Gå til innhold

Advarsel: Oppbevaring av minnekort

Anbefalte innlegg

Gikk på en utrolig kjedelig smell her. Hadde TFP med to jenter i studio, og brukte jobbens Hasselblad. Det gikk sånn helt ok greit, men da jeg skulle legge inn bildene senere var alt på minnebrikken ødelagt! Prøvde en recovery, men nei.. Sjefen min kunne da fortelle meg at det er nok å ha mobilen ved siden av minnebrikken 1 sekund mens den f. eks mottar en melding eller at den ringer, før filene går ad undas. Noen er sikkert bedre/dårligere på dette området enn andre.

Så, vær forsiktige med hvor dere oppbevarer både minnekort og telefon når dere er ute og fotograferer, eller kommer hjem for å legge over bildene!

Det er sikkert mange som vet dette fra før av, men det er vel uansett greit med en påminnelse for andre ferskinger.

Edit: Sånn her så det ut på mitt minnekort:

post-104005-1195076472_thumb.jpg

Endret av Juliess
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
okey, takk for tipset. Men jeg må nesten spørre om en ting her, er hvert bilde på rundt 1gb? :p

Det er raw-filer :) så de er litt store, ja.. Eller, skulle ha vært raw-filer :hrm:

Er minnekortet ødelagt, eller dataene? Fungerer minnekortet etter en formatering?

Har ikke testet enda, jeg er sur på minnekortet. Argh.

Lenke til kommentar
okey, takk for tipset. Men jeg må nesten spørre om en ting her, er hvert bilde på rundt 1gb? :p

Det er raw-filer :) så de er litt store, ja.. Eller, skulle ha vært raw-filer :hrm:

Er minnekortet ødelagt, eller dataene? Fungerer minnekortet etter en formatering?

Har ikke testet enda, jeg er sur på minnekortet. Argh.

Greit nok at det er RAW filer, men 1gb!? :p

Mine RAW filer er mellom 20-40mb, nå har jeg riktignok ikke noe hasselblad å leke med, men vurde ikke være 50x så store filer ...

Endret av Mixy
Lenke til kommentar
PS. TFP ?

"Time For Portfolio" tror jeg det var.. Det er visst noe slikt som når fotograf vil bygge sin portfolio og får bruke "gratismodeller".

Det er noe tilsvarende som heter TFCD, hvor modellene får en bildeserie (på CD) å vise frem for å bygge sin karriere.

Kombineres ofte, slik at fotograf får bygget sin portfolio og modeller får sin bildeserie.

Jeg er ikke fotograf, men jeg kom over de her "termsa" i et fotoblad.

Lenke til kommentar

Minnekortet skal da tåle strålingen...

Feks: Har man en Ipod (ja mener ipod) og en mobil som ringer/melding rett at med så begynner ipoden og kødde. Skrur opp volumet, hopper i sangen, så en video av dette, og flere bekrefter. Tror det var en liiten sak om det på nettet.

Ting skal være skjermet... Den berømte lyden du hører i annlegget når en mobil ringer er dens energi som omsettes i transistorene og skaper pulser. Disse pulsene som kan skapes i minnekortet kan være nok for og rote med flash-minnet.

Hmm. Hva skjer vis man har mobilen kliss inntill kameraet når man tar bilder og den samtidig ringer? Tro om det blir så mye støy at bildet blir rotete (når minnekortet ikke påvirkes).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...