flyndrefjes Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 (endret) Hei, jeg har nettopp installert SSH og oppdaget hvor snedig og fleksibelt det var å bruke! Et lite problem har dukket opp. Dvs. jeg kunne godt ha tenkt meg en mer elegant måte å gjøre følgende på: Barna sitter på den kraftigste PC-en i nettverket så den er satt opp som SSH-server. Men de glemmer ofte å logge seg av (i Gnome) når de går ut for å leke etc. Jeg gjør dette på følgende måte: flyndrefjes@klient: $ ssh -XC flyndrefjes@server flyndrefjes@server: $ sudo /etc/.init.d/gdm restart Og hvis jeg vil slukke ned serveren helt: flyndrefjes@server: $ sudo shutdown -P 'now' Jeg kunne ta tenkt meg en kommando som kun logger ut brukere som allerede er logget inn. Hvordan gjør jeg det? Jeg kjører Ubuntu 7.10. Endret 15. november 2007 av flyndrefjes Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Ganske enkel kommando #skill -KILL /dev/tty* har brukt denne en god del når jeg har vært så lat at jeg ikke har orket å gå et par meter for å logge meg ut lokalt på servern, hehe. Men den der skulle funke. Trur noen kommer til å protestere noe nå da, men for å skru av maskinen så setter man den inn i runlevel 0 Noe som kan gjøres ved kommandoen #init 0 og #init 6 for restart Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Trur noen kommer til å protestere noe nå da, men for å skru av maskinen så setter man den inn i runlevel 0Noe som kan gjøres ved kommandoen #init 0 og #init 6 for restart Eller kommandoen 'poweroff' for å skru den av, 'reboot' for å reboote. Eller bruke shutdown-kommandoen som flyndrefjes gjorde. Mange måter å gjøre ting på. Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 14. november 2007 Forfatter Del Skrevet 14. november 2007 Ganske enkel kommando#skill -KILL /dev/tty* har brukt denne en god del når jeg har vært så lat at jeg ikke har orket å gå et par meter for å logge meg ut lokalt på servern, hehe. Harr-harr! Ikke så langt fra sannheten her heller, skjønner du! Trur noen kommer til å protestere noe nå da, men for å skru av maskinen så setter man den inn i runlevel 0Noe som kan gjøres ved kommandoen #init 0 og #init 6 for restart Supert! Ser straks litt mer elegant ut! Legger til for andre «lesere»: Runlevel 0: Halt System - To shutdown the system Runlevel 1: Single user mode Runlevel 2: Basic multi user mode without NFS Runlevel 3: Full multi user mode (text based) Runlevel 4: unused Runlevel 5: Multi user mode with Graphical User Interface Runlevel 6: Reboot System Og da vil det si at jeg kan restarte ssh-serveren i runlevel 3, hvis jeg vil bruke mest mulig ytelse fra hardwaren hvis den står som server for andre PC-er i nettverket? Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 14. november 2007 Forfatter Del Skrevet 14. november 2007 ...Eller kommandoen 'poweroff' for å skru den av, 'reboot' for å reboote. Eller bruke shutdown-kommandoen som flyndrefjes gjorde. Mange måter å gjøre ting på. Ja, det er sant. Men holder en knapp på shutdown, poweroff og reboot ettersom kommando-navnene er logiske og lett å huske. Har brukt kun shutdown frem til nå ettersom det går an å sette en «timeout» for nedstenging slik at brukerne er klar over hva som snart kommer til å skje. Nå er det vel ikke noe særlig tydelige varsler som kommer med denne kommandoen? Har kun hørt små «beep» fra PC-høyttaleren i gitt antall minutter før nedkjøringen. Men men, det kan være nok det - i enkelte tilfeller. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Må også legge til at den listen over runlevels ikke nødvendigvis gjelder for alle distroer, da disse velger selv hvordan oppsett de vil følge, dvs, hvilke runlevels som gjør hva. F.eks i Debian, så er runlevel 2,3,4,5 det samme; multiuser med GUI. Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 14. november 2007 Forfatter Del Skrevet 14. november 2007 (endret) Må også legge til at den listen over runlevels ikke nødvendigvis gjelder for alle distroer, da disse velger selv hvordan oppsett de vil følge, dvs, hvilke runlevels som gjør hva.F.eks i Debian, så er runlevel 2,3,4,5 det samme; multiuser med GUI. Oisann! Det er nok meget viktig å merke seg ja! Ellers kan det fort bli mye tull. Et raskt oppslag på Debian Admin nevner dette: Debian and Ubuntu Linux Run Levels The following table summarizes the User Linux run levels: * 0 System Halt * 1 Single user * 2 Full multi-user mode (Default) * 3-5 Same as 2 * 6 System Reboot Dette var skrevet i 2006, og gjelder muligens for gjeldende versjoner også. EDIT: noe i sitatet falt ut. Endret 14. november 2007 av flyndrefjes Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Tror Ubuntu har gått over til noe som heter upstart istedenfor init, vet ikke helt hvordan dette påvirker runlevels. Lenke til kommentar
ze5400 Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 flyndrefjes@server: $ sudo shutdown -P 'now' Jeg kjører Ubuntu 7.10. Hva gjør -P parameteren? Huff, hvorfor skal det være så mange måter å gjøre ting på i *nix Hva skal vi med poweroff, reboot etc. når vi har "shutdown -h/-r" Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 -P gjør det samme som poweroff. -P Halt action is to turn off the power. Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 (endret) Vil ikke anbefale å bruke poweroff, den gjør som sagt det navnet antyder, men ikke så mye mer. Mao den er litt brutal, nesten(egentlig ikke) like ille som å bare nappe ut strømkabelen. Det er langt bedre å kjøre shutdown -h eller init 0 (som jeg tror i praksis er nøyaktig det samme). Disse gjør en god del forarbeide før maskinen slåes av, f.eks sendes det beskjed til andre programmer at datamaskinen er i ferd med å skrues av, slik at de kan avslutte på en sikke måte. For en nøyaktig oversikt over hva som faktisk gjøres kan man se i /etc/rc0.d/, for de som har den. Der kan man se at poweroff faktisk er siste komando som kjøres i det siste av scriptene som kjøres. Så ved å kjøre poweroff selv går man glipp an en myk landing noe som kan (eller ikke kan) forårsake mer eller mindre skade. Endret 15. november 2007 av LessThanJake Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 -P gjør det samme som poweroff. -P Halt action is to turn off the power. Det står bare at halt action er å slå av maskinen, det står ikke at halt action er det eneste som gjøres. Øverst i manualen står det jo at det i tillegg gjøres en god del mer. Viktig å lese manualen nøye, hvis man skal referere til den. Lenke til kommentar
ze5400 Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 -P gjør det samme som poweroff. -P Halt action is to turn off the power. Akkurat det samme som -h da, om jeg ikke her helt på bærtur idag? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 -P gjør det samme som poweroff. -P Halt action is to turn off the power. Det står bare at halt action er å slå av maskinen, det står ikke at halt action er det eneste som gjøres. Øverst i manualen står det jo at det i tillegg gjøres en god del mer. Viktig å lese manualen nøye, hvis man skal referere til den. Nå skjønner jeg ikke hva du mener? Poweroff-kommandoen er jo bare en lettvint måte å skrive "shutdown -P now" på, da den kaller denne kommandoen. Dermed blir det det samme. If halt or reboot is called when the system is not in runlevel 0 or 6, in other words when it's running normally, shutdown will be invoked instead (with the -h or -r flag). For more info see the shutdown(8) manpage. Når det gjelder forskjellen på -h og -P er jeg ikke 100% sikker, jeg har hatt maskiner som bare har stoppet uten å skru seg av når jeg har brukt -h, hvor jeg måtte ty til -P for å få den til å skru seg av. Nyere maskiner jeg har hatt skrur seg av med begge variantene. Det har kanskje noe med powersaving features å gjøre. Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Det jeg mener er at shutdown kjører en hel haug med andre lure kommandoer før den kjører poweroff-kommandoen. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Og det jeg mener er at poweroff/halt/reboot-kommandoene kjører shutdown, sålenge maskinen ikke er i runlevel 0 eller 6, som står godt forklart i manualen. Eksempel, du er i runlevel 5 (vanlig bruk), skriver poweroff : shutdown -h eller shutdown -P kalles, kjører "en hel haug med lure kommandoer", blant annet en som bytter til runlevel 0, også kjører den poweroff, som dermed oppfører seg annerledes, siden du nå er i runlevel 0. Slik har det fungert så lenge jeg kan huske, manual-siden jeg leste det i var datert 2001. Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Og det jeg mener er at poweroff/halt/reboot-kommandoene kjører shutdown, sålenge maskinen ikke er i runlevel 0 eller 6, som står godt forklart i manualen. Eksempel, du er i runlevel 5 (vanlig bruk), skriver poweroff : shutdown -h eller shutdown -P kalles, kjører "en hel haug med lure kommandoer", blant annet en som bytter til runlevel 0, også kjører den poweroff, som dermed oppfører seg annerledes, siden du nå er i runlevel 0. Slik har det fungert så lenge jeg kan huske, manual-siden jeg leste det i var datert 2001. Du har nok helt rett! Det var nytt for meg, mener ganske bestemt at det ikke var slik sist gang jeg oppdaterte meg på den fronten. Men det er uansett noen år siden nå så det er godt mulig jeg surrer!! Så da skal jeg slutte å forvirre folk i denne tråden Bare kjør på med poweroff og reboot folkens. Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 15. november 2007 Forfatter Del Skrevet 15. november 2007 (endret) Jepp, takker for alle svar. Dere er iallfall ikke vanskelige å be om råd! Det skal dere ha! Ok, da bruker jeg følgende for å logge ut en bruker: #skill -KILL /dev/tty* Og selv om det finnes mange gode løsninger falt jeg på: # shutdown -P 180 Som stenger ned maskinen etter 3 minutter, og jeg kan likevel angre innenfor 3 minutter med: # shutdown -c (kansellerer shutdown) Hepp! Endret 15. november 2007 av flyndrefjes Lenke til kommentar
ze5400 Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Hmm. Ser ut som om "-P" er lånt fra BSD Leser en artikkel om forsjeller på BSD og Linux her. Signal Command Action Remarks HUP rescan /etc/ttys TERM shutdown single-user mode TSTP block logins INT shutdown -r reboot USR1 shutdown -h halt USR2 shutdown -p power off FreeBSD only Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 I man poweroff står det NAME halt, reboot, poweroff - stop the system. SYNOPSIS /sbin/halt [-n] [-w] [-d] [-f] [-i] [-p] [-h] /sbin/reboot [-n] [-w] [-d] [-f] [-i] /sbin/poweroff [-n] [-w] [-d] [-f] [-i] [-h] DESCRIPTION Halt notes that the system is being brought down in the file /var/log/wtmp, and then either tells the kernel to halt, reboot or poweroff the system. If halt or reboot is called when the system is not in runlevel 0 or 6, in other words when it's running normally, shutdown will be invoked instead (with the -h or -r flag). For more info see the shutdown(8) manpage. The rest of this manpage describes the behaviour in runlevels 0 and 6, that is when the systems shutdown scripts are being run. Altså står det ikke at poweroff faktisk kaller shutdown, hvis jeg ikke er blitt plutselig blind da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå