Gå til innhold

Drømmeoppsett: TV/prosjektor, konsoll, lyd

steff1

Anbefalte innlegg

Jeg planlegger et mediarom og ønsker innspill til oppsett fra dere som kan dette.. Alle innspill mottas med stor takk, da jeg er ganske blank på feltet..

Rommet:

post-4330-1195067421_thumb.jpg

Konsoll: Xbox 360 eller PS3

Display:

Prosjektor vs Flatskjerm (LCD vs plasma) - hva egner seg best?

I forhold til avstand mellom sofa og display på 3,5 meter, hva passer best? Maks 15000, gjerne mindre.

Prosjektoren kan ikke være mer enn 3 m fra display grunnet skråtak over sofaen.

Lyd:

Hva slags digitalt (5.1) anlegg? Kan plasseres fritt i rommet. Maks 5000, gjerne mindre.

Rommet: Stort, åpent rom, ca 20 m2

Action zone: Sofa, ca 3,5 m fra vegg.

Noe annet jeg bør tenke på?

Endret av steff1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ligner mistenkelig mye på vårt (aka mitt) filmrom. :wee:

Vi har ihvert fall 92" prosjektor, men tror det er litt lenger fra sofaen til lerretet enn 3,5 meter, så jeg vet ikke helt hva du bør velge.

Hvis du går for TV så må du nok opp i 42+ for at det skal bli noe. 3,5 meter er ganske langt.

Ikke at jeg bidra til å gjøre valget ditt lettere, men...

Lenke til kommentar

Sony er vel ett firma som skal gjøre ting på sin egen måte uansett er de ikke det da? Litt som Apple. Tenker da på f.eks. SXRD-teknologien deres.

Store leverandører som Samsung Pioneer og Panasonic satser jo alle relativt kraftig på Plasma, så at Sony har sluttet ville jeg ikke lagt for stor vekt på

Edit:

Skulle selvfølgelig stå Pioneer og ikke Phillips, så forandret det.

Endret av teaspoon
Lenke til kommentar

kan jo være en idè med samsung plasma, har en PS42Q96 selv og den fungerer utmerket på vanlig tv singaler, dvd/Blu-ray, spill og til og med til PC hvor plasma får refs.

Grunnen til at jeg valgte samsungen var enkelt og greit fordi det går mest i tv serier og film så plasma var å foretrekke, det er masse tilkoblings muligheter. 3 HDMI bandt annet. kjekt at 1 av de er i siden også.

Og sist men ikke minst så liker jeg godt å spille, litt for godt kanskje. Og en del av samsung tvene har noe som heter GameMode som er utviklet sammen med Microsoft, utrolig deilige innstillinger når man spiller, ser helt herlig ut! mulig man alltids kan stille inn bedre selv, men når man ikke har så veldig mye peiling på det så er det greit med litt auto instillinger. (har også en veldig greit movie mode, som setter ned kontrasten så det ser mer "ekte" ut)

Eneste negative er vel kanskje at den kan være litt for fargesterk til tider, spesielt sammenlignet med px70 fra panasonic som har kommet bedre ut i tester, men må ærlig si at jeg skjønner ikke hvorfor. synes den blir for blass og sort nivået på samsungen er utrolig mye bedre.

Pioneer er selvfølgelig hakket bedre på alt:) men koster jo også en del mer:)

Når det gjelder lyd så abefaler jeg ikke noe ufint "ferdig" annlegg. Kjøp et par skikkelige høytallere og en normal forsterker. om det er litt trangt med grunker så kan det være ålreit og starte med 2.1 og jobbe seg oppover til 5.1 om det er opplevelsen man vil ha:)

ellers vet jeg elkjøp har et par pakker fra onkyo som det følger med skikkelig forsterker og høytallere. Igjen fraråder sterkt å kjøpe en 5.1 pakke hvor forsterkeren er en kombinert i dvd spilleren.

Endret av zellpropell
Lenke til kommentar
Husk at plasma blir merkbart dårligere over tid også. Aktører som f.eks Sony har jo sluttet å produsere plasma, så det kan jo være noe å tenke over.

Dette stemte kanskje for mange år siden når de begynte å produsere Plasma skjermer.

Men dette stemmer ikke med dagens produkter.

Legger ved et par linker:

http://www.plasma-lcd-fakta.no/myths/lifetime/

http://www.flatskjermtv.no/plasma-tv/

Lenke til kommentar

Prosjektor:

Optoma HD 70 Har denne selv og den gir fantastiske bilder fra 360, ps3, hd dvd og blu-ray

Eventuelt panasonic 100

Begge koster ca 8000 kr og begge er 720p

Lyd:

DENON AVR-1508 receiver til 3000 kr

Høytalere:

ARGON 6110S bakhøytalere til 1000 kr

ARGON 7220 fronthøytalere til 1200 kr

Du klarer deg uten senter og sub en stund.

Dett skulle bli ca 13.200 + kabler + lerret 17.000

Gøy å planlegge innkjøp selv om det ikke er til meg selv.

Lenke til kommentar

zellpropell: Hvis skjermen din er for fargesterk vil det alltid lønne seg kalibrere den korrekt. Jeg anbefaler DVE til jobben ;) Min Samsung 40"M87(LCD) har et rødstikk i seg når den kommer fra fabrikken, men etter at jeg kalibrerte den så ser den helt konge ut.

Så til trådstarter vil jeg anbefale deg en Samsung 40" M86/M87(eneste forskjeller sølvlisten som M87 har) https://prisguiden.no/product.php?productId=69910 . Denne har Full HD, og det tar seg sykt bra ut på Blu-ray og PS3, og den funker også selvsagt godt på DVD også.

Med en avstand på 3.5M så funker en 40" veldig godt, selvom en 46"/50" også hadde passet ypperlig. Du kan også selvsagt velge projektor og lerret, men resultatet vil ikke bli like godt (vil ikke få FullHD til under 15laken, eller noe som er tilsvarende like godt som den TV'en jeg nevnte over)

Her kan du ta en titt på min profil hvis du vil: http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/Lil-H

Hvis du så skal velge projektor vil jeg anbefale deg en svingod LCDprojektor fra Epson (denne likte jeg bedre enn InFocus N65 og BenQ8720!). Følg evt http://www.projectorcentral.com/Epson-EMP-...-calculator.htm hvis du går for dette, og kjøp en fet pakke fra Avsjop: http://www.avshop.no/SystemConfigurator.aspx?q=st:10502866

Du vil i værste fall klare ca et 77" lerret på 3.5M i avstand!

Så var det lydanlegg. Det er fult mulig å kjøpe forsterker, CD/DVD-spiller, 5 høyttaler og en sub. Men et komplett system vil funke svært godt, og vil i mange tilfeller bli billigere. Jeg har ikke prøvd så mange av disse satelittgreiene, men jeg er godt fornøyd med hva Harman Kardon har produsert..

Bah, jeg kommer ikke inn på siden som jeg vil, så jeg poster lydanlegg etterpå ;)

Men ta en tur på www.avforum.no - de vil kunne hjelpe deg mye bedre enn hva 'hjemmekino'biten på diskusjon.no kan :) Er mange tråder som din, så søk litt rundt!

Lenke til kommentar
zellpropell: Hvis skjermen din er for fargesterk vil det alltid lønne seg kalibrere den korrekt. Jeg anbefaler DVE til jobben ;) Min Samsung 40"M87(LCD) har et rødstikk i seg når den kommer fra fabrikken, men etter at jeg kalibrerte den så ser den helt konge ut.

Så til trådstarter vil jeg anbefale deg en Samsung 40" M86/M87(eneste forskjeller sølvlisten som M87 har) https://prisguiden.no/product.php?productId=69910 . Denne har Full HD, og det tar seg sykt bra ut på Blu-ray og PS3, og den funker også selvsagt godt på DVD også.

Med en avstand på 3.5M så funker en 40" veldig godt, selvom en 46"/50" også hadde passet ypperlig. Du kan også selvsagt velge projektor og lerret, men resultatet vil ikke bli like godt (vil ikke få FullHD til under 15laken, eller noe som er tilsvarende like godt som den TV'en jeg nevnte over)

Her kan du ta en titt på min profil hvis du vil: http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/Lil-H

Hvis du så skal velge projektor vil jeg anbefale deg en svingod LCDprojektor fra Epson (denne likte jeg bedre enn InFocus N65 og BenQ8720!). Følg evt http://www.projectorcentral.com/Epson-EMP-...-calculator.htm hvis du går for dette, og kjøp en fet pakke fra Avsjop: http://www.avshop.no/SystemConfigurator.aspx?q=st:10502866

Du vil i værste fall klare ca et 77" lerret på 3.5M i avstand!

Så var det lydanlegg. Det er fult mulig å kjøpe forsterker, CD/DVD-spiller, 5 høyttaler og en sub. Men et komplett system vil funke svært godt, og vil i mange tilfeller bli billigere. Jeg har ikke prøvd så mange av disse satelittgreiene, men jeg er godt fornøyd med hva Harman Kardon har produsert..

Bah, jeg kommer ikke inn på siden som jeg vil, så jeg poster lydanlegg etterpå ;)

Men ta en tur på www.avforum.no - de vil kunne hjelpe deg mye bedre enn hva 'hjemmekino'biten på diskusjon.no kan :) Er mange tråder som din, så søk litt rundt!

for det første så er Benq8720 en langt bedre pj enn Epsonen du foreslår(dlp) og for det andre så er "full" hd på en 42" tv bare tull,kall det gjerne pr jippo men hvis du ikke sitter 1 meter i fra lerret eller skjerm så må du helst over 100" før det blir noen merkbar forskjell på 720p og 1080p
Lenke til kommentar

eddie1: som du kanksje vet lider folk av rgb-flimmer? Ja, og hvis man gjør det lønner det seg alltid å kjøpe LCD-projektor!

Uansett så syns jeg det er bedre bilde på Epson'en i forhold til BenQ'en. Men hey, hvis trådstarter har lyst på 8720, så må han gjerne kjøpe det.

FullHD funker fint det ;) Det du sier med at det ikke er forskjell på 720p kontra 1080p hvis man ikke sitter under 1 meter i fra lerretet er hvertfall bullcrap. Har du sett 2 projektorer ved siden av hverandre som blir spilt av fra samme signalkilde på samme lerret? Hvis du ikke ser forskjeller så foreslår jeg briller eller linser :)

Lenke til kommentar
Han sier strengt tatt på en 42" tv da og da stemmer det. En god ikke-1080p 42" er minst like god som en 1080p 42"

Det skader jo ikke å ha 1:1 i 1080 fra xboxen på en 42" heller da :!:

Men som nevnt, oppløsningen er nok ikke det mest avgjørende for et godt bilde.

Men hvis muligheten for å få 1080 oppløsning finnes tilgjenglig og ikke koster mye mer - så ville jeg valgt det, også på en 42".

Lenke til kommentar
Prosjektor:

Optoma HD 70 Har denne selv og den gir fantastiske bilder fra 360, ps3, hd dvd og blu-ray

.

Det kan jeg også skrive under på, ihvertfall når det gjelder 360 og HD DVD(har ikke PS3, ennå). Optoma projektoren erstattet en infocus X1, og du verden for en bilde forskjell. Fikk nesten hakeslepp av den enormt forbedrete bildekvaliteten. Men alt kan bli bedre, og nå begynner jeg å få lyst på en full HD proj. Kanskje til neste år en gang..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...