Gå til innhold

Kan det bli fredeligere i verden hvis konflikten Israel - Palestina løses?

Anbefalte innlegg

I det siste har det vært en del positive nyheter ang konflikten Israel - Palestina. Israel har bla. sagt seg villige til å gi deler av Jerusalem til palestinerne og det virker nå som begge parter samt USA som har en del med konflikten å gjøre er klar for dannelse av en palestinsk stat.

Mye av det hatet som en del muslimer retter mot USA er jo nettopp pga. deres støtte til Israel. Men om konflikten nå finner en løsning så palestinerne får en suveren stat og begge parter annerkjenner hverandre, tror dere at det kan roe ned muslimenes motstand mot både Israel og USA? Selv ser jeg ikke det som så helt usannsynelig. Osama bin Laden har jo brukt nettopp israelsk okkupasjon og amerikansk støtte til Israel som mye eller mesteparten av begrunnelsene sine når han har oppfordret muslimer til å kjempe. Og det er denne konflikten Iran stadig hamrer løs på. Kansje de også kan få bedret forholdene til Israel og USA.

Helt rolig vil det vel ikke bli før Israel trekker seg ut av de syriske Golanhøydene heller, men en løsning på Israel - Palestinakonflikten må da være en begynnelse på forbedring?!

Det er i alle fall jeg ganske sikker på. Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva med oljen i området? Er oljen en faktor for Amerika eller støtter Amerika Israel hovedsaklig på grunn av religion? Eller blir det feil å trekke inn det i denne sammenhengen?

Det bor flere jøder i USA enn noe annet sted i verden, så religion har nok en del å si.

Forøvrig, så tar trådstarter opp en interessant (og positiv) problemstilling. Jeg tror en fredelig løsning mellom Israel og Palestina vil stabilisere regionen betraktelig. Og det vil være med på å stabilisere "vesten mot resten"-situasjonen som nærmer seg.

Håper denne diskusjonen greier å holde seg unna historiske tvister, men fokuserer på fremtiden :)

Lenke til kommentar
Hva med oljen i området? Er oljen en faktor for Amerika eller støtter Amerika Israel hovedsaklig på grunn av religion? Eller blir det feil å trekke inn det i denne sammenhengen?

Uansett om USA ønsker å få tak i olje, om det måtte være for å minske avhengiheten av Saudi-Arabia eller hva det nå måtte være så er det tydelig at de nå går inn for en løsning på Israel - Palestinakonflikten. Om USA fortsetter å støtte Israel i andre sammenhenger og om USA fortsetter å oppholde seg i Midtøsten eller ikke er en annen sak. Hva USA måtte gjøre for å få olje har vel heller ikke så mye med dette å gjøre.

Lenke til kommentar
Fred vil komme nå islam blir utryddet... Ikke fordi palestinere, eller land konflikter eller annet. Rett og slett fordi, ISLAM, er en religion som føre destruksjon.

Deres doktrin er å "tvangs innføre" deres lover, i hele verden.

Generalisering på høyt plan, synes holdningen er nærmest fascistisk...

Uenig. Det er ikke generalisering men feil bruk av begrep altogether. Islam går ikke på å tvangsinnføre religion, det er islamismen som er en politisk ideologi basert på islam.

Lenke til kommentar
Med tanke på alle konfliktene i verden, så vil det nok ikke bli så veldig mye fredeligere...

Al Qaida bruker israelsk okkupasjon støttet av USA som hovedgrunnlaget for å kjempe mot USA og Israel samt andre som måtte støtte dem.

Iran bruker den samme grunnen.

Organsisjasjoner som Hamas bruker den samme grunnen

Den arabiske liga er opprettet for å få en palestinsk stat.

Selvfølgelig vil ikke enhver konflikt i verden løse seg, men jeg tror det blir fredeligere.

Lenke til kommentar
Fred vil komme nå islam blir utryddet... Ikke fordi palestinere, eller land konflikter eller annet. Rett og slett fordi, ISLAM, er en religion som føre destruksjon.

Og "demokratiseringen" som vesten står for i midtøsten er ikke å "tvangsinnføre" våre lover? "Fred" vil komme den dagen alle av ulik kultur har utryddet hverandre...

Endret av Rampage
Lenke til kommentar

Generalisering på høyt plan, synes holdningen er nærmest fascistisk...

Men det stemmer jo.....skremmende nok.

Har jo alltid vært krig i de landa nedi der nesten da, så noe fred kan en nok se leeeeenge etter

Lenke til kommentar

Dette har jeg ventet på! De eide stedet, jødene tok det, og de er villige til å gi det tilbake, og det kan forbedre MYE! :)

EDIT: Hvorfor i HELVETTE tror alle at "ISLAM" og MUSLIMER bare ødelegger?! De VAR verdens mest FREDELIGE! MERK: FREDELIGE mennesker i verden intill dette skjedde, og det blir ikke værre når folk bare klager på dem!

Endret av Kimelimm
Lenke til kommentar

Jeg tror aldri det vil bli fred der, siden begge sider har altfor mange religiøse ekstremister. Det kommer til å se ut som de gjør fremskritt helt til det begynner å gå opp for begge sider hvor mye de må avstå fra, og så braker det løs igjen. Det er det som har skjedd ved hvert forsøk til nå, og jeg ser ingen grunn til at denne gangen skal bli noe anderledes.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hvis folket på begge sider fikk bestemme, så hadde ektremister på begge siden ikke hatt en sjanse.

Jeg kjøper ikke det inntrykket enkelte har, om at det er "bare" ekstremister der nede. Men de samme ekstremistene har fått mye makt grunnet at "statene" ha foretatt seg uoverveide, og bent frem ekstremistiske handlinger.

Fjern haukene! Så tør sikkert duene komme frem fra gjemselen.

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...