ChristianHL Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 (endret) Heisann Har aldri før brukt noen Linux-distro men bestemte meg for å prøve Ubuntu. Installerte det i går kveld på den enste PC-en jeg har i huset. Ikke noe dual-boot med en eller annen windows-versjon i bakhånd i tilfelle krise. Her hopper jeg i det med Har nå fått konfigurert trådløst nettverk, speedstep og diverse annet småtteri. Er fornøyd med meg selv! Men sliter med skjermkortet. (nvidia 6600go) Driveren ligger i "restricted drivers manager" dog som "not in use" Hvis jeg prøver å hake av på "enable" får jeg følgende beskjed; The software source for the package nvidia-glx-new is not enabled. Vel tenkte jeg å prøvde å laste ned driveren fra Nvidia sin hjemmeside istede. Når jeg prøver å installere denne får jeg følgende beskjed; You appear to be running an X server; please exit X before installing. Kan jeg på noen måte avslutte det grafiske grensesnittet å få kjørt filen jeg lastet ned fra nvidia? Eller har noen en løsning på problemet som dukket opp med "restricted drivers manager" ? Endret 14. november 2007 av Chrille P Lenke til kommentar
hockey500 Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 for å fikse det første problemet: Løsning 1: System->Administration->Software Sources <---- huk av for alt du finner der. Løsning 2: eventuelt rediger repository-filen til apt med "gksudo gedit /etc/apt/sources.list" og fjern # på alle linjer som starter med dette (ikke fjern ##). deretter kan du gjøre "sudo apt-get update" og deretter prøve på nytt med restricted drivers manager. Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 (endret) anbefaler deg å bruke restricted drivers manager istedet for å laste ned og installere manuelt. Når du lar pakkebehandleren installere for deg slipper du masse manuelt arbeid senere når det skal oppdateres eller endres. Problemet ligger i at pakkebrønnen som inneholder programvare med restriksjoner ikke er aktivert, dette fikser du ved å gå inn på add/remove programs, Edit sources og hake av for proprietary drivers... Edit: hockey, du kom meg i forkjøpet... Endret 14. november 2007 av anders iver Lenke til kommentar
ChristianHL Skrevet 14. november 2007 Forfatter Del Skrevet 14. november 2007 Takk begge to ... Når jeg fikk haket av alle, og endret i filen som hockey nevnet så får jeg haket av "enable driver" i restricted drivers. Driveren starter å installere, men følgende feilmelding kommer opp; E: /var/cache/apt/archives/nvidia-glx-new_100.14.19+2.6.22.4-14.10_i386.deb: trying to overwrite `/usr/bin/nvidia-xconfig', which is also in package nvidia-xconfig Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 kjør sudo apt-get remove nvidia-xconfig og prøv på nytt Lenke til kommentar
ChristianHL Skrevet 14. november 2007 Forfatter Del Skrevet 14. november 2007 Tusen takk for hjelpen anders iver Fikk installert driveren nå ... Case closed! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå