Knofle Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Um, jeg er da helt grønn på fotografering, og fikk låne et speilreflekskamera til å bruke i et prosjekt her forleden dag. Nå har det seg slik at jeg skulle skrive ned alle innstillingene, dvs. Aperture, shutter speed og zoom. Jeg mener bestemt at aperturen sitter på linsen (skruting), som viser tallene 5.6, 7, 8, 22, osv. Men jeg kunne jo ikke motstå fristelsen å gå innom menyen på kameraet "P A S M" eller noe slikt noe, og forandre "A" til forskjellige numre, siden dette kunne være aperture. Nå sitter jeg litt i baret, siden jeg ikke hvilken som er den rette aperturen (f-nummer). Kan noen forklare meg prinsippene for settingene P A S M, og/eller F-nummerne foran på kameralinsen? Det hadde vært supert. <3 Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Jeg ville tatt en titt i fotokompendiet som er lagt til som sticky i denne kategorien Masse fin info der ^^ Lenke til kommentar
Knofle Skrevet 14. november 2007 Forfatter Del Skrevet 14. november 2007 (endret) Ah, tusen takk. Jeg sjekka litt rundt, men jeg glemte tydeligvis å sjekke der. Beklager om det er et veldig teit spørsmål. xD Dette er en halvautomatisk innstilling, og er kanskje den som i de fleste situasjoner er mest hensiktsmessig åbruke. Betegnes på de fleste kameraer med bokstaven A (A står for aperture = blender), fargen grønn og kalles blenderprioritert automatikk. Du stiller inn blender og kameraet velger selv den lukkertiden som gir korrekt eksponering (Er det mørkt kan disse tidene fort komme opp i flere minutter selv om dette ikke vises på skalaen inne i søkeren). Vil dette si at når jeg har hatt kameraet på "A", vil dette overskrive aperture settings på linsen? Som sagt er jeg helt grønn, og jeg forstår ikke så utrolige tekniske termer. Endret 14. november 2007 av Knofle Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Er litt usikker her selv, ettersom jeg ikke har vært borti objektiver med innstilling av blender på selve objektivet. Kan ikke si med sikkerhet hvordan dette fungerer, men det er jo ikke noe vanskelig å prøve det ut Minst blender gir lys bilder, størst blender gir mørke bilder. Dersom det ikke endrer seg noe når du tar bilde av samme motiv (altså mens du endrer blenderåpning fra kameraet), blir det ikke overstyrt Lenke til kommentar
Knofle Skrevet 14. november 2007 Forfatter Del Skrevet 14. november 2007 Hehe, det er litt vanskelig å sjekke, siden vi ikke har et digitalt apparat. Jeg er forsåvidt klar over blenderens funksjoner, men blenderen går vel mye på fokus også? Vel, tusen takk for at du prøvde å forklare meg, og det går nok bra til slutt. Om noen andre vil prøve seg, hadde det forsåvidt vært supert, men jeg forlanger ingenting. Tusen takk for all hjelp om dere prøver. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 (endret) Sikkert ok om du sier hvilket kamera vi snakker om, siden det kan være at de oppfører seg ulikt. Min Nikon D70 blir veldig misfornøyd om jeg vrir på blenderringen på noen av objektivene mine, siden det ikke er meningen at man skal bruke denne på moderne kameraer - man velger blender på kameraet, ikke objektivet, og så blendes det automatisk ned når bildet tas. D200 kan konfigureres til å bruke blenderringen på objektivet om man er Old Skool - da kan man ikke bruke kommandohjulet i A. Hvordan Pentax elle KM/Sony oppfører seg aner jeg ikke. Canon og Olympus har vel ikke blenderring? Endret 14. november 2007 av Anew Lenke til kommentar
DHM Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Ville blitt litt lettere å hjelpe ja, om du bekreftet hvilket type kamera du bruker. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Vil dette si at når jeg har hatt kameraet på "A", vil dette overskrive aperture settings på linsen? Tror det funger slik på et kamera med blender-ring: A-modus forteller kamera å justere lukkerhastighet i forhold til målt lys. Og med blenderringen velger du den blenderen du skal ha. Så når kamera står i A-modus, så vil kamera sørge for riktig eksponering i forhold til blenderen du har valgt. Tror jeg. Er dette et analogt kamera? Lenke til kommentar
jvc1986 Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 På nyere Nikon SLR og dSLR så får man bare en feilmelding hvis man fikler med blenderringen på objektivet, den skal være låst til minste blenderåpning slik at automatikken i kamera kan justere den selv. Man bruker da A modus på kamera til å justere blenderåpningen istedetfor å gjøre det fysisk på objektivet. Lenke til kommentar
Knofle Skrevet 15. november 2007 Forfatter Del Skrevet 15. november 2007 Dette er et analogt kamera, men jeg har dessverre ikke spesifikasjonene på kameraet lenger siden jeg har gitt det tilbake til eieren. Jeg hadde presentasjon av plakaten vi lagde idag, og det gikk veldig fint! Tusen takk for all hjelp! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå