Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ekstrem ventiltikking. Hva kan være feil?


Galskap

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Har akkurat kjøpt meg ny (brukt) bil. En 89' Golf Cab.

Det er noen problemer med bilen.

 

Her forrige kvelden da jeg skulle hjem begynte oljelyset å lyse og hyle. Jeg stoppet og etterfylt litt olje

på motoren. Har hatt mange slike biler før og var stort sett det som var problemet på de.

Men det var tydeligvis ikke dette som var problemet denne gangen for oljelyset fortsatte å lyse og hyle.

 

Etterhvert som jeg forsøkte meg frem begynte det gradvis å komme en ekstrem tikking fra motoren. Lignende

ventiltikking. Den ble mer og mer intens og til slutt turde jeg ikke prøve mer.

 

For ordens skyld; motoren er en 1.6 liter med forgasser.

 

Prøvde å bytte oljetrykksbryter uten at det hjalp.

Prøvde å etterfylle olje uten at dette hjalp heller.

 

Kan det være oljepumpa eller noe som er gåen?

 

Har en identisk motor stående i en delebil. Så det er ikke noe problem å skaffe deler hvis noen vet hva som er galt?

 

Håper på gode svar.

 

Mvh Glenn

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vet ikke om det er hydrauliske ventilløftere, men det virker jo nesten sånn siden tikkingen kom når oljelampa lyste.

 

Siden du har etterfylt olje, og trykbryter er nok sjansen stor for at oljepumpa er gåen.

Takk for rask svar ;)

Vet du om det er mye arbeid å skifte den pumpa? Evt hvor den er/pleier å være plassert? Har en Haynes bok til Golf2 liggende, men ikke her. Kanskje det står noe fornuftig der. Henter den i morgen.

Lenke til kommentar
Vet ikke om det er hydrauliske ventilløftere, men det virker jo nesten sånn siden tikkingen kom når oljelampa lyste.

 

Siden du har etterfylt olje, og trykbryter er nok sjansen stor for at oljepumpa er gåen.

Takk for rask svar ;)

Vet du om det er mye arbeid å skifte den pumpa? Evt hvor den er/pleier å være plassert? Har en Haynes bok til Golf2 liggende, men ikke her. Kanskje det står noe fornuftig der. Henter den i morgen.

 

 

Hadde en golf 90 mod. og der fikk jeg akkurat det samme, jeg bytta til litt tykkere olje. jeg gikk til 10W-40 da det var brukt 5W-30 tidligere.

Lenke til kommentar
Vet ikke om det er hydrauliske ventilløftere, men det virker jo nesten sånn siden tikkingen kom når oljelampa lyste.

 

Siden du har etterfylt olje, og trykbryter er nok sjansen stor for at oljepumpa er gåen.

Takk for rask svar ;)

Vet du om det er mye arbeid å skifte den pumpa? Evt hvor den er/pleier å være plassert? Har en Haynes bok til Golf2 liggende, men ikke her. Kanskje det står noe fornuftig der. Henter den i morgen.

 

 

Hadde en golf 90 mod. og der fikk jeg akkurat det samme, jeg bytta til litt tykkere olje. jeg gikk til 10W-40 da det var brukt 5W-30 tidligere.

Jeg vet ikke hvilken olje som er blitt brukt tidligere. Men det kan jo være verdt et forsøk. ;) Takk for den.

Lenke til kommentar

Sjelden at oljepumper ryker. Det er jo den beste smurte delen på hele bilen. Kan jo være tette oljekanaler ellerno, men prøv med pumpa først.

 

Tror den sitter bak nedre reg.reim hjul. Du må av med hele simmeringhuset og mulig bunnpanna. Er ganske sikker på at den ikke blir drevet av reg.reima, men kjede/tannhjul på baksiden av simmeringhuset.

Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg noen ekspert, men slenger ut et par forslag og tanker.

 

 

Hvis det ikke er hydrauliske ventilløftere så må du justere ventilene for å få vekk tikkingen. Og hva med oljefilteret? Koster svært lite å skifte, det kan jo være så tett og dårlig at det sinker olljestrømmen?Forresten, hva slags olje helte du på? Hvilken olje var i bilen fra før? Og mest viktig - har forrige eier kjennskap til at biler trenger litt olje i ny og ne? Sånne ting er jo relativt greit å vite for å finne ut av problemet.

Lenke til kommentar
Kan det være oljepumpa eller noe som er gåen?

 

Har en identisk motor stående i en delebil. Så det er ikke noe problem å skaffe deler hvis noen vet hva som er galt?

 

Håper på gode svar.

 

Mvh Glenn

 

Mest sannsynlig oljepumpa som er gåen ja.

Lyden du hører er veiv og rammelagre som har skjært seg grunnet manglende oljetrykk.

Det beste du kan gjøre er nok å sette inn motoren fra delebilen.

Neste gang oljelampa lyser vet du at motoren skal stoppes øyeblikkelig, og ikke startes igjen før feilen er funnet og utbedret.

Lenke til kommentar

Takker for alle svar ;)

 

Nå er ikke jeg noen ekspert, men slenger ut et par forslag og tanker.

 

 

Hvis det ikke er hydrauliske ventilløftere så må du justere ventilene for å få vekk tikkingen. Og hva med oljefilteret? Koster svært lite å skifte, det kan jo være så tett og dårlig at det sinker olljestrømmen?Forresten, hva slags olje helte du på? Hvilken olje var i bilen fra før? Og mest viktig - har forrige eier kjennskap til at biler trenger litt olje i ny og ne? Sånne ting er jo relativt greit å vite for å finne ut av problemet.

Forrige eier er informert om hendelsen. Er en bekjent. Han skulle hjelpe meg å se på bilen en dag sa han. Han hadde

ikke bilen så lenge at han fikk sjekket om den brukte noe olje.

 

Tror det er hydrauliske løftere her, ja.

Oljefilteret skal jeg prøve å bytte. Angående olje så fylte jeg på 10w-40 mener jeg. Husker ikke fordi jeg kasten flasken etter bruk. Men tikkingen begynte før jeg etterfyllte så tror ikke det har noe med problemet å gjøre. Vet ikke hvilken olje som var brukt fra før. Stod ingenting om det hverken i servicehefte eller kviterings-mappa som fulgte med :(

Lenke til kommentar
Hvis det ikke er hydrauliske ventilløftere så må du justere ventilene for å få vekk tikkingen. Og hva med oljefilteret? Koster svært lite å skifte, det kan jo være så tett og dårlig at det sinker olljestrømmen?

 

Det er en trykkventil over filteret. Hvis trykket synker mye gjennom filteret, er det stor motstand i filteret. Da ledes olje utenom så trykket etter filteret opprettholdes.

 

Ulempen er at "møkkete" olje dras ut i motoren igjen.

Endret av spøkelse
Lenke til kommentar
Hvis det ikke er hydrauliske ventilløftere så må du justere ventilene for å få vekk tikkingen. Og hva med oljefilteret? Koster svært lite å skifte, det kan jo være så tett og dårlig at det sinker olljestrømmen?

 

Det er en trykkventil over filteret. Hvis trykket synker mye gjennom filteret, er det stor motstand i filteret. Da ledes olje utenom så trykket etter filteret opprettholdes.

 

Ulempen er at "møkkete" olje dras ut i motoren igjen.

Betyr det at det kan være at et skifte av filter pluss ny olje kan fjerne dette? Hvis "møkkete" olje kommer inn igjen i motoren så smører vel ikke denne noe særlig godt? Da kan vel denne lyden oppstå? Ventiltikkingslyden, altså.

Eneste rare er jo at lyden først kom etter at oljelampa begynte å lyse. Burde den ikke da komme gradvis?

Lenke til kommentar

Ja det er bypass på filteret så det skal ikke ha noe på trykket og si at filteret er tett. Div oljeblanding skal ikke gå utover trykket det eller. Kan godt fylle vann på motoren og oljelampa skal slukke. Oljelampa begynte og lyse og det begynte og rakle fra motoren. Enten tette oljekanaler, et slitt lager, tett sil eller def. oljepumpe.

 

Hvor mye skade det har blitt på motoren kommer ann på hvor lenge du har kjørt uten oljetrykk. Du må utbedre feilen og høre på motoren.

 

Justere bort rakkel lyd fra en bil uten oljetrykk er IKKE en godkjent løsning!

 

Jeg ville pelt av bunnpanna og sjekka sila. Er det mye asfalt belegg kan det tyde på tette kanaler. Er det er slitt lager burde du ha hørt svak banking for lenge siden.

 

Er jo en sjangs for at bypassen til filteret ikke virker og filteret er tett.

Lenke til kommentar
Ja det er bypass på filteret så det skal ikke ha noe på trykket og si at filteret er tett. Div oljeblanding skal ikke gå utover trykket det eller. Kan godt fylle vann på motoren og oljelampa skal slukke. Oljelampa begynte og lyse og det begynte og rakle fra motoren. Enten tette oljekanaler, et slitt lager, tett sil eller def. oljepumpe.

 

Hvor mye skade det har blitt på motoren kommer ann på hvor lenge du har kjørt uten oljetrykk. Du må utbedre feilen og høre på motoren.

 

Justere bort rakkel lyd fra en bil uten oljetrykk er IKKE en godkjent løsning!

 

Jeg ville pelt av bunnpanna og sjekka sila. Er det mye asfalt belegg kan det tyde på tette kanaler. Er det er slitt lager burde du ha hørt svak banking for lenge siden.

 

Er jo en sjangs for at bypassen til filteret ikke virker og filteret er tett.

Tenkte å finne meg et egnet sted å stå før jeg begynner å skru løs ting. ;) Har bare hatt bilen halvannen uke og kjørt lite, så har ikke merket noe bankelyder fra motor. Regner med å få sett litt på bilen i løpet av helga.

 

Lager, hvor ligger det?

Tett sil, hvor er denne? I bunnpanna?

Tette kanaler, hva kan gjøres om det er det? Trykkluft?

 

oljepumpa drives av samme aksel som fordeleren, altså i bunnpanna rett under fordeleren

Takk for det. Kjekt å vite hvor jeg skal lete ;)

Har en Haynes bok liggende så det står kanskje litt mer detaljert i den ;)

Lenke til kommentar

Den sitter på fordeler akselen ja. Da tok jeg feil. Da skal du vel egentlig bare trenge og ta av bunnpanna for og finne/utbedre feilen.

 

Det er mange lager i motoren. Hvis en av dem er slitt vil ikke pumpa ha noe og presse imot og du mister trykket. Dette burde du hørt med bankelyd som hadde blitt værre og værre og til slutt begynner oljelampa og lyse.

 

Sila er i bunnpanna. Du ser om den er tett. Oljeknalene kan man blåse reine, men da må du blåse ned mot bunnpanna. Ganske omfattende jobb og mye demontering. Du kan også bytte ut olja med diesel for og rense motoren innvendig, men du må ha gjennomgang i kanalene først.

 

Holder en finger på pumpa selvom det er skjelden. Har hørt at det har gått noen på disse golf motorene, men aldri bytta.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...