Gå til innhold

[løst] Avslutte X? (feilmelding) Ubuntu spørsmål

Anbefalte innlegg

Heisann

Har aldri før brukt noen Linux-distro men bestemte meg for å prøve Ubuntu. Installerte det i går kveld på den enste PC-en jeg har i huset. Ikke noe dual-boot med en eller annen windows-versjon i bakhånd i tilfelle krise. Her hopper jeg i det med :thumbup:

Har nå fått konfigurert trådløst nettverk, speedstep og diverse annet småtteri. Er fornøyd med meg selv! :yes:

Men sliter med skjermkortet. (nvidia 6600go) Driveren ligger i "restricted drivers manager" dog som "not in use" Hvis jeg prøver å hake av på "enable" får jeg følgende beskjed; The software source for the package nvidia-glx-new is not enabled.

Vel tenkte jeg å prøvde å laste ned driveren fra Nvidia sin hjemmeside istede. Når jeg prøver å installere denne får jeg følgende beskjed; You appear to be running an X server; please exit X before installing.

Kan jeg på noen måte avslutte det grafiske grensesnittet å få kjørt filen jeg lastet ned fra nvidia? Eller har noen en løsning på problemet som dukket opp med "restricted drivers manager" ?

Endret av Chrille P
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

for å fikse det første problemet:

Løsning 1: System->Administration->Software Sources <---- huk av for alt du finner der.

Løsning 2: eventuelt rediger repository-filen til apt med "gksudo gedit /etc/apt/sources.list" og fjern # på alle linjer som starter med dette (ikke fjern ##). deretter kan du gjøre "sudo apt-get update" og deretter prøve på nytt med restricted drivers manager.

Lenke til kommentar

anbefaler deg å bruke restricted drivers manager istedet for å laste ned og installere manuelt. Når du lar pakkebehandleren installere for deg slipper du masse manuelt arbeid senere når det skal oppdateres eller endres.

Problemet ligger i at pakkebrønnen som inneholder programvare med restriksjoner ikke er aktivert, dette fikser du ved å gå inn på add/remove programs, Edit sources og hake av for proprietary drivers...

Edit: hockey, du kom meg i forkjøpet...

Endret av anders iver
Lenke til kommentar

Takk begge to ... Når jeg fikk haket av alle, og endret i filen som hockey nevnet så får jeg haket av "enable driver" i restricted drivers. Driveren starter å installere, men følgende feilmelding kommer opp; E: /var/cache/apt/archives/nvidia-glx-new_100.14.19+2.6.22.4-14.10_i386.deb: trying to overwrite `/usr/bin/nvidia-xconfig', which is also in package nvidia-xconfig

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...