Dingy Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Har internett via wlan fra naboen, der vi har montert ekstern antenne hos han, og en ekstern antenne hos meg. Dette fungerer fint og har excellent signal. Men da har jeg koblet antennen på min side rett i wlan kortet mitt. Men nå har jeg fått meg laptop, og har lyst til å få denne på nett også... Går det ann å bruke denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=32191...p;view=detailed hvor jeg setter den eksterne antennen ute inn i hub'en, så en kabel over til en ny wlan hub/router her hos meg og deler nettet til mitt eget lille lokal lan? ev. hva trenger man for å fortsette det eksisterende wlan'et? Lenke til kommentar
Stoknes Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Har internett via wlan fra naboen, der vi har montert ekstern antenne hos han, og en ekstern antenne hos meg. Dette fungerer fint og har excellent signal.Men da har jeg koblet antennen på min side rett i wlan kortet mitt. Men nå har jeg fått meg laptop, og har lyst til å få denne på nett også... Går det ann å bruke denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=32191...p;view=detailed hvor jeg setter den eksterne antennen ute inn i hub'en, så en kabel over til en ny wlan hub/router her hos meg og deler nettet til mitt eget lille lokal lan? ev. hva trenger man for å fortsette det eksisterende wlan'et? Vet ikke helt om jeg forstår hva du mener med å koble ekstern antenne i huben...er den eksterne antenna et aksesspunkt? Hvis ikke virker den operasjonen som ganske umulig. Uansett: Enheten du linker til er en ren "repeater", dvs at den bare gjentar de signalene den plukker opp fra naboens WLAN. Slik jeg leser komplett.no sin info om enheten har den ikke noe Ethernet-grensesnitt for å kobles til et (trådbundet) LAN. Slike finnes derimot, blant annet vil flere trådløs-routere ha innebygget mulighet for Wireless Distribution System (WDS) - i hvert fall har min 2 år gamle SMC router det. Men den enheten du har sett deg ut vil både kunne gi deg trådløs tilgang for både laptop og stasjonær PC (via wlan kort). Lenke til kommentar
Dingy Skrevet 14. november 2007 Forfatter Del Skrevet 14. november 2007 Ser jeg bommet hardt med linkingen min gitt Den jeg tenkte på å bruke er denne: http://www.dlink.com.sg/products/?pid=308 Prøve å omformulere meg litt... Det jeg vil er å hente inn WLan'et fra naboen som en internett linje, for så å dele det igjen som ett nytt privat wlan inne hos meg selv. F.eks. ved å bruke den jeg linker til over som ett point to point wireless bridge, ev. wireless client, for så å koble ethernet siden/LAN inn i WAN porten på en router og dermed dele den ut igjen... Burde dette gå greit eller er jeg helt på jordet? ... =) Lenke til kommentar
Stoknes Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Neida ikke i det hele tatt. D-Link produktet du nå linket til er bla en bro/bridge (med mere iht infoen). Dermed kan du koble Ethernet-utgangen på denne til en evt trådløs router du måtte ha (WAN-porten), og deretter dele WAN-forbindelsen din både trådløst og evt via trådbundet LAN "lokalt". Sørg bare for å ha tunga rett i munnen når du setter opp IP-adresser, for her blir det to lokalnett (ditt lokale og naboens) før du er ute på internett. Lykke til! Lenke til kommentar
Dingy Skrevet 14. november 2007 Forfatter Del Skrevet 14. november 2007 okei, var det jeg trodde at kanskje ville gå =) men hvilken "mode" er det jeg burde sette den opp som? Blir det wireless bridge eller client? access point... hmm, tror jeg må sette meg ned med wikipedia å lese litt om hva de forskjellige er gitt. =) fordelen er at nettet hos meg ikke vil interfere noe særlig med naboens, for det er så dårlig rekkevidde uten de store antennene ute, og de blir jo nå bare brukt til D-Link'en, derfra vil det vel bli ett helt nytt WLan/LAN ettersom den da blir koblet på WAN porten?. =) morro =) Lenke til kommentar
Stoknes Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 (endret) Har ikke gjort dette selv, men tror at du må bruke klient (faktisk!!) for å ha ditt "eget" lille nettverk hjemme. Med bridge blir begge nettverkene betraktet som ett stort, sett fra nettverkskomponentenes side (samme subnett-adresser). Edit: Husk at WAN-porten på den andre routeren du kobler til denne må ha IP-adresse tilhørende naboens nettverk, men dette går sikkert automatisk dersom du bruker automatisk adressering av WAN´et. Du finner nok ut av det selv, tenker jeg Endret 15. november 2007 av Stoknes Lenke til kommentar
Dingy Skrevet 22. november 2007 Forfatter Del Skrevet 22. november 2007 takker for svar. det fungerte utmerket. Jeg brukte Dlink'en som en klient (simulerer jo da en "pc") som mottok/videresendte IP fra det andre nettverket. plugget den i WAN porten på ruteren og satt den opp til dynamisk IP. Utenom det så blir jo konfigurasjonen på ruteren som på en hvilke som helst ruter. Simple as that =) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå