Gå til innhold

Dyrker egentlig de kristne solguden?

176 stemmer

1. 1. Dyrker egentlig de kristne solguden?

• Ja
      93
    • Nei
      52
    • Ingen formening
      31

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
De kristne dyrker selvsagt ikke solguden, hva er det for noe tull. Men at kristendommen er en hedensk skikk er det ingen tvil om. Jesus ble født i mars, gavene og juletreet er hedensk.

En hedning kan være alt fra ikke-jøde, ikke-kristen eller ikke-troende.

Så det du sier relatert hedning er korrekt.

Men resten blir noe billig...

"Den falske hviledagen- søndagen - ble lovfestet av den Romerske keiseren, som et økumenisk tiltak for å gjøre soltilbedernes vei til kristentroen lettere. Soldagen ble også et verktøy for å lage avstand til jødene, som selvfølgelig ikke ville hå noe å gjøre med en hedensk dag viet avguder. "

Dersom mener at dokumentasjonen på side 1 er ren tilfeldighet, kunne du kanskje starte med å meddele oss hvorfor den Katolske kirken benytter The Eye Of Horus med og uten pyramide symbol?

Ta gjerne med hvorfor paven benytter samme type hodeplagg som Solguden Horus, og gjerne hvorfor Jehovas vitner mener den Katolske kirke er antikrist.

Endret av S2R2SK1
Lenke til kommentar
[...]hvorfor Jehovas vitner mener den Katolske kirke er antikrist.

Vel, Jehovas Vitner mener Harry Potter er antikrist...

Ser ikke noe annet enn at dette innlegget kun har som mål å sverte Jehovas vitners troverdighet ,og unnlate å besvare spørsmål stilt av trådstarter. Dersom spørsmål ble for komplisert, står du fritt i å belyse andre ting som fremlegges på side 1. eller andre ting som er vesentlig i denne tråden.

Har du egentlig noe å tilføye denne tråden?

Eller finner du større underholdningsverdi i å kverulere uten begrunnelse, og prøve å henge ut kristne trosamfunn du selv ikke tilhører som kan bekrefte holdbarheten i trådens tema?

Lenke til kommentar
Dersom spørsmål ble for komplisert, står du fritt i å belyse andre ting som fremlegges på side 1. eller andre ting som er vesentlig i denne tråden.

Har kommentert masse jeg, til og med kommet med saklige opplysninger som du har nektet å svare på.

Har du egentlig noe å tilføye denne tråden?

Eller finner du større underholdningsverdi i å kverulere uten begrunnelse, og prøve å henge ut kristne trosamfunn du selv ikke tilhører som kan bekrefte holdbarheten i trådens tema?

Folk som henger ut hele den katolske kirke som antikrist bør kanskje være litt forsiktige med å kaste stein i glasshus.

Lenke til kommentar
Vel, ser ikke at denne tråden har noe annet mål enn å sverte kristne?

Så har du egentlig noe å tilføye dette forumet?

Harry Potter er vel anti-krist i en del konservative kristne grupper også.

Det er beklagelig av du oppfatter det slik.

Å belyse vitenskaplige dokumentasjoner og teorier, er ikke å sverte.

Å ytre personlige meninger som kan virke støtende for enkelte grupper er heller ikke å sverte.

Ser forøvrig at denne tråden trolig passer best for ateister, siden disse dokumentasjonene snur helt opp-ned på den nåværende kristne tro og praksis. Dette kan sikkert for mange kristne virke ubehagelig.

Å svare på innlegg mht. at Jehovas vitner har funnet sin "antikrist" ved å bruke Jehovas vitners syn på Harry Potter som et argumentasjon, er et forsøk på å sverte deres troverdighet.

Selv om de to nevnte mytologiene i bunn og er den samme, beviset det tenkisk sett ikke at deres fellese gud ikke eksisterer. Så det er fremdeles rom for å tro :blush:

Hva de mener er forsåvitt ikke så interresangt, men heller hvordan de kom frem til denne konklusjonen.

Bibelen omtaler den Egyptiske solguden Horus som antikrist.

Den katolske kirke benytter disse symbolene.

Dette er et faktum!

"Antikrist" er en bibelsk konspirasjonsteori som trolig hadde som mål å ramme en rivaliserende tro (da den er tilsiktet solguden Horus), samt å dekke over hvor den kristne tro stammer i fra.

Denne konspirasjonsteorien hevder at en "onde makter" skal komme til jorden å bedrive "rampestreker"

Holdbarheten i denne konspirasjonsteorien får hver enkelte kristen ta stilling til.

http://www.mensviventer.no/mvv15/antikr50.html

Folk som henger ut hele den katolske kirke som antikrist bør kanskje være litt forsiktige med å kaste stein i glasshus.

Ser den :fun:

Det er jo ingen tvil at ved å fremlegge den type "dokumentasjon" vil avsløre ting som både den katolske kirke og jehovas vitner ikke er tjent med blir offentliggjort :innocent:

Endret av S2R2SK1
Lenke til kommentar
Video som forklarer hvorfor alle religioners guder har like kjennetegn

Hvordan er det mulig å fremdeles tro på Gud? Hvordan kan folk tro at jesus og gud og bibelen er sann, når livet allerede hadde eksistert og skapt religioner i årevis før kristendommen?

Har ikke noe problem å se hvordan...

Siden ideene til kristen mytologi er tatt i fra noe som man kan anse som ikke direkte uriktig (filosofi), ble det rom for å TRO. Kristen mytologi er tilkludret Egyptisk filosofi og historie. Resten av historien kjenner du til ;)

Ikke alt på denne videoen stemmer 100%, men den har fått med seg det mest grunnleggende :thumbup:

Endret av S2R2SK1
Lenke til kommentar
sitert Wikipedia "Mytologi er læren og kunnskapen om myter og mytedannelse."

Så derfor vil jeg si at en godt kan bruke kristen mytologi om kristendommen.

Ja, mytologi er en fin å nøytral beskrivelse på okkult hokkus pokkus (gamle myter) på.

Jeg ser imidlertid ingen grunn til at jeg skal favorisere kristen mytologi ved å kalle det kristendom, da denne bevegensen ikke er noe annet enn en parodi på Egyptisk mytologi.

"Kristendom" er en parodi-mytologi på lik linje med ringenes herre. Det eneste som skiller disse to er at forfatter av RH erkjenner at dette er eventyr basert på myter fra forskjellige kulturer

Endret av S2R2SK1
Lenke til kommentar

Svar på emnetittel = JA

Ettersom kristendommen egentlig bare er en replika av tildels egyptiske, indiske og romerske religioner, som Igjen egentlig tok grunnelementer fra hedensk religion, der soltilbedelse sto i sentrum, er alle kristne egentlig hedenske. Og det er jo bare bra, solen er jo der oppe, alle kan se den, den gir oss liv, ergo slipper vi og streve med å finne beviser.

Fri deg fra enhver falsk religion som eks Kristendommen, og la naturen råde heller.

Ethvert menneske er sin egen Gud og Skaper, skap det livet du vil.

Endret av Yidaki
Lenke til kommentar
Ok, så alt er er så og si identisk, men det er ikke det samme alikevell?

Ja, forskjellige trad. med samme basis, egentlig tror jeg vi er enige.

Selvfølgelig er det praktiserende budskapet forskjellig, det er jo det som er plagiat :thumbup:

Sier ikke at de kristne ved gudstjeneste tiltaler "skaperen" som solgud eller horus.

Men du må jo være enig i at de kristnes gud og egypterenes solgud er utvilsomt en og samme "person"!?

Nei, den kristne Gud er mer sort for min del, ritualene er egentlig forvridde slik jeg tolker de.

Men ok, siden du har en teori om at de identiske hieroglyfene har forskjellig betydning...

Å?

Kan du forklare betydningen av hieroglyfer mht. fig. 1a, 1c, 2a, 2c, og 3c på en annen måte?

Ja, men det blir mer et privat språk og utenfor denne diskusjonen.

Kan du deretter vise til at din eller din kildes oversettelser er korrekt?

Her stiller du et retorisk spørsmål.

Angående "From Aleister Crowley's Satanic Ordo Templi Orientis. Also has a dove under the all seeing eye of Horus the Egyptian Son god." så har vi en litt annen soloppgang her (Java applet til venstre).

Summa summarum, solen symboliserer noe, hva det er sier jeg ingenting om.

Lenke til kommentar
Ok, så alt er er så og si identisk, men det er ikke det samme alikevell?

Ja, forskjellige trad. med samme basis, egentlig tror jeg vi er enige.

Ja, kommer helt an på hvordan man definerer ting, men tror nok i bunn og grunn vi er rimelig enig. Er ikke noe vits i å krangle om hvor vitt Solo er brus eller leskedrikk med kullsyre :fun:

Selvfølgelig er det praktiserende budskapet forskjellig, det er jo det som er plagiat :thumbup:

Sier ikke at de kristne ved gudstjeneste tiltaler "skaperen" som solgud eller horus.

Men du må jo være enig i at de kristnes gud og egypterenes solgud er utvilsomt en og samme "person"!?

Nei, den kristne Gud er mer sort for min del, ritualene er egentlig forvridde slik jeg tolker de.

Ja, dersom man skal definere den kristne tilkludrede utgaven av Egyptisk mytologi som en egen mytologi med uavhengig gud, kan man selvfølgelig si at den kristne Gud er sort og ritualene er forvridde.

Kan du forklare betydningen av hieroglyfer mht. fig. 1a, 1c, 2a, 2c, og 3c på en annen måte?

Ja, men det blir mer et privat språk og utenfor denne diskusjonen.

Egentlig ikke, en av trådenes temaer er "Har trådstarter fremlagt noe som overhodet ikke stemmer?"

Angående "From Aleister Crowley's Satanic Ordo Templi Orientis. Also has a dove under the all seeing eye of Horus the Egyptian Son god." så har vi en litt annen soloppgang her (Java applet til venstre).

Summa summarum, solen symboliserer noe, hva det er sier jeg ingenting om.

Tenker du på sol generelt, eller snakker du om solen i et bestemt symbol?

Endret av S2R2SK1
Lenke til kommentar

Kan si så meget at jeg pleier å tolke ting i den videste forstand. Alt avhenger av hva man skal bruke det til, som regel pleier jeg ikke å henge lenge i et aspekt av noe.

Alt kan stemme så lenge det er plausibelt for vedkommende som tenker tanken, men alt kan også motbevises hvis man er kløktig. Som sagt så vil jeg ikke utbrodere noe som er esoterisk, min mening består av mine symboler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...