Mauro Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 (endret) Hei, For en times tid siden ble jeg stoppet av en sivilbil. Førerkortet ble beslaglagt. Tingen er at jeg lurer på hva jeg har i vente. Kan jo begynne fra en kant. Hvor lenge blir jeg uten lappen? Hva blir boten? Kan man få ned straffen? Må teori og oppkjøring tas på nytt om prøvetiden ikke har gått ut? Har 6 måneder igjen på prøvetiden. Politimannen sa at han syns ikke jeg kjørte uforsvarlig, eller farlig. Bare for fort. En annen ting er at å komme seg på jobb blir ett stort problem. Orker nesten ikke tenke på det. Håper det er noen her som har litt peiling. Det var snakk om 2-felts veg, og lite trafikk. Det var kun en politimann i bilen, og det var ikke filmet. Kun noen tall på en maskin inni bilen. Endret 14. november 2007 av Mauro Lenke til kommentar
Barely dead Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 (endret) ca. 3-4 mnd. uten lappen kanskje Endret 14. november 2007 av JoeCamel Lenke til kommentar
.AN.XVIII.IV:. Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 jeg tipper 6mnd uten lapp + oppkjøring å teori på ny Lenke til kommentar
Nikkor Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Kunne du ikke ha nektet siden det ikke ble filmet og han bare var 1 i bilen? Ord mot ord..? Lenke til kommentar
Mauro Skrevet 15. november 2007 Forfatter Del Skrevet 15. november 2007 (endret) Jeg glemte noen opplysninger i går. Var rimelig sjokkert å stresset da jeg skrev denne tråden. Saken er at jeg kjørte forbi denne sivilbilen midt på varoddbrua i Kristiansand for de som er kjent, og la meg fint inn forran før brua var tatt slutt. Etter det kjørte jeg som om det var oppkjøringen min. Snakket med en adovokat i dag, som mente denne saken var veldig mistenkelig, i og med at målingen var så kort. Han mente at kanskje målingen var ugylidig. Målingen kan maks ha vært i 5 sekunder. (selv om jeg ikke vet helt nøyaktig hvor langt bak de kan måle) Jeg får krysse fingrene for at det ordner seg. Dessuten syns jeg målingen var for høy, i og med at jeg bremset før jeg kjørte forbi sivilien. Kan også legge til at jeg ikke har noe på rullebladet, ingen prikker, og at jeg er 19 år gammel. Burde jeg ringe til politikammeret med en gang å trekke tilbake det med at jeg godtok det i går? Hvor lenge må politiet måle? Endret 15. november 2007 av Mauro Lenke til kommentar
eab Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 I GP-4027 (politiinstruks for trafikk-ett-eller-annet) så står det hvordan en måling med police pilot skal utføres. Du kan søke etter den på google og lese. Der står det også at dersom det er en ellers aktsom forbikjøring skal det trekkes fra 20-30% fra måleresultatet. Dessuten holder det med én politimann i bilen. Det blir riktignok ord mot ord, men politimannen blir garantert tatt mer seriøst enn en fartssynder. Lenke til kommentar
Mauro Skrevet 15. november 2007 Forfatter Del Skrevet 15. november 2007 I GP-4027 (politiinstruks for trafikk-ett-eller-annet) så står det hvordan en måling med police pilot skal utføres. Du kan søke etter den på google og lese. Der står det også at dersom det er en ellers aktsom forbikjøring skal det trekkes fra 20-30% fra måleresultatet. Dessuten holder det med én politimann i bilen. Det blir riktignok ord mot ord, men politimannen blir garantert tatt mer seriøst enn en fartssynder. Så han har trukket av 20-30% og havnet på 110,60kmt/t da ? Det kan jo UMULIG stemme i så fall. Lenke til kommentar
Mauro Skrevet 15. november 2007 Forfatter Del Skrevet 15. november 2007 Jeg har tydeligvis ikke noe annet valg enn å gå til sak mot politet. Lenke til kommentar
Sewero Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Hvor fort mener du at du kjørte da? Lenke til kommentar
ejeger Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Jeg tipper du får 18 dagers ubetinget fengsel, en månedslønn i bot. Uten lappen i 6-8 mnd. Pluss at du må ta lappen på nytt, siden du er innenfor prøvetiden. Jeg ble for mange år siden tatt i 129 i 80 sonen..been there done that. Lenke til kommentar
rhofset Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Tipper mellom 6 - 8 måneder. Tap av førerett. Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Gå til sak, det er verdt det hvis du virkelig trenger lappen. Ta kontakt med advokat og gjør det skikkelig. Det er vel max 35 km/t over i 70 og 80 sone, så det skal ikke mer til enn at du får det ned til ca. 105 km/t. Noe en advokat kan presse igjennom ved å gå igjennom rutinene for måling osv. Du kan jo nekte for å kjørt så fort, men gå god for at du kjørte i 105 (eller hva akkurat innen for grensen vil si). Kanskje politijuristen er i godt humør Lykke til! Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 når du kjører på varoddbrua i alle fall inn mot Kristiansand er fart en farlig ting, har kjørt for bi folk der som ligger under fartsgrensa, lagt meg bevist ti over når jeg kjører forbi og uten å gi npe mer gass så kryper nåla langt opp uansett. med mindre du så på nåla hvor fort du kjørte så kan du _egentlig_ ikke bevise noe men jeg ville ikke gitt meg fordi om på det. du må vel i retten for å miste førerkortet lengre en 1 måned som politet kan beslaglegge det hvis jeg husker riktig. du kan da i retten, først og fremst hevde at du ikke kjørte så fort (ville da ikke påstått å ikke kjørt for fort da kan det fort bli trøkken fra dommeren), du kan jo innrømme å ha kjørt så fort at du beholder lappen men allikevel høres "reelt" ut for "loven". sist men ikke minst. hvis de finner ut du mister lappen så kan du søke om å få den tilbake tidligere da du har behov for den i forbindelse med f.eks. jobb. men da må du igjen vise til en grunn om at du ikke kan ta bussen, kanskje få med et brev fra arbeidsgiver som sier at du trenger det. du kan også søke etter rettsaken. du kan også bli dømt på grunn av alder, snakket med en advokat om dette og han anbefalte ingen (spesielt ikke gutter) som akkurat hadde fått lappen å gå i en rettsak for å få igjen lappen da han hadde sett flere tilfeller av unge personer som ikke hadde gjort det som de var der for men ikke ble trodd av dommer på grunn av alder (alle bevis sa de var uskyldige, men dommer avfeide dette som tøv) og en siste ting: "Never lose your cool" har selv snakket meg ut av "juling og nakkeskudd" fra politiet etter å ha kjørt forbi politiet i 170(ufattelig dumt av meg og er en lang historie som ikke skal fortelles her) fikk bot for 10 over fartsgrensa. Lenke til kommentar
eab Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Så han har trukket av 20-30% og havnet på 110,60kmt/t da ? Det kan jo UMULIG stemme i så fall. Hva politiet har gjort i din sak har jeg såklart ikke peiling på. Har fartsovertredelsen skjedd i umiddelbar tilknytning til en ellers aktsom forbikjøring vurderes forholdet noe mildere (fradrag med 20 – 30%). Departementet har imidlertid i sin praksis ikke vektlagt det som formildende når fartsoverskridelsen har vært vesentlig høyere enn det som er påkrevet for å foreta en ellers aktsom forbikjøring. Det samme gjelder dersom den motorvogn som blir forbikjørt har holdt høyere hastighet enn tillatt. 5. Fartsgrense 70 km/t: Fart: ...................................................... ........ Tap av førerett: 106 - 110 ...................................................... ........ 3 - 6 md. 110 - 114 ...................................................... ........ 6 - 8 md. Lenke til kommentar
Mauro Skrevet 16. november 2007 Forfatter Del Skrevet 16. november 2007 Hvor fort mener du at du kjørte da? Jeg husker nåla ikke var mer enn 1 mm over 100km/t. Jeg ringte til Kristiansand poltikammer i dag og forklarte at jeg ikke sa meg enig i målingen, men kunne godt innrømme å ha kjørt for fort, men ikke så fort som politimannen skulle ha det til. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Har du fått kontrollert om speedometeret ditt virker som den skal? At den viser riktig fart altså. Selvsagt skal man nekte om man ikke har kjørt i den hastighet som politimannen mener. Normalt bør speedometeret vise hastighet på rundt 120 km/t eller mer om du skulle bli tat for å kjøre i 110. Hastighetsberegningene som patruljebilene har, er også noen av den snilleste fartsmåling politiet bruker. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 (endret) ut av nysgjerrighet og totalt OT hvilken bil var det som stoppa deg? mercedes E serie stasjonsvogn(hvis jeg husker riktig), audi A4, peugeot 306, mondeo, eller focus? eller var det en annen en? Endret 16. november 2007 av stich_it Lenke til kommentar
Mauro Skrevet 16. november 2007 Forfatter Del Skrevet 16. november 2007 Har du fått kontrollert om speedometeret ditt virker som den skal? At den viser riktig fart altså. Selvsagt skal man nekte om man ikke har kjørt i den hastighet som politimannen mener. Normalt bør speedometeret vise hastighet på rundt 120 km/t eller mer om du skulle bli tat for å kjøre i 110. Hastighetsberegningene som patruljebilene har, er også noen av den snilleste fartsmåling politiet bruker. Speedometeret mitt er omtrent helt riktig. Du kan jo se bilen jeg har i signaturen, så det er ikke en gammel bil med dårlig speedometer, så problemet ligger ikke der. Jeg hadde husket om speedometeret lå på 120km/t. Da ville det jo vært idiotisk å gå til sak mot politiet. Jeg krysser fingrene å håper på å få tilbake lappen min snart. Er ikke noe problematisk for øyeblikket, i og med at bilen skulle vinterlagres, men surt og ikke vite noe om hva som skjer. Lenke til kommentar
XuserX Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 ca. 4-5 mnd. så får du vel lappen tilbake uten å ta noe? Lenke til kommentar
Sangesland Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 er det ikke en 2 års prøvetid? hvis han mister lappen innen denne perioden, må han ta oppkjøring på nytt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå