GRØNÅS Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Hei! Er det noen som aner hvordan man leser filer fra en CD med Damn Small Linux? Har prøvd å finne ut hvordan, men får det ikke til. Har DSL-programmer liggende innpå den CD-en som jeg skulle hatt installert på DSL-PC-en. Lenke til kommentar
GRØNÅS Skrevet 14. november 2007 Forfatter Del Skrevet 14. november 2007 mount /mnt/cdrom ? på terminal mener du? vel.. jeg prøver Lenke til kommentar
GRØNÅS Skrevet 14. november 2007 Forfatter Del Skrevet 14. november 2007 (endret) Jeg får: "mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on /dev/cdrom, or too many mounted file systems" Hva vil det si? Endret 14. november 2007 av LatX Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 mount /mnt/cdrom ? Ja, hvis den ligger i fstab. Prøv med (som super user): mount -t iso9660 /dev/cdrom /mnt/cdrom Hvis ikke /mnt/cdrom eksisterer kan du bare lage en mappe. Lenke til kommentar
GRØNÅS Skrevet 14. november 2007 Forfatter Del Skrevet 14. november 2007 Eller for å si det på en annen måte: Hvordan får jeg installert Audacity på DSL? Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 DSL er debian basert, så du kan laste ned en debian-install av Audacity. Eller laste ned kildekoden å kompilere selv, husk at DSL bare bruker Kernel 2.4. Lenke til kommentar
GRØNÅS Skrevet 14. november 2007 Forfatter Del Skrevet 14. november 2007 greit! skjønner. Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 greit! skjønner. Her står det litt om å kompilere selv, hva dependencies osv. Men ville forsøkt å finne en debian pakke først, vis ikke det finnes så får du bare compile fra kode. Det er lettere enn det høres ut som. Lenke til kommentar
GRØNÅS Skrevet 14. november 2007 Forfatter Del Skrevet 14. november 2007 ok. poenget mitt er: Går det an å bare legge inn en Debian-install av Audacity innpå en CD, og så kjøre den på datamaskinen med DSL? Det er mitt store spørsmål. Og hvordan finner jeg CD-en i DSL og installerer Audacity i det hele tatt? Og hvordan logger jeg inn som super user? Lenke til kommentar
Decline Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Kan ikke svare på alt, men: 1. Du bør ikke *logge inn* som superuser, men du kan kjøre kommandoer som super user ved å bruke "sudo" foran kommandoene. 2. Sist jeg brukte DSL var det en egen boks til høyre på skjermen på skrivebordet, hvor man kan mounte enheter. Det var noen slags piler som du switcher igjennom de forskjellige enhetene (hda, floppy, cdrom, osv.), og så kunne du trykke på en nøkkel for å mounte enheten, da ble nøkkelen grønn. Her er et screenshot: http://polishlinux.org/reviews/linux_on_ol...e/dsl-1rc1a.jpg Det jeg tenker på er den boksen hvor det står floppy... Om du trykker på den lange skruen eller nøkkelen eller hva det skal være, så mounter du den enheten. Du bytter enhet med pilene. Lenke til kommentar
Del Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 I debian bruker man vel fortsatt su, ikke sudo. Burde vel funke å legge inn pakkebrønner, og installere på vanlig måte med apt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå