Gå til innhold

diskanthorn mot vanlig diskant


Anbefalte innlegg

Det er rart hvordan ting forandrer seg med tiden. Jobbet som lydteknikker frem til 1995, og på den tiden ( i forrige århundre ) var PA=public adress. Altså høytaleranlegget som var rettet mot publikum.

 

Ja det er merkelig du. :D

 

 

Neida, har alltid trodd det stod for Proffesional Audio, men da lærte jeg noe nytt idag også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

angelique__: herregud, hvis du hører forskjell på bra og dårlig lyd, hvorfor i helvete kjøper du proson da? disse høytallerene er jo helt elendig. de stinker! (JA, JEG HAR HØRT DEM!) Det er først når du har hørt audio physics eller lignende du skjønner hva BRA lyd er.

Lenke til kommentar
pa-anlegg ?

 

Det heter ikke pa, men PA=Proffesional Audio (anleggene de har på diskoteker, konserter ol. er PA-anlegg).

 

Det er rart hvordan ting forandrer seg med tiden. Jobbet som lydteknikker frem til 1995, og på den tiden ( i forrige århundre ) var PA=public adress. Altså høytaleranlegget som var rettet mot publikum.

ikke for å være teit men kem skulle den ellers rettes mot?
Lenke til kommentar
Hva er en ekte horndiskant? Et horn består av en driver og en trakt. Men er det noen definsjon på hva denne driveren må være?  

...Btw, er det noen andre enn Klipsch som lager seriøse høyttalere med horn?

 

Regner med at han mener at en ekte horndiskant består av en kompressonsdriver og et horn. Kompressonsdrivere er ganske dyre hvis du skal ha kvalitet. Prisen begynner som regel på 2-3000 og oppover til omtrent 10000 kroner per stk.

 

Noen andre enn Klipsch? I hifi-sammenheng finnes Avantgarde Acoustic

 

trio.jpg

 

Alle Lowther-modeller, Hørning, med flere, husker ikke i farta.

Når det gjelder, utendørshøyttalere: Alle merker bruker horn.

JBL, Bag End, CV, Nexo, EV, Meyer, Turbosound, Genelec, Mackie, EAW +++

Lenke til kommentar
angelique__: herregud, hvis du hører forskjell på bra og dårlig lyd, hvorfor i varmere strøk down under kjøper du proson da? disse høytallerene er jo helt elendig. de stinker! (JA, JEG HAR HØRT DEM!) Det er først når du har hørt audio physics eller lignende du skjønner hva BRA lyd er.

 

Hallo? Så lenge han er fornøyd? Alle har forskjellig musikksmak, det forstår du vel? Ja, eg har høyrt Proson, eg likte dei ikkje men til techno og rock på høgt volum er dei heilt greie. :roll:

Lenke til kommentar

the best one skrev:

angelique__: herregud, hvis du hører forskjell på bra og dårlig lyd, hvorfor i varmere strøk down under kjøper du proson da? disse høytallerene er jo helt elendig. de stinker! (JA, JEG HAR HØRT DEM!) Det er først når du har hørt audio physics eller lignende du skjønner hva BRA lyd er.

 

jeg må bare kommentere det der som latterlig. hvor seriøst skal man ta en post som inneholder "stinker". jeg tror neppe du har hørt alle proson høytalerene og neppe denne. jeg er klar over det at man kan få bedre høytalere i 8000 klassen og oppover .

 

jeg kan vel også nevne det at http://www.hi-fi-center.no/ solgte proson reality 10 L.E før for ca 6000 kroner og selger andre proson høytalere . jeg ser at audio physics er av 10.000 klassen og oppover så jeg tviler ikke på at de er bra, men hold deg på at saklig nivå når du skal diskutere ting. får å quote en annen:

 

Eurit skrev:

Hallo? Så lenge han er fornøyd? Alle har forskjellig musikksmak, det forstår du vel? Ja, eg har høyrt Proson, eg likte dei ikkje men til techno og rock på høgt volum er dei heilt greie.

 

hva har musikksmak for noe med saken å gjøre ? jeg hører på alt fra klassisk til rock. det spilles mye metal, rock , klassisk , gospel , ambient , new age , goth og alt lyder bra. alt spiller bra på høytalerene og det er jo det som betyr noe. :D

Lenke til kommentar
Husker godt at muttern ble lamslått da hun fikk nyss om hva lambda pro'en kostet for ca 10-15 år siden. Personlig har jeg sansen for den "ekstra" rom-klangen som vanlige høyttalere gir i forhold til elektrostat "hodehøytalerne" samt at når man skrur opp volument så kjenner man lydbølgene på kroppen - at musikk også er en fysisk opplevelse.

Ja kan eg meget gått fårstå, eg betalte 4000 for hodetelefonen + styreboksen. :oops:

Prøvde i går for moro skyld å koble Staxene til PCen via sub'en. Rent umiddelbart var min konklusjon at MP3 musikk med 192 kb/s ikke har bra nok lydkvaliet for meg, men også at 320 kb/s gir hørbart dårligere lyd i forhold til original CD. Til MP3 er Stax'ene "overkill". Da er det bedre med dårligere høyttalere som ikke avslører den lydmessige forringelsen av komprimert musikk. Og fy så mye brum det var fra PCen som jeg ikke hørte så godt gjennom de vanlige høyttalerne (PM 5.1).  

Er derfor eg ikke kobbler data'en til stereoannlegget mitt, er først da du hører hvor dårlig mp3 filer er uansett om det er 128kb/s eller 320kb/s :D

Lenke til kommentar
pa-anlegg ?

 

Det heter ikke pa, men PA=Proffesional Audio (anleggene de har på diskoteker, konserter ol. er PA-anlegg).

 

Det er rart hvordan ting forandrer seg med tiden. Jobbet som lydteknikker frem til 1995, og på den tiden ( i forrige århundre ) var PA=public adress. Altså høytaleranlegget som var rettet mot publikum.

ikke for å være teit men kem skulle den ellers rettes mot?

 

Hvis du mener PA-anlegg, så ligger det i ordets betydning at det rettes mot publikum. Men hvis du bare sier høytaleranlegget, så er det ikke like sikkert hvor det er rettet.

Hvis du f.eks. hadde stått på en scene under en lydsjekk sammen med meg , og snakket om 'høytaleranlegget', er det ikke sikkert at jeg ville visst hvilket anlegg du snakket om. Ville du ment 'monitor-anlegget' eller 'PA-anlegget'? Det er normalt 2 høytaleranlegg i bruk under f.eks. en konsert.

'Monitor-anlegget' rettes mot scenen, og 'PA-anlegget' rettes mot publikum.

 

 

Kanskje ikke helt relevat til tråden, men spørsmålet måtte ha svar

Lenke til kommentar

diskant, eller horn... jeg syns at f.eks en soft dome, (som jeg har på mine Proson HFC 10) fungerer utmerket, dette selvom disse høyttalerne var meget billige. Men jeg syns at billige høyttalere med horndiskant får en altfor hvass lyd. Og når d gjelder proson høyttalere, mine er ganske lik Reality 10 L.E (har ikke hornet, eller kevlaren) og jeg er godt fornøyd med lyden. :yes:

Lenke til kommentar
Eurit skrev:

Hallo? Så lenge han er fornøyd? Alle har forskjellig musikksmak, det forstår du vel? Ja, eg har høyrt Proson, eg likte dei ikkje men til techno og rock på høgt volum er dei heilt greie.

 

hva har musikksmak for noe med saken å gjøre ? jeg hører på alt fra klassisk til rock. det spilles mye metal, rock , klassisk , gospel , ambient , new age , goth og alt lyder bra. alt spiller bra på høytalerene og det er jo det som betyr noe. :D

 

Musikksmaken kan være viktig. Om du liker heavey metal og trance kjøper du ikkje ein ht. med tilbakelent spillestil og ein 5.25". Det seier jo seg sjølv...

Lenke til kommentar
Musikksmaken kan være viktig. Om du liker heavey metal og trance kjøper du ikkje ein ht. med tilbakelent spillestil og ein 5.25". Det seier jo seg sjølv...

 

Okey, men har ikke H/K en ganske pågående "spillestil". Om Proson og H/K er en bra komb har jeg ingen anelse om, men utifra hva jeg vet er ikke kombinasjon helt galt. (Correct me if I'm Wrong!)

Lenke til kommentar

ja det er lett for hifi-folk å si at ting under en viss pris er dårlig fordi de selv sitter med anlegg til godt og vel 100.000. hadde jeg hatt god råd så hadde jeg brukt mye mer på hifi-anlegg , men det er ikke alle som kan ha drømmejobben hvor man tjener 200 kroner i timen bare ved å sitte på rumpa ;)

Lenke til kommentar
Husker godt at muttern ble lamslått da hun fikk nyss om hva lambda pro'en kostet for ca 10-15 år siden. Personlig har jeg sansen for den "ekstra" rom-klangen som vanlige høyttalere gir i forhold til elektrostat "hodehøytalerne" samt at når man skrur opp volument så kjenner man lydbølgene på kroppen - at musikk også er en fysisk opplevelse.

Ja kan eg meget gått fårstå, eg betalte 4000 for hodetelefonen + styreboksen. :oops:

Prøvde i går for moro skyld å koble Staxene til PCen via sub'en. Rent umiddelbart var min konklusjon at MP3 musikk med 192 kb/s ikke har bra nok lydkvaliet for meg, men også at 320 kb/s gir hørbart dårligere lyd i forhold til original CD. Til MP3 er Stax'ene "overkill". Da er det bedre med dårligere høyttalere som ikke avslører den lydmessige forringelsen av komprimert musikk. Og fy så mye brum det var fra PCen som jeg ikke hørte så godt gjennom de vanlige høyttalerne (PM 5.1).

Er derfor eg ikke kobbler data'en til stereoannlegget mitt, er først da du hører hvor dårlig mp3 filer er uansett om det er 128kb/s eller 320kb/s :D

Vær så snill å forstå at det har ingenting med MP3 å gjøre.

Lenke til kommentar

Enig med magnum.. Det er nok heller lydkortet som ikke holder mål. Mitt inntrykk er at 192 kbs mp3 er på høyde med minidisc. Og det er slettes ikke lett å høre forskjell på minidisc og cd spør du meg. Prøvde en test under like forhold for 2-3 år siden, dvs brukte to gode sony-drivverk (5ES begge to) og samme dac (EAD) på begge. Kunne skille dem, noen ganger hørte jeg en viss forskjell, men ble lurt omtrent like mange ganger.

 

Ps: Hjemme har jeg en Onkyo CD til 3-4 og en MD til ca 2 lapper. Der er det IKKE vanskelig å høre forskjell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...