madompa Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Her er dealen: Neste lørdag skal vi spille inn en scene til en kortfilm. Scena er på en måte den store greia i hele filmen, og vi vil ha den så bra som mulig. Men det er spesielt én ting vi ikke er så flinke til, som vi har lyst til å gjøre noe med i denne scena; lyssetting. Hittil i filmen har vi bare brukt en hvit reflektor og et ikke så veldig sterkt lys, og det har forsåvidt funket greit, men vi har lyst til å gjøre litt mer ut av det. Scena foregår ute om natten, i en åpning i skogen. 10-15 statister som står i en ganske stor halvsirkel, med hver sin fakkel i hånda. I midten er det et bål. Utenom det vil det ikke være noen synlig lyskilde. Handlingen vil foregå rundt bålet, hvor vi vil ha to hovedpersoner som kameravinkelen vil skifte mellom, og en siste person som vil være mer i bakgrunnen. Vi har ikke tilgang på noe "proff" lysutstyr, så må bruke litt alternative metoder. Tenkte på å ha noen arbeidslamper (slike sterke man bruker når man snekrer) til å lyse opp litt mer, og noen mindre flyttbare lamper og reflektorer. Noen som har noen idéer/forslag/tips til hva som helst som har med lyssetting av denne scena her? Et av problemene med å bruke for mye ekstra lyssetting, er jo at det ikke lenger ser ut som om stedet kun blir opplyst av flammene. Mye kan vel sikkert også gjøres i etterarbeidet, så det er kanskje best egentlig å bare få det så lyst som mulig? Eller? Takk for alle tips Lenke til kommentar
Andyax Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Å kjøre direkte lys fra arbeidslampene og til fjesene kan skape harde skygger og en dramatisk effekt. Jeg vet ikke om du er på jakt etter det? Det blir for kunstig å ha lamper som lyser sterkt fra himmelen, siden er natt. Hvis personene sitter nærme nok bålet, så ville jeg hatt litt lys over dem (det vil si refleksjon fra en lampe), samt det lyset som kommer fra bålet. Hvis de sitter langt unna bålet ville jeg gjort det på en annen måte: Det jeg ville gjort var å sette opp arbeidslamper bak kameraet og få en til å holde en isopor/reflektor og reflektere lyset fra arbeidslampen mot de du skal filme (slik at lyset reflekter fra bakken. Det kan da se ut som bålet lyser opp i fjeset deres). Han som holder reflektoren kan jo også bevege litt på reflektoren mens dere filmer, slik at det kan se ut som flammene fra bålet blafrer litt. Hvis du skal ta noen totalbilder, så ville jeg ha gjemt noen arbeidslamper i midten av sirkelen (som du ikke ser) og på en måte fått satt opp noen reflektorer rett ved siden av slik at lyset fordeler seg rundt på de som står i sirkel. Lykke til. Gelder meg til å se resultatet =) Lenke til kommentar
madompa Skrevet 15. november 2007 Forfatter Del Skrevet 15. november 2007 Tusen takk, masse flott tips Scenen skal i og for seg være ganske dramatisk, ja. Her er selve oppsettet/plassering av folkene, om det er til hjelp. De to med rødt omriss er hovedpersonene som det skal fokuseres på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå