Gå til innhold

Skal til Beijing i Julen!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg var en uke i Beijing i desember for noen år siden. Siden jeg reiste som "backpacker" var det vanskelig å finne både gode restauranter og shoppingmuligheter. I løpet av en uke traff vi få personer som snakket engelsk - vi måtte med andre ord klare oss på best mulig måte selv. Har derfor ingen gode råd når det gjelder disse tingene.

Men: det kan være svært kaldt i Beijing på denne tiden av året. Vi holdt nesten på å gå glipp av tur til den kinesiske muren pga snø og glatte veier. Leide taxi for en hel dag (sjåføren snakket selvsagt IKKE ett eneste ord engelsk) der sjåføren måtte avbryte turen til muren pga stengte veier. Vi hadde da bare en dag igjen før vi måtte reise videre. Heldigvis fikk vi ordnet med en mann som kunne litt engelsk og ble med på turen neste dag. Det var like dårlig føret, men han klarte likevel å ordne det sånn at vi fikk gå på muren. Jeg anbefaler derfor å ta denne turen umiddelbart dersom været ikke er bra. Synes det er en obligatorisk tur når man er i den del av verden. Husk også at du må betale lunch til sjåføren dersom du leier taxi for en dag.

Ellers besøkte vi sommerpalasset. Helt grei tur, verdt å få med seg dersom du har god tid. Det interessante med denne turen var alle turistene som tok bilder av oss. De fniste og lo, mens de knipset i vei.

Den himmelske freds plass er en selvfølge å besøke. Her gikk vi rundt mens vi ble stoppet av studenter som ønsket å praktisere det lille de kunne av engelsk. Morsomt. Var også inne i den forbudte by. Helt greit også der, men veldig mange like bygninger som nok er mest interessant dersom du er veldig opptatt av historie.

Et "must" er å ha med lonely planet sin guide over kina. Her finner du de kinesiske tegnene for alle severdigheter, helt uunnværlig dersom du skal ta taxi. Vi bare pekte dit vi ville og sjåførene kjørte. Husk også mye klær pga at det kan være kaldt i desember.

Lenke til kommentar

Jeg var der for 2 mander siden. Som sagt ovenfor. Engelsk er et STORT problem i det landet. Ikke regn med at noen forstar engelsk. Men om du har en frasebok kan du nok klare deg til de simpleste ting.

Jeg klarte a navigere en taxi pa kinesisk fra x til hotellet. Sa bare "tiniamen" eller hvordan det skrives og det forstod han, da han kom dit sa jeg venstre, hoyre fra fraseboken til vi kom til hotellet.

Jeg bodde pa 2 og 3 stjernes hoteller og de snakket en liten smule engelsk. Men det letteste er a ha et hotellkort med seg som har kinesisk adresse pa det.

Nattmarkedet er goy, der kan du frotse i insekter! goy a smake pa, trygt er det ogsa.

Men et lite tips, de "engelsk studentene" eller "kunst studentene" de kaller seg er typisk Kinasvindel, bare var vennelig og avvis dem. Du kommer bare ende opp a betale for noe du ikke trenger.

En god regel i Asia, er om noen lokale tar kontakt med deg. Jeg mener da at de tillbyr seg a gjore noe for deg. Som a vise vei eller ta deg med et sted er det 99% sikkert at de er svindel. Bare avvis a ga videre.

Ellers lykke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...