NextoN Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 (endret) Hei jeg var så uheldig å klarte å trene feil i markløft en liten periode når jeg begynte å trene. Fikk vondt når jeg slapp stangen og reiste meg skikkelig opp og slappet av i musklene. Dette skjer også i ettertid spesielt hvis jeg står med bøyd korsrygg (uten belastning) i en periode på over 10 sekunder eller mer, under 10 sekunder da kjenner jeg det ikke. Er ikke alvorlig vondt, lurer bare på hvorfor det gjør vondt. Endret 14. november 2007 av NextoN Lenke til kommentar
TronDoZY Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 (endret) Suck it up! neida Får også litt ondt (men ikke i den grad at jeg bryr meg noe særlig) i ryggen når jeg står bøyd over lengre perioder. Men det finnes også ryggsykdommer som er arvelige, har noen i familien din det? spør mor/far om det. Det kan også hede at du må trene muskler i ryggen siden de ikke er sterke nokk til å stramme seg skikkelig (noe de burde være) og at du da opplever smerte i ryggen. Endret 14. november 2007 av TronDoZY Lenke til kommentar
NextoN Skrevet 14. november 2007 Forfatter Del Skrevet 14. november 2007 (endret) Nei dette er ikke noe jeg har arvet, er bombesikker på at jeg har fått det på via markløft, husker jeg feiltrente flere ganger og brydde meg ikke om smertene pga virket ikke som smertene var så alvorlige. Tror det kan løse seg med trening, var en uke der jeg trente godt markløft og så var det vekke i en uke men så kom det tilbake av en merkelig grunn. I en annen periode var jeg så irritert over det her at jeg fikk en kompis til å henge på meg fra hoften mens jeg hang i en stang, slik ryggen min ble strukket ut. Da var det plutselig vekke i et par timer, merket det var tilbake når jeg våknet opp dagen etter. Endret 14. november 2007 av NextoN Lenke til kommentar
TronDoZY Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 (endret) Lenge siden du først merket det gjorde vondt? Endret 14. november 2007 av TronDoZY Lenke til kommentar
NextoN Skrevet 14. november 2007 Forfatter Del Skrevet 14. november 2007 Ja er lenge siden, litt under et år siden. Kanskje 9 måneder. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Hei. Du har fått noe som kalles for Lumbago. Det er lurt å får dette sjekket, om det er muskelskader eller diskskader. Dessverre må du kontakte fastlegen din, og insister en henvendelse til ortoped. (NB! ikke la fastlegen gir deg diagonosen!) Vaio Lenke til kommentar
NextoN Skrevet 15. november 2007 Forfatter Del Skrevet 15. november 2007 (endret) Der ja endelig noe som gir litt mer mening. Tar kontakt med fastlegen i morgen. Edit: Hvorfor akkurat ortoped, og ikke eks kiropraktor? Det står på wikipedia at lumbago er akutt sak og den varer et par uker. Leste litt om kiropraktikk og der står det at de vanligste symptomene er: · Kan oppstå akutt eller gradvis · Smertefull og stiv korsrygg, verst om morgenen og ved sitting · ”Kom-i-gang” smerter etter langvarig ro · Best å gå og ligge · Ryggskjevhet for å unngå smerte · Ryggen ”svikter” · Smerter ned i hofte og ben Jeg har vel egentlig ingen av de? Bortsett fra verst om morgningen. Men så kommer det til årsaker: · Arvelighet · Lite fysisk aktivitet · Overvekt · Plutselige overbelastninger · Aktivitet med gjentatt feilbelastning · Psykiske belastninger og mistrivsel Der har jeg "Aktivitet med gjentatt feilbelastning. Er stor sannsynlighet for at det er lumbago ja. Endret 15. november 2007 av NextoN Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Lumbago = tolket til norsk et fint ord for vondt i ryggen av ukjent årsak, pleier å gå over av seg selv i.l.a et par uker, men kan noen ganger vedvare hvis det er snakk om f.eks prolaps (evt med isjassmerter) eller annen og mer alvorlig skade. Om ryggvondten går over av seg selv kan det uansett være et varsko om at du gjør noe du ikke bør gjøre. Eks fikk ei vennine av meg det da hun kjørte knebøy, jeg satte henne på beinpress og etter et par-tre uker begynte plagene å avta. Jeg vil anbefale deg å være i normal aktivitet, men ikke trene hardt i dagene som kommer, om smertene er så store at de hindrer deg i dine vante aktiviteter og ikke begynner å avta snarlig ville jeg fulgt Vaios råd, selv om jeg ville avventet litt med ortoped da dette sjelden er nødvendig. Om du dog merker f.eks problemer med vannlating, lammelser, endret følsomhet i f.eks hofte og lår så kom deg til legen asap. Tips til aktiviteter du kan begynne med om dette ikke er noe alvorlig og smertene begynner å avta eller f.eks yoga og pilates, om du ikke liker gruppetreninga så er uansett flere av øvelsene som brukes bra med tanke på å forebygge senere ryggplager, eks en øvelse som heter planken. Lenke til kommentar
NextoN Skrevet 17. november 2007 Forfatter Del Skrevet 17. november 2007 Jeg kan gjøre alle aktiviteter så lenge jeg "strammer" ryggen. Er bare en litt ekkel smerte som kommer etter jeg reiser meg opp etter jeg har stått med bøyd korsrygg over en periode. Denne smerten kjenner jeg ikke igjen på noe annet sted på kroppen. Skaden har jo ha kommet fra markløft med gjentatt feilbelastning. Jeg har prøvd i ettertid å trene markløft men virker som det skal mer til enn markløft. Jeg har også prøvd rygghev. Men hva er ortoped? Og hvordan utfører man "planken"? Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 Ortopedi: http://www.pasienthandboka.no/default.asp?...documentid=8985 en ortoped er da en lege som har spesialisert seg innen ortopedi. Planken kan du kjøre så enkelt som å stå i armhevingsstilling, og holde minst en 20-30 sekunder. Vent dog med den til ryggen begynner å bli bedre igjen. Anbefaler deg å google etter pilatesøvelser som tar på rygg\mage da mange av de er gode til å styrke korsryggen. Uansett så ville jeg droppet marklft ei god stund og om du skal prøve den igjen så ta med mye lettere vekt og pass på at ryggen ikke blir krum når du løfter, gjerne bruk belte og en spotter. Husk at ikke alle er bygd for å kjøre markløft og må benytte seg av f.eks rygghev og andre øvelser istedet. Lenke til kommentar
NextoN Skrevet 17. november 2007 Forfatter Del Skrevet 17. november 2007 Vell ryggen er egentlig fin, så lenge jeg strammer korsryggen og ikke står med ryggen bøyd. Men det gjør ekstra vondt hvis jeg står med ryggen bøyd og deretter legger meg ned på gulvet eller i sengen rett etterpå. Da kjenner jeg det mye bedre. Skal slutte med markløft og prøve planken og rygghev holder jeg på med men har ikke merket noe særlig forbedring der. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 I rygghev kan du kjøre med vekt. Du kan også prøve sittende roing hvor du ruller opp ryggen mens du trekker stanga nærmere, den bruker jeg endel som alternativ til markløft, sliter selv med den pga ryggen. Lenke til kommentar
NextoN Skrevet 18. november 2007 Forfatter Del Skrevet 18. november 2007 Rygghev trener jeg med 15kg på ryggen. Det fungerer utmerket uten noen form for smerter etterpå. Men den sittende roingen, den trener du vingene med samtidig ? Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 Rygghev trener jeg med 15kg på ryggen. Det fungerer utmerket uten noen form for smerter etterpå. Men den sittende roingen, den trener du vingene med samtidig ? Jepp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå