Gå til innhold

Vil flashe bios, hvordan gjør man det sikrest?

LostOblivion

Anbefalte innlegg

Hei,

Hadde flashet bios-en min før, og nå skulle jeg flashe den til siste versjon igjen (0802). Jeg har et Asus P5N32-E SLI Plus. Når jeg gjorde dette med AsusUpdate (noe jeg nå vet jeg ikke skal gjøre) fikk jeg ikke startet pc-en engang. Jeg fikk heldigvis reklamert varen hos Amentio og fikk et splitter nytt hovedkort. (Snille Amentio.) Uansett!

Jeg er svært avhengig nu at jeg veit nøyaktig hvordan jeg skal flashe bios. Hvordan bruker jeg f eks EZ Flash som mange sier jeg burde bruke men som jeg ikke skjønner noe av? Og hvordan vet jeg at bios-rom-en jeg lastet ned ikke er korrupt? Finnes det noen hash/checksum et sted? Takker!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

aldri uppdate bios fra windows er en grei regel.

Last ned bios fra asus sin side(er ikke korrupt)

Bruk diskett eller usbpenn.

Husk usbpenn må ha fat32 filformat.

Start-kjør-diskmgmt.msc(her kan du forandre format)

Put xxx.bin på usbpenn eller diskett.

Boot trykk del.

I bios gå til ezflash2 finn xxx.bin på usbpenn eller diskett flash.

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar

Å oppdatere ifra windows er ikke vanskelgi eller dummere enn å flashe ifra bios.

Jeg står for at du burde laste ned siste bios med støtte for automatisk flashing via windows.

Det er nok også dette som produsenten vil informere om. Om du velger å flashe i bios, og at det skjer noe galt, så er et ikke sikkert dette vil gå på noen garanti eller reklamasjon.

Lenke til kommentar
Jeg trodde det samme som deg helt til maskinen min ikke ville starte. Jeg foreslår at du aldri poster det som en forslag for noen andre. Men takk for svar da. :)

Det er rart at ihvertfall hp anbefaller å flashe direkte via windows. Og slik fungerer også dems veilending. Men andre fabrikater har kanskje ikke det samme systemet.

Og følger man anvisningene til fabrikat, så vil uansett garanti/reklamasjon gjelde.

Jeg måtte også flashe bisoen for å oppgradere til Vista. Og med HP, så går det ihvertfall lekende lett.

Det er mange som også får problemer med å flashe via bios.

Lenke til kommentar

Ja brenn filen xxx.bin på cd.

Tror ezflash ser denne som c:\

Har du fat32 filformat på en hdd kan du legg filen der.

Testen med instalasjoncden for p5n32 der ligger det en bin fil ezflash fant den.

Å oppdatere ifra windows er ikke vanskelgi eller dummere enn å flashe ifra bios.

Snillekim ikke kom med sånne dumme forslag.

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar

Sist gang eg flasha bios på mitt ASUS k8ne-deluxe hovudkort brukte eg programvara som følgte med hovudkort cden.

Gjekk heilt fint, måtte berre endre oppstartsrekkjefølga i bios fordi disken der OS låg kom sist.

Men dersom du har dårlig erfaring med det, satser eg på at det går fint med den andre metoden :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...