Gå til innhold

Hovedkort med RAID 5 ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Om du må ha RAID5 kjøp et PCI kort ved < 5 disker eller PCIX-133 (eller PCIe-x8) kort ved mer enn 4 disker. Pass på at motherboard har slot som passer til RAID kortet.

TX4310 - PCI, 4 porter

EX8350 PCIe, 8 porter

(Andre fabrikanter lev. lignende)

Merk at RAID5 krever en del prosessorkraft til algoritmene så om maskinen skal benyttes i tillegg til å være diskserver bør et kontrollerkort med egen CPU muligens velges.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Jeg sitter på en PC som har RAID 5 og en AM2 socket. fungere helt utmerket.

Sikkert ok, men problemet kommer dersom diskene skal flyttes til ny maskin.

Med et kontrollerkort kan du bare flytte hele kortet (og diskene). Med kontroller på HK må du istedet kopiere data til nye disker.

Lenke til kommentar

Jeg så en brukererfaring med HighPoint som var svært negativ mhp support. Er det en engangs sak, eller er det best å satse på adaptec ?

Har egentlig lyst på et 8 porters kort .... Har fyllt min nåværende 4 porter med 4x500 GB ...

Lenke til kommentar
Jeg så en brukererfaring med HighPoint som var svært negativ mhp support. Er det en engangs sak, eller er det best å satse på adaptec ?

Har egentlig lyst på et 8 porters kort .... Har fyllt min nåværende 4 porter med 4x500 GB ...

8 porter av highpoint i pci-e x 4, passer i pci-e x4, x8 og x16

https://prisguiden.no/product.php?productId=42021

Har god erfaring med adaptec også, men det er ganske mye dyrere. Highpoint funker veldig bra, og det er ganske billig.

Support har jeg ikkje hatt brukt for :D

Lenke til kommentar
Tror jeg er helt åpen på grensesnitt og CPU, men antar at en rimelig Intel er ok. Skal kjøre som en server, så rimelig strømforbruk er ok.

Kun hardware raid 5 er akseptabelt.

Da kan du gi opp hovedkort, og det bør du uansett gjøre egentlig, er så mye drittkontrollere på hovedkort at jeg får vondt i sjela. Hardware>Ren software>Hovedkortkontroller.

AtW

Lenke til kommentar
Har du fått til strømstyring på dine RAID'a ? Vil jo gjerne at diskene stopper opp midt på natta når de ikke bruker osv ... Mitt nåværede SIL3113 baserte 4 porters RAID kort, så funker det ikke. (WinXP)

Har ikke prøvd, men regner med det fungerer, men RAID-kortet mitt er ganske dyrt, hva slags prisklasse hadde du sett for deg?

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...