ene disken, og litt av poenget med et raid-0 er jo at dataene skal spres over alle platene/hodene for å øke ytelsen.

 

Ellers kan sikkert Ibas hjelpe deg med det som nevnt over, tror de har en fast pris på rundt 5k for privatpersoner. - men det er kanskje litt dyrt for "kjekt å ha" data :)

Lenke til kommentar

Du kan jo ta vare på de diskene du har, sette i nye, og evt. prøve å hente ut data i ettertid, men som vargaz sier - det er særdeles vanskelig med raid-0. Raid-0 er laget for ytelse, ikke sikkerhet. Det har faktisk laaaaaangt dårligere sikkerhet enn bare en enkel harddisk.

 

Jeg anbefaler at du ber support-personen om å sette opp Raid-1 for deg i stedet. Dette betyr speiling, altså at to disker inneholder samme data. Det fører til at du får halvparten så stor plass til filer, men harddisker er veldig billige for tiden, så jeg syntes det er verdt det.

Lenke til kommentar

det finnes programmer som gjør dette: RAID Reconstructor f.eks.

 

RAID Reconstructor is Read-Only

It will not try to "fix" your RAID. It will merely create a copy of your RAID at another location. It will collect sector by sector from each single drive involved and write these sectors in the correct order to the designated destination. This process is also called "de-striping".

 

GetDataBack kan du bruke videre til å finne alt (hvis du er heldig) tilbake i fra det som du fikk tilbake med RAID Reconstructor

 

denne medoden krever sykt med tid, tolmodighet og hardiskplass. men jaja, må man så må man...

 

PS. husk at RAID ikke er en unnskyldning for IKKE å ha backup

 

EDIT: krever litt penger også

Endret av emva
Lenke til kommentar

Nei, Raid er ikke backup, raid er utelukkende en sikring mot diskfeil på én disk! Dersom du får virus eller noe lignende er du like screwed som du hadde vært uten raid.

 

Backup må man ha i tillegg, gjerne på en ekstern Harddisk, eller tilogmed på nettet. Det finnes en del forskjellige tjenester hvor du får opptil f.eks. 2gb gratis diskplass til backup. Problemet med det er selvsagt at du må laste opp og ned over nettet, så det er nok ikke tingen for video.

Lenke til kommentar

Takker og bukker alle mann :!:

 

Hvis jeg forstår EMVA riktig:

- RAID reconstructor'en(30 dager trial) bygger et image på en annen disk.

- GetDataBack(79$) leser dette image'et og "ekstraherer" dataene min ut

 

Prisen synes jeg er rimelig, så dette kan jeg gjøre.

 

Hvordan blir oppskriften(overodnet) videre nå?

1. Servicepersonellet kommer og bytter ut diskene og setter maskinen opp på ny(skal prøve å unngå RAID 0 igjen)

2. Når maskinen er satt opp igjen, så bruker jeg de to programmene listet opp øverst her

 

Hva så? Putter jeg de to diskene inn i maskinen igjen og ser om jeg får kontakt?

 

Jeg har en annen maskin i samme nettverket. Kan jeg bruke GetDataBack fra den? I følge www.runtime.org kan jeg det, men det kan se ut som om at det forutsetter at et program er installert på den ødelagte maskinen. Det tviler jeg på at jeg får til.

 

Edit:

Jeg ser i dokumentasjonen til GetBack at jeg må koble diskene på en annen maskin og sette dem som Slave. Jeg regner med at jeg må koble begge opp samtidig på denne måten.

Endret av Ravis
Lenke til kommentar

Dette er grunnen til at jeg har tre harddisker i PC-en min og har en backuprutine som kjører hver gang jeg slutter av. Jeg er til enhver tid klar for totalt systemkræsj. :) (Dog befinner alt seg i samme PC, så jeg er ikke sikret mot brann eller slikt.)

 

Dette kan være noe å tenke på til neste gang. Jeg bruker GoodSync - et latterlig billig og enda mer latterlig bra program for å synkronisere og ta backup, manuelt så vel som automatisk.

Lenke til kommentar
Hvorfor velge raid0 uten gode backuprutiner? Vær glad for at s.m.a.r.t. rapporterte om feil på disken før raidet gikk ned for telling.

 

Dell har solgt maskiner med 2 disker i raid 0 som en "performance option" i lenger tid nå. Uten å informere om risikoen ved ett slik oppsett :thumbdown:

Det var jeg ikke klar over, og beklager da den litt sure tonen mot trådstarter. Idiotisk av dell å ikke advare mot den store faren ved raid0.

Lenke til kommentar
det finnes programmer som gjør dette: RAID Reconstructor f.eks.

 

RAID Reconstructor is Read-Only

It will not try to "fix" your RAID. It will merely create a copy of your RAID at another location. It will collect sector by sector from each single drive involved and write these sectors in the correct order to the designated destination. This process is also called "de-striping".

 

GetDataBack kan du bruke videre til å finne alt (hvis du er heldig) tilbake i fra det som du fikk tilbake med RAID Reconstructor

 

denne medoden krever sykt med tid, tolmodighet og hardiskplass. men jaja, må man så må man...

Jeg ser at Reconstructor'en lager et Virtuelt Image som default. På meg virker det da slik at det ikke er påkrevd med like stor diskplass som det som er tapt. Jeg har jo bare et ønske om å hente ut 20-50 Gb av ca 350Gb. I min "naive" verden tenker jeg at da holder det med den 160 Gb disken som står i den PC-en jeg har fått tilgang til. Håpet er at jeg kan bruke GetDataBack og selv spesifisere hvilke mapper og filer som skal hentes ut. Noen som kan si om jeg er på rett eller galt spor i min tankegang her?

 

Jeg har også fått tips om et linuxprogram som heter dd_rescue. Har noen prøvd denne?

Lenke til kommentar

er litt usikker på om RAID Reconstructor lagrer alt som en SVÆRT image eller basert på de filene som den faktisk finner (aldig prøvd dette før). tror nokk at den lager den svære typen siden den baserer seg på det faktiske innholdet i HDD og ikke det som filtabellene sier.

 

med DGB kan man selv velge hvilke filer som kan bli hentet ut ja.

 

jeg befinner meg i windows verdenen dessverre/heldigvis (kommer ann på når du spør meg), så kan ikke svare deg på dd_rescue.

Lenke til kommentar
Hei.

Dersom "kjekt å ha"- materialet er verdt det så er det jo bare å kjøpen en ekstern 500GB disk til ca.800,- som du bruker til å rekonstruere raidet på.

 

Du har jo samtidig fått deg backupdisk :thumbup:

Tankeleser du... :D Jeg har nemlig en 500Gb Samsung SpinPoint i bestilling ;) Litt av grunnen til at jeg spør, er at jeg er litt utålmodig med å komme i gang. Det å gjenopprette data på denne måten er fullstendig nytt for meg, så jeg ser jo litt glede i dette, elendigheten til tross. Spennende blir det :!:
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...