GLOCK05 Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 (endret) En venn, som bor langt unna, har inntil nylig brukt ISDN-oppkopling. Jeg installerte maskinen med XP-home for ca et halvt år siden, den gang med router tilkoplet ADSL fra Telenor. Dette ble ikke gjort hos min venn men hjemme hos meg på min internettlinje. Min venn har nå fått ADSL fra Ventelo, som visstnok ikke krever brukernavn/ passord. Der oppnås ikke internettforbindelse - "lokal tilkopling" er oppe og går. Der er prøvd å opprette en ny tilkopling i Windows både ved tilkopling "som krever brukernavn og passord" og tilkopling "som alltid er aktiv". Det merkelige er at en gammel bærbar ble tilkoplet linjen først. Denne fungerte på internett med en gang uten noen oppsetting av ny tilkopling eller annen fikling på maskinen.Denne bærbare har tidligere vært jobbpc, men jeg kjenner ikke til hvilken måte den har vært tilkoplet nettverk / om den har vært tilkoplet nettverk. Er det forskjell på tilkopling for Ventelo / Telenor? Kan den tidligere routeroppkoplingen ha ført til at det må gjøres noe spesielt med oppkoplingen direkte mot Ventelo? Endret 15. november 2007 av GLOCK05 Lenke til kommentar
shabador Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Forskjellen på Ventelo og Telenor er vel henholdsvis Automatic DHCP kontra PPPoE. Om han bruker routermodemet som fulgte med Ventelo, så skal vel dette være konfigurert korrekt. Eneste jeg kan tenke på da, er en eller annen form for brannmur som har oppdaget denne nye routeren og det har blitt klikket på "Deny". Er det tilfeldigvis Norton Protection Center som ligger på PC-en hans? I så fall, få møkket vekk. Lenke til kommentar
GLOCK05 Skrevet 15. november 2007 Forfatter Del Skrevet 15. november 2007 (endret) Forskjellen på Ventelo og Telenor er vel henholdsvis Automatic DHCP kontra PPPoE. Om han bruker routermodemet som fulgte med Ventelo, så skal vel dette være konfigurert korrekt. Eneste jeg kan tenke på da, er en eller annen form for brannmur som har oppdaget denne nye routeren og det har blitt klikket på "Deny". Er det tilfeldigvis Norton Protection Center som ligger på PC-en hans? I så fall, få møkket vekk. Sånn jeg har forstått det, så er det ikke router på modemet fra Ventelo. Der er ihvertfall ikke mer enn en tilkopling for PC. Dersom det var router innebygd, skulle det vel bare være plug and play, selv om annen router/ ISP var brukt før? Endret 15. november 2007 av GLOCK05 Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Har du logget deg inn på routermodemet og satt det opp til DHCP (Hent ipadresse automatisk) på WAN? Lenke til kommentar
GLOCK05 Skrevet 15. november 2007 Forfatter Del Skrevet 15. november 2007 Har du logget deg inn på routermodemet og satt det opp til DHCP (Hent ipadresse automatisk) på WAN? Er det sikkert at dette er et Routermodem da? Det har jo bare en tilkopling for PC! Hva er event. adresse / passord for r-modemet. Jeg har ikke annet ennn tlf. kontakt med min venn, som er enda mindre kyndig enn meg. Så, nei jeg har ikke prøvd å logge meg på noe. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Syntes jeg så at det stod at det var et routermodem lengre oppe. Du finner ut om det er routermodem eller modem HER. Lenke til kommentar
GLOCK05 Skrevet 15. november 2007 Forfatter Del Skrevet 15. november 2007 (endret) Syntes jeg så at det stod at det var et routermodem lengre oppe. Du finner ut om det er routermodem eller modem HER. Det er ikke Telenor sitt system jeg prøver å få til å virke. Det er ADSL/ ADSLmodem fra Ventelo jeg ikke får til å virke. Nærmere opplysninger om problemet fins i 1. post. Endret 15. november 2007 av GLOCK05 Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Hvis han hadde telenormodem før så kan du be han fjerne ras-PPPoE dialup på maskinen. Lenke til kommentar
GLOCK05 Skrevet 15. november 2007 Forfatter Del Skrevet 15. november 2007 (endret) Hvis han hadde telenormodem før så kan du be han fjerne ras-PPPoE dialup på maskinen. Dette ble ikke gjort hos min venn men hjemme hos meg på min internettlinje som er ADSL fra Telenor. (Se redigert post 1.) Endret 15. november 2007 av GLOCK05 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå