Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sliter med angst, psykolog?

Gjest j18

Anbefalte innlegg

Jeg har litt etter litt funnet ut at jeg sliter med angst. Hvilke form for angst vet jeg ikke helt. Jeg har ikke så store problemer med å være rundt folk, men alle former for sosiale situasjoner unngår jeg for alt i verden. Det kan være alt fra enkle ting som en framføring, snakkis med læreren, bursdagsbesøk til konfirmasjoner og familiebesøk. Med en gang jeg har forpliktet meg til å være med begynner tankene å svirre. Da kan jeg egentlig gjøre hva som helst bare for å slippe. Jeg overbeviser meg selv at jeg har det bedre med å ikke gå. Selv om jeg egentlig ville til å begynne med. Jeg blir regelrett fysisk dårlig av tanken på å gå på noe som er nevnt ovenfor her. Jeg tror jeg er syk. Selv etter å ha jobbet på samme sted i 2 år blir jeg like dårlig hver gang jeg må på jobb, og kan fint ligge å tenke på det hele natten.

Jeg sliter enormt med å få sove, og har et skyhøyt fravær på skolen selv om jeg har bare gode karakterer. Tanken å gå ut den døren blir bare vanskligere og vanskligere for hver dag som går. Før var jeg en innmari sosial person, men nå føler jeg egentlig at jeg klarer meg best uten. Fordi folk bare skaper problemer for meg, og jeg ender opp med å si nei til alt de spør meg om å bli med på. Jeg vet seriøst ikke hvordan jeg skal takle dette problemet lengre. Ingen andre enn kjæresten min og læreren min vet om dette, og jeg har ikke fått inntrykket av at noen vet dette heller. Jeg blir oppfattet av alle andre som en flink, pliktoppfyllende og glad person. Mens egentlig så er jeg sykt deprimert, ensom og redd når jeg er aleine. Jeg føler problemet har blitt for stort til at jeg kan takle dette aleine, og jeg går egentlig i motsatt retning. Burde jeg ta kontakt med psykolog? Kan han hjelpe meg med angsten, eller er dette noe jeg fint kan og bør fikse selv? Hvordan skal jeg ta dette opp med legen min, som familien min kjenner veldig godt? Kan jeg bare si rett ut at jeg vil ha henvisning til psykolg eller må jeg utdype og forklare hele greien?. Dette er liksom ikke en ting jeg selv skjønner meg helt på, og vet ikke om jeg klarer å snakke ut om noe så personlig til en person jeg egentlig ikke stoler på. Hva gjør jeg? Jo flere detaljer om hvordan det er, og hvordan jeg går fram tar jeg med stor takk. Jeg vil ikke leve som dette lengre...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. jeg vet hvordan du har det for jeg kjenner selv en som sliter med det samme.

Det BESTE du kan gjøre er å dra til psykolog med en gang. det kan hørest ille ut, men det kan hjelpe mye på å få snakket med en nøytral person som er utdannet til å svare på slikt. mange av de som har angst og som velger å ikke dra til en psykolog blir verre, til slutt "tørr" de heller ikke å dra til psykologen.

Du kommer til å få det mye bedre med deg selv ettervert du får jobbet med deg selv. så ikke utsett det. ta det no menst du kan.

Det at din lege er en god venn av familien din trenger du vel ikke å bry deg så mye om, bare minn han på at han har taushets plikt og be fint om at han ikke skal nevnet ditt lege besøk til din familie, selv kan jeg ikke hjelpe deg hvordan du skal gå frem med dette. jeg vil bare anbefale det før det blir for seint.

håper at noen andre kan komme med noe gode råd her også. kan selv trenge et par råd til min venn.

Endret av MysticoN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...