Gå til innhold

Skal til Sør-Amerika, trenger tips!

Lommiss

Anbefalte innlegg

Vi er en familie på tre, far og to barn (14 og 16), og skal reise "Andesfjellene på langs", fra sør til nord. Men vi trenger tips til hva vi bør få med oss i Chile og Bolivia, disse vet vi lite om. Så hva bør vi sjekke ut og finne på?

Legg gjerne ved weblinker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først må jeg si, god tur og lykke til. Dette er en VELDIG lang tur.

Hvis dere ønsker å følge ruten som veldig mange har fulgt før dere, så vil dere nok ende opp med noe i den duren her i midten:

San Pedra de Atacama -> Salar de Uyuni -> La Paz -> Copacabana -> Cusco ( veldig grovt)

NB: ønsker dere å gå ned til Machu Picchu (4dagers tur) bør dere booke den minst 3 måneder i forveien.

Jeg vet ikke hvor langt nordover dere har tenkt dere, men skal dere helt fra Torres del Paine til Colombia, så har dere en veldig lang reise foran dere.

Lenke til kommentar

Okei.

Dere bør hvertfall Potosi (bolivia) og få en tur ned i noen av gruvene der.

Dere burde få med dere Salar de Uyuni, men ved å reise San Pedro -> Salar de Uyuni -> La Paz vil dere kunne gå glipp av en del hvis dere ikke vil reise en liten runde. Spørsmålet her blir vel egentlig hvor dere velger å krysse grensen mellom Chile og Bolivia. Et tips, IKKE ta toget her. Man kan fort bli stående 1+ døgn på grensen.

Jeg vet ikke hvor mye dere har undersøkt angående turen på forhånd, men dere bør belage dere på mye buss. Hvis jeg ikke husker helt feil finnes det 4 jernbanestrekker i Sør-Amerika. Den eneste dere burde satse på er fra Cuzco til Augas Calientes hvis dere ikke skal gå til Machu Picchu. I Chile er standarden som regel høy. Jeg antar dere har fikset dere en Lonely Planet eller lignende bok, der står det en del om hvilke busselskaper dere bør velge.

I Peru og Bolivia er standarden veldig varierende. I bolivia er det veldig mye dårlig veier, og fly her er egentlig ikke noe alternativ. Undersøk bussruter dere vurderer før dere hopper på. Bussulykker med mindre hyggelige utfall er ikke uvanlig i Andesområdene i Peru og Bolivia, både pga dårlige veier, busser og sjåfører. "Verdens farligste vei" finner man f.eks i Bolivia.

Skal dere krysse grensen mellom Boliva og Peru så vil jeg anta dere vil komme fra La Paz -> Copacabana -> Puno. Hver klar over at bussturen her inkluderer en båttur, hvor bussen går på en båt og dere på en annen. Dette er ikke inkludert i prisen.

Som dere også sikkert kjenner til, ikke stol blindt på reisetidene til bussselskapene. Jeg opplevde alt fra en 7timers tur som tok 11, 5 timers tur som tok 13, og en 2timers som tok 2 timer.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

dessverre kommer vi oss ikke til Ushuaia, hvor vi egentlig skulle feire nyttårsaften! Så derfor har vi vurdert Bariloche (?) som ligger i Argentina! Noen som har vært der, og har noen tips til hva vi kan finne på der? Eller evt. andre steder å reise i den Sørlige delen av kontinentet for å feire nyttår?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...